apotekarnes
Golvvärme fungerar bra med trägolv. Jag har golvvärme under ca 45kvm trägolv för tillfället och snart lägger jag in golvvärme under ytterligare 75 kvm. Klart att träet krymper när det torkar, men har man lite is i magen är det inga problem. Man får helt enkel låte golvet ligga och krympa tills man har har bra och torra förhållanden (t.ex. mitt i torra vintern och med golvvärmen på) innan man knackar ihop golvet slutgiltigt.

Att golvvärme skulle vara otillräckligt ställer jag mig högst tveksam till. Lägger man slang på cc 30 på värmespridningsplåtar blir hela golvet jämnvarmt och räcker att värma upp rummet med ca 25 grader på vattnet (i alla fall hos mig).

En torpargrund borde väl bara kunna bli friskare av golvvärme. Hellre att värmen kryper ner till grunden än ut genom väggen. En enda grad varmare grund (eller vind för den delen) minskar den relativa fuktigheten med ca 6 procent vid 0 grader.
 
  • Gilla
Bolak_jr
  • Laddar…
Apotekarns, hur går det på sommaren när trät sväller igen om du slår ihop det på vintern med golvvärmen på? Buktar de inte upp? Jag får för mig att man ska slå ihop det helt på sommaren när det är som stört med resultat att det blir lite springor till vintern.
 
apotekarnes
Min efarenhet av golv är att när man tror att det är torrt och slår ihop det finns det alltid lite mer fukt kvar som torkar ihop ännu mer. Därför har jag alltid lagt in och slagit ihop på vintern. Nu har jag iofs nästan bara sysslat med hemmasågade/-hyvlade golv som inte är "fabrikstorkade". När det gäller nedtorkade golv kanske det kan vara som du säger d.v.s att det finns risk att det buktar på sommaren. Det är lätt att utgå från att alla använder samma material som en själv när man är insnöad på nåt. Jag slog för övrigt ihop ett golv nu i februari, så jag får väl återkomma med en lägesrapport i juli...
 
Gör ett försök med en gammal tråd, istället för att skapa ny.

Kul att höra med just er som haft golvvärme i flera år i kombination med kryp-/torpargrund.

Har funderingar på att konvertera till golvvärme från el-element, har lite för tunn isolering, endast 170 mm rockwool. Har luft-luft-vp och kaminkassett och gör av med 16000-18000 kWh.
Kan även tillägga att grunden håller minst c:a 10 grader året runt, med ny byggplast och betongtäckmatta på mark samt sorbtionsavfuktare, så fukt är jag inte rädd för.

Tycker ni det är värt att konvertera till golvvärme och bergvärme, eller "bara" radiatorer och luft-vatten-vp? :confused:

Kul att höra era åsikter, jag har svårt att bestämma mig, och än mer övertala frugan eftersom jag inte kan argumentera för varken ekonomisk fördel eller bättre komfort, eftersom parkettgolv kanske inte blir så varmt?

Tack för eventuella svar, de uppskattas verkligen! (y)
 
apotekarnes
Hej!
Denna tråden hade jag nästan glömt! Det är jättesvårt att ge några bra råd utan att känna till ert hus, era bekvämlighetskrav och ekonomi. Hur stort är huset? Hur frusna brukar ni vara om fötterna, hur mycket jobb skulle det vara att ta upp alla golv eller tänker ni kanske ändå byta golv?

Att lägga golvvärme kanske inte är så mycket dyrare än radiatorer om man räknar bort tiden (och ev arbetskostnad) det tar att lyfta upp golven. Sen beror det ju på hur praktiskt det blir med all rördragning när det gäller båda alternativen.

När det gäller bergvärmepump alternativt luft-vatten har inte jag något att komma med. Jag är själv vedeldare.

Lycka till med beslutet!
 
Hej,

tack för snabbt svar!
Jo, en gammal tråd, men rätt personer i tråden! :D
Vårt hus är 170kvm+40kvm garage (10 grader där).
Vissa golv åker ändå med om vi ska byta kök samtidigt och ekonomin är inte så känslig, jag har nog redan konstaterat att vi inte får igen alla kronor vi lägger ner på en sån här konvertering, men ett nytt kök för 150 papp, eller nytt badrum för 100 papp får man inte igen heller, men det handlar ju om komfort också.

Det jag är mest intresserad av är om det kommer fungera med den typ av grund vi har, utan att förlora för mycket värme nedåt, få spruckna golv osv. Har man väl konverterat och det inte blir bra, då har man ju gjort bort sig och åker på ny kostnad för att sätta in radiatorer istället. :banghead:

Inte helt lätt!
 
apotekarnes
Dina golv kommer garanterat inte spricka av golvvärmen. Din avfuktare i grunden gör ju dessutom att det kommer att vara ganska torrt även på sommaren, vilket lär minska träets fuktvariationer över året.

Och eftersom du har en grund som enligt uppgift håller 10 grader lär du knappast tappa speciellt mycket värme där om du jämför med ett element på en vägg med -10 grader på andra sidan
 
Har nu haft golvvärme i 7år med krypgrund och bergvärme. Som jag skrev tidigare är det ingen optimal isolering i bjälklaget, men vi har inte haft några problem med värmen eller energiförbrukningen. Parketten har mer synliga skarvar nu på vintern då värmen är på, men det beror mer på att luftfuktigheten är låg än värmen i golven.
Min krypgrund ligger på berg och håller nån eller några grader över nollan, ser ingen påverkan av hur golvvärmen jobbar nedåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.