Hej!

Vi är på gång med ett nybygge och nu undrar vi vad ni tycker är snyggast, att måla nockbalken brun/svart eller låta den vara vit som väggar/tak? Se bilder här: En bonusfråga är också om ni tycker att vi borde höja upp köksön som ni ser på bilderna eller låta den vara platt som i exemplet på den sista bilden? Tack på förhand!
http://snag.gy/AsEih.jpg
AsEih.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Personligen uppskattar jag om den är vit så den inte syns eftersom ni har det så vitt och fräscht i huset i övrigt.
 
TuXy skrev:
Personligen uppskattar jag om den är vit så den inte syns eftersom ni har det så vitt och fräscht i huset i övrigt.
Tack för synpunkten!
 
Vit balk, och "platt" köksö. Det finns ju barstolar som passar detta också.
 
Hmm... svår fråga!
Det ger ju lite mer karaktär och lyft att måla balken mörkt, och takhöjden framgår bättre med något att fästa ögonen mot, men jag tycker nog att man hellre kan jobba med ljussättning uppåt för att betona takets höjd, och säger därför vit takbalk.

Köksön är väl mycket en smaksak. Man får ju lite, lite "insynsskydd" mot köksdelen från resten av rummet med en delvis upphöjd köksö, men samtidigt tycker jag att man tappar en del funktionalitet på att inte ha en enda stor arbetsyta och det blir dessutom lite svårare att hålla rent. Min högst personliga smak säger inte upphöjd köksö, men jag kan även tro att det andra alternativet blir fint. :)
 
Smaken är som bekant som baken, men jag hade målat in balken i taket och väggens färg.
Detta på grund av att det blir mer helt och enhetligt.
Beträffande köksön förstår jag om ni tvekar, det skulle jag också ha gjort men det hade nog slutat
med att jag valde platt köksö. Blir som tidigare nämnts en större arbetsyta är väl ett av mina skäl
till att jag valt detta.
Hur ni än gör hoppas jag ni blir nöjda!
 
Vit balk och plan köksö. Upphöjningen tar lite plats och jag gillar inte att sitta på en fågelpinne och äta, och det är lite lättare att måla en vit balk med mörkare färg än tvärs om om man råkat ändra sig.
 
Tack för era svar! Det verkar vara en majoritet för vit balk och platt köksö, jag som hade tänkt mig målad balk och upphöjd köksö :D
 
Vi har köksö som är upphöjd. Bra om man ha spis där tycker jag men om det bara är arbetsyta tycker jag att ni ska välja en helt platt.
 
Hej!

Den här frågan platsar nog bättre i inredning!
Vi är på gång med ett nybygge och nu undrar vi vad ni tycker är snyggast, att måla nockbalken brun/svart eller låta den vara vit som väggar/tak? Se bilder här: En bonusfråga är också om ni tycker att vi borde höja upp köksön som ni ser på bilderna eller låta den vara platt som i exemplet på den sista bilden? Tack på förhand!
http://snag.gy/AsEih.jpg
AsEih.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tycke och smak, men jag hade i det köket målat in balken. Köksön tycker jag var snyggast i den upphöjda varianten, däremot så såg skivan på den trist ut, ta samma som tll köksdelen.
 
Låt balken vara vit. Svart äter ljus och synd att förstöra ljusinsläppet från takfönstren med en svart yta uppe i taket.
 
Vit, det svarta tillför inget och drar bara till sig blicken i "onödan". Förhöjt skulle jag välja ur estetisk synpunkt, men om du behöver arbetsutrymmet så är den plana varianten suverän, många som kan jobba från alla håll.
 
Vit balk och platt ö. Sådana upphöjda delar känns väldigt 90-tal. Ytan blir mer flexibel som platt och kan då användas för bakning eller att servera mat på o.s.v. Det blir också lättare om man ska äta där då upphöjningen inte har så stort djup.
 
Vit balk och platt ö...
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.