Jo han är snickare. Och senaste halvåret har han jobbat med att sätta upp hus åt Myresjöhus och Smålandsvillan. Men det är ju modulhus/väggblock så går ju bra mycket snabbare än lösvirkeshus. Vi har räknat på ett år enbart vardagar för honom men han tror det kommer gå lite snabbare. Kanske 10 månader. Stomresning kommer han ta hjälp av en eller två från hans firma och sen får vi se hur mycket extra hjälp utöver detta vi tar in. Sen kommer vi ju lägga kväller och helger i den mån vi vill och orkar. Jag jobbar en hel del kväll/helg och kommer säkert ta en del extra pass så vi klarar oss ekonomiskt. Och då kan ju han lika gärna vara ute och bygga också =)

Men det är mycket värdefullt att höra med någon som gjort som oss. Även om vi har ett större hus med lite mer tekniska detaljer tydligen (massa takkupor. Det har sambon gjort tydligt för mig att det är tokjobbigt. Men det är ju så snyggt!!! =D)

En fråga till - vilka mått har er köksö/häll/vask på ön. Är ni nöjda med storleken? Det såg ut som det var barhäng på andra sidan, är den tillräckligt stor för att det ska kännas bra att sitta där? Lite fundersam på om man hamnar för nära spisen nämligen?
 
Vad har du för mått på garaget? Ser nice ut. Hela huset också btw.

//AA
 
Då kommer ni nog klara det där galant :)
Köksön är 2100×1600. Hällen är 800 bred och fläkten är 900. Vasken är liten, typ 400×200.

Garaget har ett mått på 8×12 meter. På insidan finns ett gästrum med toa och hall, så insida garage som kommer användas till just garage är 7,6m×8,5m.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
20160112_134125.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160112_134229.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det går framåt i garaget :)
Slipning och första sprut vändan imorgon :)
 
  • Gilla
brajt
  • Laddar…
20160114_172941.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160114_173003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golvmålning nästa
 
  • Gilla
brajt
  • Laddar…
procep skrev:
Du tänker i min mening helt rätt angående kök och el :)

har din sambo byggerfarenhet sedan tidigare? det kan göra en hel del på timmarna.
men detta hus tog drygt, från påbörjande av stomme till inflyttningsklart, 2500 arbetstimmar att bygga.
jag köpte 12 arbetsveckor av firman jag jobbar på, drygt 1000timmar.
första 2veckorna var vi 3st snickare som höll på. då reste vi stommen i lösvirke samt takstolar, råspont, papp och ströläckt.
resterande 10 veckor gick jag och en arbetskamrat alla vardagar mellan 07-17.00.
dessa 10 veckor gjorde vi det klart utsidan samt för målare inomhus, dvs färdiggipsat i alla tak+väggar. vi han även sätta alla karmar och påbörja golven i vissa rum.
under dessa 10 veckor jobbade jag med tjejen eller vänner även helger och kvällar. tippar på att jag gjorde 12-15 timmar per dygn i huset med et undantag, fredagskvällar var jag ledig samt sovmorgon på lördagar.
allt som allt tog det från den 8januari 2015 - 5juni 2015 att göra huset färdigt.
grundläggningen tog cirka 1månad från grusad mark till gjuten platta. allt det arbetet gjordes på kvällstid samt helger.
tidsplanen var inflyttning vid midsommar, så jag var 3 veckor tidig, men det var mycket slit för att lyckas! :)
Hej!

Jag har läst tråden och har ett par funderingar.

1) I fiskarhedens egna kalkyler, hur mycket var avsett för snickararbeten? Brukar det inte ligga runt 500-600 kkr? Dvs runt 1000-1200 timmar? Det låter ganska mycket om ni fått lägga 2500 timmar??

Hur mycket steg priset från FH's grundkalkyl?
 
Timmarna som gått åt är från en skogstomt till inflyttningsklart hus. Exakt hur många vet jag inte. Jag tippar på att 2500 timmar är det som gått åt från stomme till klart. 1200 timmar på ett hus låter lågt, sen beror det ju självklart på vilket hus som byggs.
Många faktorer som ökar på timmarna.
Hur lätt är det att få fram materialet till huset? Takhöjd? Ryggåstak? Vinklar och vrår? Materialval och finish inne i huset? Storlek på huset? Garage?
Eftersom jag gjorde grund och schaktning själv på kvällstid, köpte 1000 timmar och sedan jobbade sista 2månaderna kvällstid så kom vi undan billigare än NF kalkylen från FH. Tror vi "tjänade" drygt 300000:- på detta upplägg. Däremot "brände" vi drygt 450000:- på inköpta timmar, något jag hade kunnat gjort själv, men med risk för att bryta ihop och eventuellt riskera förhållandet. Vi är nöjda med resultat, både på huset och ekonomin.
 
