Hej!

Vilka är era erfarenheter när det kommer till värdering av egenritade hus? Dvs hus som är ritade/designade mer eller mindre av privatpersoner. Finns det sådana exempel där det är helt osäljbart eller står dem sig ungefär som andra kataloghus i samma område?
 
Personligen känner jag faktiskt ingen som ritat sitt eget hus som privatperson, då har jag ändock många år inom byggbranschen. Jag utgår från att du då menar att inte ha små åsikter till en arkitekt som gjort grundarbetet som kunden sedan flyttar lite småsaker hit och dit, så nej. Tror att det är väldigt ovanligt idag!
Men det blir inte så att du som privatperson kan göra som du/ni vill, det skall lämnas in en ritning till kommunen som måste godkänna den, så då blir det ingen större skillnad mot att bygga mot en mindre husleverantör som ritar själv utan arkitekt! Men jag kan ha fel! Borde inte göra något på värderingen, tycker jag!
 
En underlig fråga egentligen.
Det är väl inte vem som ritat huset utan hur resultatet blev som är det viktiga.

Har designat mitt hus själv, och sedan har en "arkitekt" fått fila på det och renrita.
Resultatet är bra mycket bättre än något kataloghus.
Fast i grunden är naturligtvis tankarna lånade från en liknande design i en katalog.

Men jag kommer aldrig att sälja, så facit får först arvingarna se :p
 
  • Gilla
olomar
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
En underlig fråga egentligen.
Det är väl inte vem som ritat huset utan hur resultatet blev som är det viktiga.

Har designat mitt hus själv, och sedan har en "arkitekt" fått fila på det och renrita.
Resultatet är bra mycket bättre än något kataloghus.
Fast i grunden är naturligtvis tankarna lånade från en liknande design i en katalog.

Men jag kommer aldrig att sälja, så facit får först arvingarna se :p
Long time no see!
Egentligen har detta inget med ts att göra, men, välkommen tillbaka KoW, vi har saknat dig!
Nytt år nya krafter!(y)
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Riskerna som finns med att rita själv är att att det kan bli "vilja men inte kunna" och då blir det troligen en inte fullt så bra lösning....lösningarna är så klart helt upp till var och en men om man ska sälja så kan det bli färre antal spekulanter, ifs så är läget viktigare än huset.
 
Huvudsaken är väl hur huset blir. Om man gör massa underliga och tveksamma val och lösningar som inte fungerar särskilt bra, bara för att vara lite "egen" så kan det ju sluta med att huset blir mindre attraktivt för många presumptiva köpare, och alltså värt mindre.

Om huset är välbyggt, av bra material, innehåller de viktigaste delarna på ett vettigt sätt och inte blir svårt att använda vettigt så spelar det ju ingen som helst roll vem som skapat designen eller för den delen ritat upp ritningarna.
 
O
Tja... Det finns arkitektritade hus som inte är speciellt vettigt inredda..

Sedan kan man förstöra ett kataloghus genom att göra de mest konstiga ändringar... Så jag tror att det är svårt att säga att det sänker värdet eller inte... Allt beror på så mycket.. Men om man är där att man ska bygga ett hus, då ska man se till att inreda och bygga som man vill ha det. Tanken är väl ändå att man ska bo där resten av livet :)
 
Mönstrat kakel i badrum, mönstrad klinker och över huvud taget alltför personliga val på inredning som kostar multum att byta ut kan skrämma framtida köpare. Att huset inte blir mindre värt är en sak. Att det är svårsålt en annan.

Jag kommer ihåg ett mycket trevligt hus mitt ex och jag var spekulanter på - men vi avstod pga det nyrenoverade, mycket påkostade badrummet som var ytterligt personligt. Det där solnedgångshuset blev nyligen sålt ... men köparen lär riva hela inredningen :wow:
 
Är det inte någon känd arkitekt spelar det ingen roll vem som ritat?
 
yonna skrev:
Mönstrat kakel i badrum, mönstrad klinker och över huvud taget alltför personliga val på inredning som kostar multum att byta ut kan skrämma framtida köpare. Att huset inte blir mindre värt är en sak. Att det är svårsålt en annan.
Nu menar väl TS att man ritat själva huset, inte att man valt kakel?

Jag har ritat några hus, och jag tycker inte att det just är jag som ritat dem har påverkat värdet. Köparna tittar på huset, inte på mig. Om de gillar huset blir de sugna på att köpa det, annars inte. Konstigare än så är det inte.
 
O
Fotografen skrev:
Är det inte någon känd arkitekt spelar det ingen roll vem som ritat?
Så är det säkerligen.... folk är idioter... :)

Det spelar ingen roll om man ritar själv eller inte. husets värde påverkas inte av det. Det är hur det är ritat...
 
O
andersmc skrev:
Nu menar väl TS att man ritat själva huset, inte att man valt kakel?

Jag har ritat några hus, och jag tycker inte att det just är jag som ritat dem har påverkat värdet. Köparna tittar på huset, inte på mig. Om de gillar huset blir de sugna på att köpa det, annars inte. Konstigare än så är det inte.
Så enkelt är det. Det gör ingen skillnad om man är arkitekt eller inte. Ritar man "normalt" så gör det ingen skillnad
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.