Jag bor i en hyreslägenhet och funderar på att byta ut toasitsen (står för kostnaden själv).
Men jag är osäker på vad som passar och inte, vad jag ska titta efter osv. Hur vet jag att en toasits passar just den modell/märke jag har hemma? Det står ingen identifikation på toaletten.

Jag vet att jag kan ringa hyresvärden och fråga (dock tvivlar jag på att de kan svara), men jag vill helst undvika det om det går. Finns det någon typ av "standard" i storlek eller liknande?
 
  • Gilla
klaramacs
  • Laddar…
T
Ta en bild på porslinshästen och lägg in här i tråden.
 
Ska du åka till butik och köpa kan du göra en mall i papper av porslinssitsen och använda den när du väljer.

Så gjorde vi en gång när vi behövde ny till en gammal toalettstol som vi inte visste namnet på.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Bra tips, Sophie, dock låter det lite bökigt för mig just nu. Jag trodde att det kanske fanns någon standardstorlek eller liknande som skulle fungera smidigt, men det verkar inte vara så...
 
Nej jag tror tyvärr inte att det gör det. 😊
 
Du fick ju ett råd i första svaret som du kanske borde följa.
Men om du anser det för besvärligt att ta ett foto eller göra en mall så får du nog leva med din gamla sits, tyvärr. För ingen här lär ju kunna gissa vilken stol du har.
 
Sånt där är hopplöst. Vi köpte en "universalsits" som "passar alla toaletter" men inte f-n passade den. Det gick med lite våld att få dit den men locket slår igen av sig själv väldigt lätt.

Sen är ju priserna på sitsar ett intressant fenomen också.
 
oceanis skrev:
Du fick ju ett råd i första svaret som du kanske borde följa.
Men om du anser det för besvärligt att ta ett foto eller göra en mall så får du nog leva med din gamla sits, tyvärr. För ingen här lär ju kunna gissa vilken stol du har.
Jag var dock ute efter information (frågar för jag vill lära mig), inte gissningar utifrån en bild (fotad med en kamera jag saknar för tillfället). Jag har redan tagit kontakt med hyresvärden om detta och inväntar svar. Jag uppskattar alla som har varit generösa med sin tid och kunskaper här på forum =) Tack!
 
NotHandyMan skrev:
Jag var dock ute efter information (frågar för jag vill lära mig), inte gissningar utifrån en bild (fotad med en kamera jag saknar för tillfället). Jag har redan tagit kontakt med hyresvärden om detta och inväntar svar. Jag uppskattar alla som har varit generösa med sin tid och kunskaper här på forum =) Tack!
Ojdå, låter som du härsknade till....:)

Det var inte vilda gissningar utifrån en bild som avsågs. Det finns normalt inte så många fabrikat och stolar som i de flesta fallen används i Sverige. Och om man kan identifiera modellen på stolen så kan man också köpa sits som passar till just den modellen. Det finns vissa här på forumet som arbetar med att bla montera och reparera toalettstolar som ganska säkert skulle kunna pricka in exakt den information du skulle behövt.

Jag beklagar att du inte själv eller att någon i din bekantskapskrets har en telefon, dator eller enkel kamera som man kan ta en bild med, för det förutsatte jag nästan att alla hade tillgång till numera.

Om man söker informaton men inte vill ge förutsättningarna eller om förslagen som man får inte passar (de var bra), så får man leva utan den sökta vetskapen.
 
  • Gilla
Långskorsten och 1 till
  • Laddar…
Ta med den gamla sitsen till affären för jämförelse. Den ska ju ändå monteras bort före utbytet.
 
Henri skrev:
Ta med den gamla sitsen till affären för jämförelse. Den ska ju ändå monteras bort före utbytet.
Står du och kissar bör du torka rent den först.
 
Jag vill nog påstå att sittkissande är värre, undersidan av sitsens ring brukar vara betydligt äckligare än ovansidan.

Sen är det nog enklare att slänga in den i duschen och spola av den ordentligt än att hålla på och försöka torka:) Det har i alla fall jag gjort med gamla sitsen de gånger jag bytt sits (eftersom den brukar bli liggande ett tag innan man får iväg den till återvinningscentralen).
 
Nyfniken skrev:
Står du och kissar bör du torka rent den först.
Kan behövas, särskilt om man inte brukar fälla upp sitsen och dessutom siktar dåligt.
 
  • Gilla
Pinquinen
  • Laddar…
oceanis skrev:
Ojdå, låter som du härsknade till....:)

Det var inte vilda gissningar utifrån en bild som avsågs. Det finns normalt inte så många fabrikat och stolar som i de flesta fallen används i Sverige. Och om man kan identifiera modellen på stolen så kan man också köpa sits som passar till just den modellen. Det finns vissa här på forumet som arbetar med att bla montera och reparera toalettstolar som ganska säkert skulle kunna pricka in exakt den information du skulle behövt.

Jag beklagar att du inte själv eller att någon i din bekantskapskrets har en telefon, dator eller enkel kamera som man kan ta en bild med, för det förutsatte jag nästan att alla hade tillgång till numera.

Om man söker informaton men inte vill ge förutsättningarna eller om förslagen som man får inte passar (de var bra), så får man leva utan den sökta vetskapen.
Ojoj, vilket inlägg!

Jag härsknade inte till på något sätt - "gissa" var ditt eget ordval. Jag ställde en fråga och fick de svar jag behövde. Som ny medlem har jag blivit imponerad av detta forum och de kunskaper man generöst delar med sig till andra - därför skrev jag ett genuint tack på slutet av mitt inlägg.

Jag skriver t.o.m. i mitt första inlägg att det fanns ett alternativ: ringa hyresvärden (vilket är klart nu), men att jag ville helst undvika det. Det berodde på hur det andra alternativet såg ut (jag frågar specifikt om det finns standardmodeller/standardstorlekar - ett ja/nej svar ges). Jag fick till svar att det inte gjorde det och därefter förslag på hur jag kunde göra. Men "nej" svaret avgjorde det hela för mig. Det var egentligen inte mer än så (och detta säger jag efter du "övertolkat" mitt inlägg :eek:).

Och nej, jag har ingen smartphone och äger en trasig digitalkamera. Är ny i staden så jag känner ingen som jag kan fråga just nu.

Så nu har du fått ett helt inlägg där jag har förklarat min situation. Och det enda jag ville ha var lite information kring toasitsar...
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Hej,

Väcker liv i den här gamla tråden i förhoppning om att någon vänlig själ kan hjälpa mig med att först och främst kunna peka ut vad för sorts toasits+lock (eventuellt endast nytt lock) jag kan köpa.


Om någon kan förklara hur man byter dessa hade även varit uppskattat! :)

Tack på förhand!


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.