Hejsan

Jag ska bygga om köket men är cirka 70mm kort för att få in de golvskåp jag vill ha.
Sitter en regel som passande är 68mm. Om jag kapar den så får jag plats med allt.
Men regeln går från golv upp till en tvärgående bjälke i taket och då blir jag osäker på om regeln har någon bärande funktion.

Undrar om någon med konstruktionskunskap har något att säga om detta?
Undrar även hur/var man generellt kan se vilka konstruktioner i ett hus som har en bärande funktion?

Två bilder. Röda pilar pekar på regeln och rött streck på ena bilden är var jag vill kapa den.

kapa bärande regel.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ritning.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den ser bärande ut på bilden. Hur ser det ut ovanför, är det tak eller en våning till.
Beroende på åt vilket håll takstolar/golvbjälklag ligger så skulle man kunna "utesluta" att den är bärande.
 
Det ser ju ut som den håller balken som går i taket, högst troligt bärande, ingen bygger ju en balk i taket i onödan.

Är väl bara att kapa lite i skåpet?
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
Mikael_L
Ja så gott som garanterat bärande, till för limträbalken i taket.

Regeln/stolpen kan gå att fälla in i väggen istället, och något lite trix med någon liten stålkonsoll eller så där uppe för limträbalken att ligga på.
 
Troligen är det ju pelaren till limträbalken i taket.

Den ser dock inte ut att bygga ut så mycket från väggen. Kan du inte regla ut hela väggen och bygga köket utanför pelaren istället? Räcker ju den lilla bit pelaren sticker ut från väggen.
 
Tveksamt, den kan var bärande men antagligen inte. Varför skulle man lägga en bärande stolpe där och inte inne i väggen istället? Som dessutom är lika klen som en ickebärande mellanvägg? Är du säker så att det inte suttit en mellanvägg mellan kök och matplats som tidigare ägare tagit bort? Stolpen och limträbalken har han kanske satt dit ifall om.
Den andra väggen som går rätt genom huset är ju placerad mitt i huset så den är antagligen bärande. Du har ju samma avstånd i vardagsrummet från yttervägg till mellanvägg utan avlastning och jag antar att mellanbjälklaget håller för det.
 
Stolpen som håller en limträbalk uppe behöver inte vara speciellt kraftig, det kan ju vara så att den faktiskt går in i väggen med av någon anledning inte gick att få längre in i väggen.

Det kan ju även vara av enkelt att man inte ville krångla till det med att fälla in stolpen, där den sitter nu stör den ju inget.

Med tanke på att det är övervåning på huset så kan det ju finnas flera bärande väggar, eller vara så att tidigare ägare tagit bort väggen och märkt att golvet inte blev så bra på våningen över och då satte upp balken.

Jag hade inte rört den, såg bort hörnet på skåpet istället.
 
Redigerat:
Räknar man lite på det är nog risken att man kommer fram till att balken i taket behöver en regel som har en tjocklek motsvarande regeln i vägen plus den som sticker ut. Det finns tabeller på svenskt trä's hemsida. Du skulle kunna kolla upp rent generellt där hur grov stolpe som krävs för den balk du har i taket. Dock finns kanske möjligheten att ändå fälla in den i väggen som föreslogs. Kräver ju dock en del åverkan på ytskikten.
 
Pumba skrev:
Jag hade inte rört den, såg bort hörnet på skåpet istället.
Ja, det är antagligen enklaste lösningen. Det tar inte länge att såga ur skåpet + att regeln blir lite mera dold. Limträbalken verkar ju ändå inte komma i vägen för skåpdörrarna.
 
Mikael_L
Möjligen kan det vara så att balken och stolpen inte är bärande (eller åtminstone viktiga) om det är så att tidigare ägare har tagit ner en ej bärande vägg där men inte vetat läget (eller vågat chansa) och därför satt upp en limträ i taket helt i onödan.

Det som dock talar emot detta är att på ritningen går det att se att spännvidden för mellanbjälklaget verkar vara drygt 9 meter, och det är i längsta laget för att få ett golv utan besvärande svaj med endast en hjärtvägg.

Så min huvudgissning kvarstår, att balken är bärande och att regeln på väggen är en nödvändig stolpe för balken.
 
peternicklas
Saknas info för att kunna avgöra det. Sitter ett fönster sidan om, då borde det finnas en regel i väggen, varför har man inte kopplat limträbalken till denna? Verkar som att man har tagit bort en vägg och sedan lagt en regel utanpå den gamla väggen. Ta bort skåpet vid reglen och sedan ytskicktet mellan regel och fönster. Är rätt säker på att du kan fälla in allt i väggen så att det ints syns.
 
Mikael_L skrev:
Det som dock talar emot detta är att på ritningen går det att se att spännvidden för mellanbjälklaget verkar vara drygt 9 meter, och det är i längsta laget för att få ett golv utan besvärande svaj med endast en hjärtvägg.
Det där slog mig också, och då började jag fundera på om golvbjälklaget verkligen går åt det hållet. Fönsterpartiet i vardagsrummet i övre delen av ritningen talar inte precis heller för att det ligger åt det hållet.
Kan vara läge att som det går att reda ut åt vilket håll golvbjälkarna ligger.

Kan vi få se en bild på hela ritningen?
 
Ni är förbannat hjälpsamma. :) Mycket uppskattat.
Köket är original. Flera liknande kåkar i byn.
Jag tar en mindre diskho så får allting plats. Kanske låter bänkskivan runda regeln på något snyggt sätt.

Återigen tack för engagemanget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.