Badrummet i mitt hus är litet ca 2,0x1,6 m men i bra skick i övrigt. Jag har ett mindre sovrum som nyttjas som kontor som är ca 2,0x3,7 m som skulle kunna göras om till ett större badrum. Min fundering är om detta är en bra idé eller inte när man är en familj på fyra.

Fördelar med att göra om: Betydligt större och luftigare badrum där man får plats med en större dusch än 80x80. Man kan vara fler där inne utan att stå på varandra. Eftersom nuvarande badrummet ligger i anslutning i hallen skulle det utrymmet kunna bli en del av hallen vilket skulle göra hallen luftigare.

Nackdelar: Kostar rätt mycket pengar. Tappar ett rum. Nuv. badrummet är i bra skick och är inte i behov av att fixas.

Hur hade ni andra resonerat dels som ägare till huset och dels som köpare till ett hus med antingen litet badrum och fyra sovrum (tre större och ett mindre) alternativt normalt badrum och tre större sovrum?
 
Beror lite på - finns det någon annan toalett i huset åtminstone? Isåfall skulle jag leva med ett litet badrum, för ett extra rum är alltid bra (gästrum, kontor, förråd, hobby...). Men om badrummet är i slutet av sin livslängd och ändå måste göras om, då hade jag nog velat ha åtminstone 5-6 kvadratmeters badrum. Kanske helt enkelt byta plats på de båda rummen.
 
b8q skrev:
Beror lite på - finns det någon annan toalett i huset åtminstone? Isåfall skulle jag leva med ett litet badrum, för ett extra rum är alltid bra (gästrum, kontor, förråd, hobby...). Men om badrummet är i slutet av sin livslängd och ändå måste göras om, då hade jag nog velat ha åtminstone 5-6 kvadratmeters badrum. Kanske helt enkelt byta plats på de båda rummen.
Tackar för åsikten. Det finns en till toalett på övervåningen. Kanske även ska nämna att vi även har ett helt separat gästrum så vad gäller just gäster har vi inga problem.
 
Nån mer som är av samma eller annan åsikt?
 
Hur många sovrum har ni? Har ni så ni klarar er + gästrum hade jag gjort större badrum.
 
Har ni ett gästrum så borde det ju kunna fungera som kontor också så får ni ett vettigt badrum.
 
Ett större badrum är attraktivt för framtida familj och kan nog ses som en vettig investering. Man kan krasst räkna med att när man en familj med 2/3 småttingar får man få stunder ensam i badrummet ... :surprised:
 
Jag kan känna att jag saknar ett okej kontor eller ett gästrum till, men vi har å andra sidan bara ett gästrum på 7 kvm, och två rejäla vardagsrum på 28 resp 40 kvm, samt hall på ca 20 kvm, så det finns ju möjligheter.

Dvs har du ett bra gästrum redan så kör på ett rejält badrum, det är viktigare än två extrarum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.