Mycket tjafs i tråden nu. Så jag vill kommentera TS förutsättningar och villkor.
Uppdraget kommenterar jag inte eftersom det inte framgår om du själv köpt en stomme som dom ska uppföra eller om det är lösvirke.

Förutsättningar och villkor

• Arbetet får endast utföras av personer anställda av Entreprenören, eller ägare/delägare av Entreprenören.
Kommentar: Innebär att TS endast kan skicka förfrågan till företag som har alla arbetsgrupper anställda på företaget. Alla andra faller bort. Att förbjuda entreprenören att använda underentreprenörer är inte förbjudet, men onödigt begränsande eftersom entreprenören är ansvarig för UE och deras arbete. Han är också ansvarig för samordningen.

• Entreprenören skall säkerställa och ansvara för att personer som utför Uppdraget har nödvändig erfarenhet och fackkunskaper för utförande av Uppdraget enl. gällande lagar och branschregler
Kommentar: Eeh... ja, det följer med fackmässigheten i Konsumenttjänstlagen och ABS.

• Entreprenören skall ansvara för uppfyllande av samtliga gällande arbetsplats- och miljökrav
Kommentar: Om entreprenören har total / generalentreprenaden och kan anses vara självständigt ansvarig för arbetet så har han per automatik övertagit ansvaret för arbetsmiljön och dess säkerhet. Men för tydlighetens skull kan det vara bra att skriva in det i ABS09 att Entreprenören har ansvar för arbetsmiljö och samordning av eventuella underentreprenörer.

• Entreprenören ansvarar för anskaffning av samtliga verktyg, maskiner och andra hjälpmedel som krävs för utförande av Uppdraget
Kommentar: Ja, vad annars? Har aldrig varit med om att en konsument ska ansvara för att tillhandahålla hjälpmedel eller verktyg. Onödigt att skriva in i förutsättningen.

• Vatten och el (1-fas, 240V) finns fritt tillgängligt på byggplatsen
Kommentar: Bra, det brukar också vara ett krav/önskemål från entreprenören.

• Uppdraget avtalas enl. ABS 09 med särskilda tillägg
Kommentar: Bra. Men vadå för tillägg? Entreprenören vill nog bra gärna veta vad dessa tillägg är innan han ens funderar på att räkna på jobbet.

• Entreprenören skall ha gällande försäkringar som täcker ansvar för Uppdraget med minst 10 Mkr
Kommentar: Så alla småföretagare med lägre ansvarsbelopp faller bort. Helt onödigt att kräva ansvarsbelopp på 10 Mkr när du ska bygga en Attefallsstuga. Dock kan du skriva att kopia av försäkringsbrev på ansvar, entreprenad och allrisk ska uppvisas innan byggstart.

• Uppdraget skall påbörjas efter överenskommelse, dock senast ÅÅÅÅ-MM-DD
Kommentar: Inget konstigt.

• Uppdraget skall slutföras inom 14 dagar från tid det påbörjades
Kommentar: Ok. Om du vet att det aktuella uppdraget är fysiskt möjligt att utföra på 14 dagar eller mindre.

• Byggherren ansvarar för genomförande av slutbesiktning via certifierad besiktningsman inom 7 dagar fr. slutförande
Kommentar: Ok.

• Priser skall vara bindande i 60 dagar från överlämnad offert
Kommentar: Ok.

• Betalning sker efter godkänd besiktning resp. ombesiktning
Kommentar: Både rätt och fel. Eftersom jobbet bara tar 14 dagar är det konstigt om dom kräver flera betalningar. Men du ska betala när det är klart. Du har ingen rätt att "hålla inne betalning" som är oskälig. Dvs; om det återstår punkter att åtgärda har du bara rätt att hålla inne pengar för att åtgärda dessa punkter, allt annat ska betalas. Nu är det så kort entreprenadtid så jag tror att dom hinner bygga och åtgärda eventuella fel innan du hinner betala allt. Men jag tycker du ska skippa denna punkt i förfrågan.

Offertspecifikation

Svar på denna offertförfrågan skall lämnas enl. nedan. Svar som inkommer ofullständiga kommer ej att beaktas.

• Fullständiga företagsuppgifter
Kommentar: Jaha? Namn och org.nummer så har du allt du behöver.

• Kopior på 3 senaste årsredovisningar
Kommentar: Med org.numret kan du kolla allt själv. Gratis.