Redigerat:
procep skrev:
Timmarna som gått åt är från en skogstomt till inflyttningsklart hus. Exakt hur många vet jag inte. Jag tippar på att 2500 timmar är det som gått åt från stomme till klart. 1200 timmar på ett hus låter lågt, sen beror det ju självklart på vilket hus som byggs.
Många faktorer som ökar på timmarna.
Hur lätt är det att få fram materialet till huset? Takhöjd? Ryggåstak? Vinklar och vrår? Materialval och finish inne i huset? Storlek på huset? Garage?
Eftersom jag gjorde grund och schaktning själv på kvällstid, köpte 1000 timmar och sedan jobbade sista 2månaderna kvällstid så kom vi undan billigare än NF kalkylen från FH. Tror vi "tjänade" drygt 300000:- på detta upplägg. Däremot "brände" vi drygt 450000:- på inköpta timmar, något jag hade kunnat gjort själv, men med risk för att bryta ihop och eventuellt riskera förhållandet. Vi är nöjda med resultat, både på huset och ekonomin.
Aha. Inkluderar 2500 h även el/vvs/kakel/målare eller ligger det utanför?

Grymt jobbat hur som helst!

Tar utsidan eller insidan mest tid? Hade du kommit hälften ungefär (snickartid) när yterväggen och taket var klar med allt vad det innebär? Eller hade ni mer än hälften kvar med allt det invändiga?
 
Rena bygg timmar, dvs allt inkluderat.
Jag tippar på att det cirka hälften hälften, halvvägs efter hälften av timmarna. Från färdig platta till inflyttningsklart tog det 5 månader och 2 dagar.
160 timmar per månad. Första månaden var vi 3 man = 160x3 = 480 timmar
Dom 2 följande månaderna va vi 2 man. 160x4 =640 timmar.
Dom 2 sista månaderna jobbade jag varje kväll och helg. Snitt med helger kanske 30 timmar per vecka. 1 vecka per månad tog jag tjänstledigt och jobbade åt mig själv, jobbade ungefär 10 timmar per dag den veckan. Så det blir ungefär 30x3+60x2månader=300 timmar.
Sen har jag haft extremt snälla vänner och familj som ställt upp så mycket dom kan, så jag tippar på att dom kanske gjort en drygt 400 timmar tillsammans.
Detta är bara för snickare. Målaren hade 80 timmar, vvs 40 timmar, elektriker 160 timmar. Plattsättare 40 timmar. Grävmaskinist + sprängare 120 timmar. Bygga egna väggblock till garaget 40 timmar. Gjorda timmar i garaget som typ helt och hållet har gjorts utanför husbygget pp kvällar och helger när tid finnes, 3-400 timmar..
Självklart kan man säkert minska timtiden genom bättre planering och en tomt som är mer lättillgänglig, men jag tycker det gick över förväntan att få detta hus klart.
Tiden försvinner fort kan jag lova!
Är fortfarande jävligt nöjd över att vi höll det inflyttningsdatum som vi själva hade satt. Vi sa att innan midsommarafton skulle vi vara klara. Det klarade vi med 2 veckors marginal. ☺
 
Redigerat:
20160326_134013.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160327_134120.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick lite sten lagt under påsken iaf! Sakta men säkert går det framåt ��
 
fint hus (y)

är själv inne på att bygga nytt, tänkte då höra från en som jämnfört en del, vad finns det för leverantörer?
FH
Smålandsvillan
etc

Tacksam för svar :)
 
Det finns hur många leverantörer som helst. Gå in på hus.se så får du lite info om olika leverantörer och hur dessa bygger sina hus. Lycka till (y)
 
Hej! Här har det vart dött ett tag.. ny familjemedlem och jobb har gjort att orken vart sisådär men nu är iaf garaget helt klart!
20160702_192647.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160702_192729.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160702_192808.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har även hunnit med att så gräsmatta och bygga en stentrappa samt stenläggning framför huset, men det kommer när det är helt klart :) skål och trevlig helg :)
 
  • Gilla
SC Aero
  • Laddar…
Vad är det för hemligt rum man ser på bilden i mitten ??
 
Det är lilla "teknikrummet" där vatten kommer upp och går in i saltavhärdare samt hydropress innan det går ner i backen och in i huset. Där inne finns även en elcentral och fibern kommer upp vänder in i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.