Vi har en stor lägenhet med gammalt kök och badrum som skulle behöva en uppfräschning. Om vi ändå ska göra det så kanske det är värt att fundera på om köket skulle flyttas eller göras större (även badrummet kunde vara lite större, men det är prio 2). Ritningen stämmer hyfsat bra, men alla vinklar och detaljer är inte 100% rätt (t ex är köket något mindre än vad som framgår av ritningen, avståndet mellan sovrumsväggen och köksingången ska vara lite kortare). (Mått saknas i ritningen, men sovrum 1-3 är typ 20 kvm.) Ett sovrum kan vi nog avvara om det används till något vettigt.

Några varianter som vi har funderat på:
  • Större kök – ta ner väggen mellan sovrum 5 och kök/serveringsrum + ta bort dörr/vägg mellan kök och serveringsrum.
  • Flytta köket till sovrum 4 och gör sovrum i nuvarande kök. Dörren mellan sovrum 4 och det lilla tvättrummet kan byggas igen och så tar man upp en dörr från nuvarande kök till garderoben i stället. (Tvättrummet kan göras om till garderob, eller så bygger man ihop det med WC till ett bättre tvättrum.) Sovrum 5 kunde ev bli en bra walk-in-closet.
  • Man skulle också kunna tänka sig att flytta köket till sovrum 2, och göra sovrum i nuvarande kök. Eller göra ett rejält stort kök av sovrum 2 + sovrum 3 (ta ner väggen).
  • Större badrum – ta ner väggen mellan badrummet och sovrum 5 för att få ett stort badrum. Men frågan är om man behöver så stort badrum? Känns som att ett större kök är bättre.
Vi är medvetna om att flytt av kök förutsätter att VA och ventilation kan lösas på ett godkänt sätt. Men låt oss anta att det är möjligt.

Det vore kul att få lite tips och tankar från er! Hur hade du gjort och varför?
Nu har vi inga planer på att flytta, men hur resonerar en framtida spekulant, är det dumt att använda ett sovrum (nr 5) för att få större kök/bad eller väger ett stort kök/bad tyngre?

Lgh0 v3.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle satsa på att lägga köket i sovrum 4 och öppna det mot matsalen. En köksö/frukostbar mellan kan ju vara nice. Vatten/avlopp finns ju i WC/Tvättställ vid serveringsrummet så det är lätt flyttat.

Gamla köket kan ju bli kontor/litet sovrum och badrum+sovrum 5 nytt badrum.

Jag skulle också fundera på att öppna serveringsrummet så mycket som möjligt och flytta garderober och WC till andra sidan (med nya badrummet).
 
Tack för tips! Jo, jag tycker nog också att det är den optimala ändringen. Har också funderat på att öppna mellan sovrum 4 och matsal, men det kan nog bli svårt/dyrt att få det snyggt. Matsalen har gammal parkett medan det är brädgolv i sovrum 4. Matsalen har också en helt annan stuck i taket + paneler på väggarna. Men man kanske kunde göra en rejäl öppning, men ändå ha det som två olika rum.
 
munge skrev:
Tack för tips! Jo, jag tycker nog också att det är den optimala ändringen. Har också funderat på att öppna mellan sovrum 4 och matsal, men det kan nog bli svårt/dyrt att få det snyggt. Matsalen har gammal parkett medan det är brädgolv i sovrum 4. Matsalen har också en helt annan stuck i taket + paneler på väggarna. Men man kanske kunde göra en rejäl öppning, men ändå ha det som två olika rum.
Om du använder sovrum 4 som kök istället så kan du ju köra på ett helt annat golv än i matsalen. Du vill ju helst inte ha varesig parkett eller brädgolv i ett kök om man tar hänsyn till eventuellt spill av di verse vätskor. Sen att det är olika stuck borde inte heller göra något direkt? Kör skåp upp till tak så försvinner nästan all stuck, känns ändå tidsenligt, du får gott om förvaring och det lär inte se konstigt ut :)
 
Jag tycker köket ska vara kvar men slå upp mot sovrum 5 och ta bort väggar mot gången. Badrummet skulle kunna bli större om garderob och städ blev duschhörna...... En anledning till att jag tycker så är att kök i gamla lägenheter ofta byggdes mot trappgång och får en fin annorlunda form. Sen är det inte optimalt med sovrum mot trapphus där det ofta är spring. sovrum 4 är dessutom nästan det enda rum som inte är genomgångsrum.
 
Mitt förslag:
Lgh0 v3.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för svar! (Jag har inte loggat in på ett tag.)

Ögonfröjd: Större badrum mha garderoben är definitivt en variant (som jag inte har tänkt på). Att ha sovrum i nuvarande kök går nog bra. Det är en kökstrappa utanför med väldigt lite spring. Totalt sett är det nog lugnare att ha sovrum där än i sovrum 4.

Anna_H: Intressant ny idé! Köket skulle ju bli mycket bra. Lite synd kanske att inte ha något fönster i badrummet, men det skulle man kunna leva med.

Hmm, svårt det här!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.