• Försäkringsuppgifter (försäkringsbolag, försäkringsbelopp, avtalsnummer)
Kommentar: Se ovan. Kräv detta när du väl valt bolag.

• 3 referenser på liknande Uppdrag och kontaktuppgifter till dessa
Kommentar: Kan vara bra.

• Offererat pris, inkl. moms, exkl. ROT-avdrag angivet i följande särskilda delar:
o Pris arbete
o Pris glaspaket
o Pris takavvattning
o Pris övrigt material

Kommentar: Du kan inte använda ROT på en Attefallsstuga.

(Priser skall vara fullständiga. Kostnader för att färdigställa Uppdraget utöver de som offererats under ovanstående delar, kommer inte att accepteras.)
Kommentar: Jaha? Vadå fullständiga? Det dom offererar ingår i offerten till det pris som anges. Punkt. Ta bort denna parentes. Skriv istället att offerten ska vara specificerad vad gäller antal timmar, material, resor och eventuella hyror (t ex ställningar). Då blir det lätt att se om dom fakturerar för nåt annat sen.

Du kräver att entreprenören ska tillhandahålla referenser, bokslut och försäkringsuppgifter, vilket kräver en del arbete att gräva fram. För en liten entreprenad på några hundratusen. Mycket för dig, men lite för dom. Att ställa dessa krav gör att du riskerar att hamna i papperskorgen. Kolla upp mer själv.

Använd ABS09-mallen, då får du med allt det som är viktigt, som följer konsumenttjänstlagen som tillgodoser både dina och entreprenörens rättigheter OCH skyldigheter. Då är förutsättningar så bra dom kan bli och du kan ha en bra dialog med entreprenören.
 
  • Gilla
Hammarfall och 4 till
  • Laddar…
larsson r skrev:
Vem har uppfört plintgrunden , finns ju ingen byggare som tar på sej något ansvar för sättningar , likadant med genomförningar i efterhand , blir ingen garanti på sådant , jag hade kastat ett sådan förfrågning direkt
Varför i hela friden ska du kasta en förfrågan på grund av detta? Det är ju knas på hög nivå. Här har du världens bästa chans att SLIPPA ta ansvar för sättningar och genomföringar och du kör offerten i sopkorgen? Helt fel tänkt.

Rätt tänkt är förstås att göra en enkel friskrivning i kontraktet. "För sättningar i byggnaden ansvaras ej då grundläggning genomförts av annan part".

Detta är ju den enklaste saken i världen och det sker hela tiden i alla branscher. Varför skulle du inte göra så? Hitta på något bättre skäl att dumpa offerten, dessa två dög inte.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
• Betalning sker efter godkänd besiktning resp. ombesiktning
Kommentar: Både rätt och fel. Eftersom jobbet bara tar 14 dagar är det konstigt om dom kräver flera betalningar. Men du ska betala när det är klart. Du har ingen rätt att "hålla inne betalning" som är oskälig. Dvs; om det återstår punkter att åtgärda har du bara rätt att hålla inne pengar för att åtgärda dessa punkter, allt annat ska betalas. Nu är det så kort entreprenadtid så jag tror att dom hinner bygga och åtgärda eventuella fel innan du hinner betala allt. Men jag tycker du ska skippa denna punkt i förfrågan.
Med risk för att jag missförstår dig: Nej, man ska inte betala när det är klart. Man ska betala enligt kontrakt. Man håller inte inne med betalning om man följer betalningsplanen i kontraktet. OM det nu är så att TS önskar betala hela beloppet efter besiktning så är ju båda parterna fria att avtala just det.

För egen del skulle jag inte drömma om att ha med dessa krav i en offertförfrågan, däremot skulle jag kunna tänka mig att specificera om jag vill ha fast pris eller att arbetet ska utföras på löpande räkning - det är tydligt och ger ett mervärde åt båda parterna.
 
(Priser skall vara fullständiga. Kostnader för att färdigställa Uppdraget utöver de som offererats under ovanstående delar, kommer inte att accepteras.)
Kommentar: Jaha? Vadå fullständiga? Det dom offererar ingår i offerten till det pris som anges. Punkt. Ta bort denna parentes. Skriv istället att offerten ska vara specificerad vad gäller antal timmar, material, resor och eventuella hyror (t ex ställningar). Då blir det lätt att se om dom fakturerar för nåt annat sen.
Detta är inget konstigt, det är en vanlig skrivning i offertunderlag. Lämnade priser skall utgöra den fullständiga ersättningen som leverantören förväntar sig. Det betyder tex att det inte skall tillkomma några kostnader för resor, hyra av maskiner etc utöver vad som specificeras i offerten. Men, jag skulle enligt ovan heller be om ett löpande eller fast pris.
 
