nickeshake skrev:
Om den endast körde elpatron för vv skulle väl knappast ts bli hjälpt av att sänka vv-tempen eftersom det då skulle innebära att vp nyttjas mer för vv. Men jag kanske missuppfattade dig?
Inte heller jag förstod riktigt vad smurfen menade. Förklara gärna.
 
nickeshake skrev:
Om den endast körde elpatron för vv skulle väl knappast ts bli hjälpt av att sänka vv-tempen eftersom det då skulle innebära att vp nyttjas mer för vv. Men jag kanske missuppfattade dig?
Du har helt rätt om det nu är så att vp är för klen och det är så här kallt hela året där ts bor men jag antog att det är ett fåtal dagar vp behöver hjälp av elpatron till värmen och att ts använder vv hela året.
 
slurppe99 skrev:
Vi har också badkar men badar aldrig i det.;)
Vi vet inte hur många personer de är och vilka vanor de har med dusch och bad. Därför varnade jag honom för det. Titta på Nibe F745? som de skryter är den energimässigt effektivaste på marknaden. Den kan ge 202 liter 42 gradigt varmvatten. Tar vattnet slut ger den spetsvärme i 30? minuter och värmer då inte huset. Sedan kan man köpa en extra varmvattenberedare på 55l som extra tillbehör. Så behovet av varmvatten är olika.
F745 vad är det för vp. De flesta vp värmer inte vv och radiatorer samtidigt utan växlar.
 
S
Oj, det tog fart i tråden. Vill börja med att tacka för visat engagemang allihopa.

Jag försökte hitta inställningar för att sänka varmvattentemperaturen men hittade inget sånt. Funderar på det finns ytterligare en nivå i menyn, den menyn jag använder nu så håller jag ratten intryckt 5 sekunder för att komma in. Finns det en nivå till?

Förövrigt tycker jag det är märkligt att den inte kör eltillskottet när börvärdet är 22.5 och aktuellt värde är 17 grader (som just nu)

Jag misstänker att jag kommer spara ett par kronor per år på att sänka varmvattentemperaturen, men jag tvivlar på att det kommer hjälpa mig med problemet att pumpen inte värmer. Borde den inte köra eltillskottet när börvärdet är så långt över aktuellt värde?

Värmekurvan höjde jag med 5 grader per 5 gradssteg från -10 grader och kallare. Alltså som det stod tidigare var det -10/48 grader, nu kör jag alltså -10/53 grader.
 
Det är kurvan som i första hand styr tempen ut till radiatorerna men rumsgivaren har en viss påverkan. kan inte ivt styr men den måste ligga under börvärde en tid innan elpatron tillåts och det värdet kan man troligtvis ställa olika.
 
Jag håller med SueCia. Det är skumt att elpatronen inte stöttar mer när det saknas så pass mycket för att nå börvärde. Den borde gå för fullt nu. Exakt vad för värmepump är det du har?
 
S
Det är en IVT 290 A/W 9KW

Utedelen tror jag heter Optima nånting.
 
Kikar lite i manualen för elpatronen och där står följande "Vid lägre utetemperatur än ca -10ºC:
I detta läge är kompressorn i värmepumpen avstängd och all uppvärmning
av värmevatten och varmvatten sker med hjälp av elpatronen i
290 A/W. Utetemperaturen visas av utegivaren (T2)."

Då känns det ju väldigt märkligt att inte elpannan går. En gissning skulle kunna vara att utetempen pendlar kring -10 och att det är tillslagsfördröjning på elpatronen. Tänker bara "högt" nu...

Det är inte så enkelt att du har en eller flera patroner som är kass? Säkringar som gått?

Tänker högt igen; Kan du ha dåligt flöde över elpannan så att den inte kan arbeta på full kapacitet? Någon som är mer insatt i värmepumpar för gärna komma med input.

Angående menyer:
I användarhandledningen för värmepumpen fi nns en utförlig beskrivning
av hur kontrollpanelen fungerar och alla kundfunktioner som fi nns under
Meny och Avancerad meny. Läs den innan du startar.
För att komma åt I/S-menyerna behövs en fyrsiffrig accesskod. Gör så här:
1. Tryck in menyratten ca fem sekunder för att komma till Avancerad
meny.
2. Välj Access-nivå.
3. Mata in din fyrsiffriga accesskod med hjälp av menyratten och tryck
på menyratten för att bekräfta. Accesskoden är aktuellt datum angivet
med två siffror för månaden och två siffror för dagen (t.ex. 0920).
Access = service visas i displayen. Tryck på ratten för att komma till
Meny. Under Meny finns nu både kundfunktioner och I/S-funktioner.
För att nå Avancerad meny trycker du in menyratten ca fem sekunder.
4. Återgång till kundnivå sker genom att välja Access-nivå i Avancerad
meny och ange 0000 som accesskod. Reglercentralen återgår automatiskt
till kundnivå efter ca 30 minuter


Manual: https://www.google.se/url?sa=t&rct=...z6-TYyYU7X6RQS3ElYT-Bg&bvm=bv.111396085,d.bGQ
 
Om det är en 290 så är nog vv temp på 62 grader ok har för mig att den shuntar in värmen när inte vp orkar så vid mildare väder är nog vv tempen mera normal men du måste få den att öka framledningen på nått sätt. Missade helt att din ser lika ut som ivt bergvärme vp.
 
S
Så min framledningtemperatur är alltså 38 grader, vart sitter givaren som läser in det värdet? Och vad är det egentligen som styr framledningstemperaturen, är det nån ventil eller liknande som kan ha kärvat ihop?
 
S
Var in o testade vrida på shunten ovanför den främre cirkulationspumpen nu, den stod i ett väldigt lågt läge så jag vred cirka 2 centimeter och höll handen på röret där framledningsgivaren sitter (hittade den nyss) och det blev väldigt mycket varmare direkt. Displayen visade 54 grader på framledningen, men nu sjunker den igen och är nere på 44 grader o fortsätter sjunka, men shunten står kvar så som jag ställde den nyss.
 
S
Gick in o kollade nu, framledningen ligger på 55 grader.

Så det verkar som jag kan styra shunten manuellt för att få ut värmen, men frågan är varför inte automatiken gör detta åt mig, kan shunten vara trasig?

Finns det några risker att som nu, köra i ett manuellt mkt högre läge än den tidigare var på?
 
Har dålig koll på hur ivt funkar men risken kan bli att kompressorn stoppar för att framledningen blir över börvärde så håll dig nära börvärde om du hand shuntar. Automatiken ska ju sköta shunten men nått är knas är du säker på att inte elspets till värmen är spärrad nånstans i styren.
 
smurfen72 skrev:
f745 vad är det för vp. De flesta vp värmer inte vv och radiatorer samtidigt utan växlar.
f750!
 
En F750 lär kunna ge bra med vv med rätt inställningar men det tar antagligen lång tid att åter ladda beredaren för den vp lämnar inte så många kw och det är en Flvp. Man kan koppla vilken elberedare som helst efter en vp beredare så man behöver inte köpa nån hos tex Nibe.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.