Nja. Att inte få göra grunden själv är en anledning att inte vara intresserad. Särskilt med en tajt tidsplan. Är det några fel på grunden så kan jag som proffs ha bort inse det. Då blir anvarsfrågan tveksam.
Se ABS09 punkt 4. Riktig gummiparagraf.

För att vara intresserad skulle jag kräva att få se groparna, upplagen, formarna och armeringen om jag ska bygga på plintarna. Att något sjunker under bygget vägrar jag riskera oavsett friskrivningar. Om plintarna linjerar dåligt och har olika höjd så är det en typ av fel som jag borde förstå att det blir på amatörgrunder, så jag kan inte hävda att det skall vara extraarbete att hantera det.

mvh Findus
 
Jag kan tala om varför jag hade kastat förfrågan.
Jag anser att det är ensidigt och kunden är krävande, bara krav och krav inget tillmötesgående jag hade klassat kunden som strulkund.
Om jag hade offererat så hade jag lagt ett högre pris än normalt alltså bakat in en strulavgift för att gardera mig.
Det finns en risk för att onödigt strul och tjafs som går ut över personalen som mår sämre av sådant och då är det bättre att skicka det i papperskorgen.
Alla seriösa byggare jobbar med riktiga avtal både för sin och kundens skull så det handlar inte om arbetets utförande och kvalitet som ska ske enligt Allmänna bestämmelser och Konsumenttjänstlagen och det framgår säkerligen i byggarens avtal.
Bättre att använda färdiga avtal än att göra egna.
Utöver det så vet vi inte hur det kompletta förfrågningsunderlaget ser ut.
Alla som jobbat inom bygg eller hantverkaryrket känner till att det finns kunder som aldrig blir nöjda oavsett om arbetet är utfört efter "konstens alla regler" alltså helt som det ska och det gör att man som företagare även sorterar bort kunder.
 
  • Gilla
Freddy_kruger och 1 till
  • Laddar…
findus42 skrev:
Nja. Att inte få göra grunden själv är en anledning att inte vara intresserad. Särskilt med en tajt tidsplan. Är det några fel på grunden så kan jag som proffs ha bort inse det. Då blir anvarsfrågan tveksam.
Se ABS09 punkt 4. Riktig gummiparagraf.

För att vara intresserad skulle jag kräva att få se groparna, upplagen, formarna och armeringen om jag ska bygga på plintarna. Att något sjunker under bygget vägrar jag riskera oavsett friskrivningar. Om plintarna linjerar dåligt och har olika höjd så är det en typ av fel som jag borde förstå att det blir på amatörgrunder, så jag kan inte hävda att det skall vara extraarbete att hantera det.

mvh Findus
Jag förstår att 4 kan ställa till det om man inte skrivit något annat om grundläggningen i kontraktet. Men, det är inte svårt att friskriva sig från ansvar för grundläggningen eller följdfel eller fördyringar pga denna och det är inte rimligt att ta fasta på 4 men inte på (fri)skrivningar i entreprenadkontraktet. Även om konsumenttjänstlagen är tvingande så betyder det ju inte "allt ingår". Ett annat alternativ är ju att eliminerar risken genom att korrigera ditt pris när du besiktigat grunden, men det kan jag förstå att det blir krångligt i praktiken.

En annan sak jag reflekterar över. Det är inte ovanligt att jag tittar på förfrågningsunderlag där det finns aktiviteter som jag under inga omständigheter vill utföra eller befatta mig med. Det är dock sällan som det behöver resultera i att frågan åker i papperskorgen - i detta fall har du ju istället en brilliant möjlighet till merförsäljning. TS i denna tråd verkar rätt förnuftig och skulle antagligen lyssna på råd kring den situation som skulle kunna uppstå om grunden blev krokigt utförd och därmed kunna tänka sig att utöka Uppdragets omfattning. => Till DIN fördel som säljare.

Känner man sig säker på att vara fullbokad resten av livet kan man förstås göra lite hur man vill med förfrågningar som denna, men jag tror det är klokt att hantera dessa med lite mer eftertänksamhet än "papperskorgen direkt".
 
MathiasS skrev:
Med risk för att jag missförstår dig: Nej, man ska inte betala när det är klart. Man ska betala enligt kontrakt. Man håller inte inne med betalning om man följer betalningsplanen i kontraktet. OM det nu är så att TS önskar betala hela beloppet efter besiktning så är ju båda parterna fria att avtala just det.

För egen del skulle jag inte drömma om att ha med dessa krav i en offertförfrågan, däremot skulle jag kunna tänka mig att specificera om jag vill ha fast pris eller att arbetet ska utföras på löpande räkning - det är tydligt och ger ett mervärde åt båda parterna.
Jag kunde ha skrivit hur mycket som helst om den punkten, men summa summarum... vi menar samma sak.
 
Hela förfrågningunderlaget skulle, tillsammans med offertfrörfrågan, vara:

* plan och fasadritningar
* konstruktionsritning
* Materialspecifikation (som anger tillverkare och modell på sådant som jag vill ha av särskild typ - främst fönster, takavvattning, takpannor)

Annat som skulle kunna behövas för att svara på förfrågan kan givetvis också tillhandahållas.
 
Jag har skrivit om vad jag tyckte var bra med ditt underlag. Nu ska jag ta lite som jag inte tycker är bra.

• Arbetet får endast utföras av personer anställda av Entreprenören, eller ägare/delägare av Entreprenören.
Tycker jag är för avgränsande och kommer att utesluta vissa företag. Att bygga en Attefallstuga är ett litet jobb, det skulle till och med jag kunna ta på mig, trots att jag inte är snickare. Det är säkert ett intressant jobb för små företag. Även för ett enmansföretag, som tillfälligtvis hyr in en annan snickare för vissa moment.

Däremot kan du ha med att entreprenören ansvarar för eventuellt inhyrda personers fackkunskaper, samt att din entreprenör själv reder om ersättning till sina underentreprenörer. Du vill inte ha några vidarebefordrade fakturor med 15% entreprenörspåslag.

• Uppdraget skall slutföras inom 14 dagar från tid det påbörjades
Tycker jag är för snävt tilltaget, just för att det är ett lämpligt jobb för ett mindre företag. Det räcker med en veckas förkylning, så har tidsplanen spruckit.

• Betalning sker efter godkänd besiktning resp. ombesiktning
Är också lite väl njuggt. Du kan låta dem fakturera 30% efter etablering och materialleverans, 60% när huset är klart och resterande 10% efter godkänd besiktning.

• Offererat pris, inkl. moms, exkl. ROT-avdrag angivet i följande särskilda delar:
o Pris arbete
o Pris glaspaket
o Pris takavvattning
o Pris övrigt material
Det där är för petigt. Har du tänkt att du ska ordna just de delarna själv om det visar sig att du kan hitta billigare? Men takavvattning på en Attefallare, det är så litet så det är inte lönt att räkna på det. Vad menas med "glaspaket"? Eftersom du ändå inte får ROT, så kan du lika gärna ta arbete och material i klump. Ta in ETT pris på alltihopa, det är enklast för alla.

Du ska tydligen bygga plintgrunden själv. Det hade jag varit lite misstänksam emot om jag varit byggare. Inte för att jag direkt misstror dig, men om grunden inte är helt rak, vinkelrät och i våg så blir det genast mycket besvärligare. Det kan utan vidare gå åt en dag extra för att rikta och kompensera för sneda plintar. Så som byggare hade jag velat ha nån friskrivning, att extra arbete på grund av sned grund tillkommer på priset och räknas inte in i den pressade tidsplanen.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
123abc skrev:
Jag anser att det är ensidigt och kunden är krävande, bara krav och krav inget tillmötesgående jag hade klassat kunden som strulkund.

Det finns en risk för att onödigt strul och tjafs som går ut över personalen som mår sämre av sådant och då är det bättre att skicka det i papperskorgen.
Vad är det som är ensidigt här? Entreprenören ska ansvara för att slutföra uppdraget, jag ska ansvara för att betala. Hur tycker du ansvarsfördelningen borde vara för att vara mindre "ensidig" i så fall?

Jag förstår inte heller hur man som byggare kan tycka att tydlighet skapar "strul och tjafs" - i mina ögon borde det vara precis tvärt om!
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Mathias

Som proffs får man ett underläge inför enskild konsument eftersom han inte antas förstå, men jag borde göra det. Sjunker en plint så borde jag ha antagit att risken finns om jag vet att beställaren gjort grundarbetet. Det är alltså inte ett okänt fel för mig. Därför borde jag inte bygga hus på hans grund.

Har beställarens certifierade besiktningsman godkänt grunden så kan jag komma undan ansvar. Men för min personliga del nöjer jag mig inte med det. Jag är millimeterkille. Normala byggare är centimeterkillar.

Huruvida man känner sig säker på att vara fullbokad resten av livet har inget att göra med med vilka offerter man borde titta på. Att gå in i affärer med folk som inte litar på en, är ett bra sätt att torpedera sina framtida möjligheter. Risken är stor att fastna i eviga konflikter som i värsta fall gör att man hamnar i byggfuskarna.

Räknade på ett jobb där beställaren hade fullständigt orealistiska förväntningar om vad de skulle få för sina pengar. 800 papp som de tänkte få för 250. Jag gick därifrån. En montör som jag brukar anlita tog jobbet och fick sitt liv förstört. Riktigt tragiskt att se programmet när jag hade facit. Fyfan vilken ohederlig underhållning det är.

mvh Findus
 
Redigerat:
Nikorasu skrev:
Vad är det som är ensidigt här? Entreprenören ska ansvara för att slutföra uppdraget, jag ska ansvara för att betala. Hur tycker du ansvarsfördelningen borde vara för att vara mindre "ensidig" i så fall?

Jag förstår inte heller hur man som byggare kan tycka att tydlighet skapar "strul och tjafs" - i mina ögon borde det vara precis tvärt om!
Din offert är inte tydlig. Jag har flera frågetecken som jag inte gått in på då du ändå har varit ambitiös med beskrivningen. Sedan är du mest ensidig.
Även om byggmaterialet är värdelöst för dig innan det är ett hus så kostar det pengar för mig när det är levererat. Din definition av tydlighet är att du inte skall behöva betala en krona förrän du har fått allt du beställt besiktat och godkänt. Byggentreprenader är sällan helt friktionsfria.

Enligt min erfarenhet är alla jobb åt privatpersoner så kallade förhandlingsentreprenader. Det innebär att när det väl är i gång och börjar ta fysisk form får klienten kalla fötter om det ena eller det andra och börjar ändra på en massa saker. 14 dagars intensivt arbete sträcks ut av möten och beslutsångest som jag inte kan påverka. Kan mycket väl bli sex veckor. Börjar jag kräva rätten att slaviskt följa underlaget och skita i alla nya ideer du får under bygget blir vi garanterat osams.

mvh Findus
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
findus42 skrev:
Mathias

Som proffs får man ett underläge inför enskild konsument eftersom han inte antas förstå, men jag borde göra det. Sjunker en plint så borde jag ha antagit att risken finns om jag vet att beställaren gjort grundarbetet. Det är alltså inte ett okänt fel för mig. Därför borde jag inte bygga hus på hans grund.


mvh Findus
Ja du har ett underläge baserat på konsumenttjänstlagen. Inte helt orimligt, men givetvis något du måste beakta. Om du inte tycker att du kan eller vill avtala dig runt detta, varför är inte det naturliga att erbjuda sig att göra hela arbetet?

Det är orimligt att stämpla kunder som potentiell strulkund bara för att man kommer med ett genomtänkt underlag som grund för en affärsdiskussion (även om jag som sagts 10 gånger tidigare tycker att det mesta av infon ska bort ur förfrågan och hanteras långt senare) - och då menar jag orimligt ur säljande företags perspektiv. Man måste välja bort vissa kunder men om ett gediget underlag är styrparametern och du hellre tar en kund som säger "bygg ett gult hus" då kommer branschen aldrig komma på rätt köl igen.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Jag reagerar som många andra på punkten om att endast egen personal får användas. Firman jag använder har en anställd: han som sköter bokföreingen och allt annat pappersarbete. Alla andra är egna företagare, som lämnar in sina timrapporter och fakturor för material till honom, han fakturerar kunderna och skickar pengarna till hantverkarna. På så vis slipper de sköta sin egen bokföring, något många hantverkare ogillar, samtidigt som de bestämmer själva hur mycket de vill jobba med hantverkeriet, flera av dem har andra uppdrag, eget litet lantbruk osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.