Har du spånskiva bakom gipsen på alla väggar? Är det för att lätt kunna skruva upp saker eller för att få stadigare väggar och rejälare känsla?

Vad har du valt för värmesystem?
 
Spånskiva överallt.. Känns bättre så ur alla synpunkter. Kör värmeåtervinning med en Nibe 750.
 
20150624_163117.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då kör vi lite altanbygge :)
 
  • Gilla
lmc73 och 4 till
  • Laddar…
Dåligt med uppdateringar. Altan är klar, likaså hela insidan av huset, så vi unnade oss en sistaminuten till Turkiet!
1 år och 10 månader tog det från första ansökan om bygglov till "färdigt" hus. Rekommenderar ingen att bygga inom enköpings kommun, om ni ändå ska, så va ute i tid angående bygglov osv. Av dessa 22 månader som gått är 14 månader bara jobb med att få ett godkänt bygglov. Kommunen hittade alla fel som gick. Gravar hit o gravar dit, utgrävningar, för många hus inom samma område, skydd av åkerholmar osv.
Nu är det klart och har fått ett komplett slutbesked! det firar vi här;

20150707_110008.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Farfalle och 1 till
  • Laddar…
Ser superfint ut! Vi är inne på en talgoxe i sten men göra om det en del, takvinkeln bland annat. Trivs ni nu när Ni bott där ett tag? Något tips till några nybörjare på området? Har bara köpt nyckelfärdigt via JM tidigare men FH känns bra än så länge. Har tänkt kanske göra något litet själva, som målning inomhus och golv, inte bestämt oss än.
 
Nu har vi ju bott här några månader. Känns hur bra som helst :) kul att höra att några tycker det ser bra ut :)
Tips till nybörjare, nja den va lite klurig. Kan ju bara rekommendera alla som vill bygga at få tag i FH och få titta och besöka ett färdigt hus som ni tänkt er.
Jag personligen som snickare skulle då inte spackla och måla om.jag ville "göra lite själv". Det är hela finishen, blir det inte bra så syns det! Lägg golven själv, det är enkelt. Har du några erfarenheter av verktyg så sockla och sätt foder själv. Måla ute kan alla göra. Vet inte riktigt vad som mer är enkelt för en nybörjare. Isolera väggar är ju också enkelt, men mitt i stombyggnationen.
Lycka till oavsett hur ni gör :)
 
Här har det vart dött ett tag :p
Men bygget pågår fortfarande, garaget börjar närma sig färdigt. Det som återstår är målning samt el.
Ska försöka lägga upp några bilder under veckan :)
 
  • Gilla
namor och 2 till
  • Laddar…
20151222_151643.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20151222_151702.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20151222_151722.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hittade några bilder. Nu är det klart för målaren som kommer på måndag. Så snart är nog garaget i drift :)
God jul på er!
 
Målaren har vart lite upptagen med julledigt, men nu är han igång! Garaget börjar äntligen bli klart!

20160108_180314.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160108_180150.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160108_180146.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tog även några bilder på hur huset nu ser ut med belysningen klar.
Trevlig helg och skål på er!

20160108_180828.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Hej.
Vi står i startgroparna att bygga med FH. Kul att se er resa! Vi ska göra precis som er, dvs sambon skall göra allt själv med lite hjälp från firman där han jobbar

Du skriver drygt 100.000 i tillval i kök. Vilka tillval gäller det? Håller på och räknar lite vad våra tillval kan kosta. Vi kommer vilja ha lådor ist för luckor nere + att vi ska lägga till 4 st (80cm) överskåp. Annars det mesta standard (förutom spis på köksö med en extra vask också) Valde ni några andra specialgrejer från Ballingslöv? Nåt ni rekommenderar? =) Ni har lite tillval i tvättstugan också va? Vad gick det på?

Många frågor men så kul att höra från nån som ändå relativt nyligen byggt med FH =)
 
Hej Mixi.
Kul att höra att ni också ska bygga en FH!
Tillvalen i köket är byte till svarta vitvaror, inbyggd mikro, en extra inbyggd ugn, byte till större häll, en extra ho ute på en om ritad köksö. beställde även dyrare luckor och lite extra överskåp.
Vi valde också att ha lådor överallt utom ovan kyl och frys samt ovan ugnarna.
Valde även infällda spottar i överskåpen.

Allt i tvättstugan är inköpt på karl hedin bygghandel. Bänkskiva samt skåpen är från Haga köket. tror det kalaset kostade 5000:-. inte alls så dyrt och tusen gånger bättre än FH standard grejer. Fick offert av FH för samma typ av placering av balingslövs skåp i tvättstugan. tror det priset var runt 14000:-.

bara att fråga på om ni undrar något mer :)
 
Då känns det som att vi också borde komma undan med runt 100.000:- vilket är ungefär det jag räknat med. Vi ska dit 23/2 och rita så då får vi se =D

Ang tvättstugan kanske det helt enkelt är bäst att ordna på annat håll. Även om vi tycker att vi har råd så märker man nu att det kostnaderna rullar på rätt mycket och med dom tillval vi absolut vill ha (kamin, golvvärme överallt, fasta spröjs på fönstren, OSBskivor, finare trappa, bergvärme bl.a) är vi uppe i mer än vi räknat med (jag har dock räknat rel högt så hoppas att vi inte spräcker budget)

Vi tänkte ta el-entreprenad via FH (även om sambon kanske drar lite kablar och sånt). Tycker deras standard med uttag och så är rätt snål. Du skrev 200.000 på el förut, är det inkl standard-grejer från FH eller valde ni bort deras el helt?
 
Många som ser vårt kök tycker ju att det är ett lyxigt kök om man jämför med kök från tex IKEA. Det märks i kvalitén på både lådor och finish.
Snåla inte på köket. Ångrar lite idag att vi inte tog stenskiva, men den va snuskigt dyr..
Kolla upp andra tillverkare iaf angående tvättstuga. HAGA köket håller bra pris och är bra kvalité! Billigare bänkskiva kan du köpa på vilken vettig bygghandel som helst.

Vi räknade på huset flertalet gånger och tyckte vi la en hög budget, men ändå spräckte vi den med 15%. Fortfarande blev Totalkostnaden bra i jämförelse med andra exempel från banken och med tanke på vad banken ansåg att Vi fick låna utifrån våra inkomster.

Vi skippade all EL från FH och anlitade en kompis svärfar som är en lokal elinstallatör. Gubben är duktig, kanske lite dyr men det är han värd då allt blir hur bra som helst!
I samråd med ovannämnda elektriker satte vi oss ner och ritade upp hur all belysning samt kontakter/knappar skulle sitta. Eftersom jag har vart på bygget sen dag 1 så frågade han alltid om någon placering eller lösning inte va 100 procentig. Dessa 230000:- som slutnotan blev ingick även matarkabeln på drygt 350meter, den va inte gratis kan jag lova. Min elektriker var ärlig och sa att han helst gjorde all dragning själv för att hålla kolla på vad som gick till vad. Jag blandade mig inte i elinstallationen alls utan kollade bara så det blev som jag ville ha.
Er elektriker kanske tänker annorlunda, men rådfråga så ni inte hamnar i kläm med varandra.

☺☺
 
Jag tänker som du - hade inte tänkt snåla på köket då det är det viktigaste rummet enligt mig =) 100.000 i tillval låter mycket men inser att det kan käkas upp rätt snabbt (då har jag dessutom räknat en post på 35.000 för tillval på vitvaror. Fast vi har inte bestämt än om vi ska ta rostfri exklusiv eller "bara" rostfri och då köpa till inbyggnadsmikro.)

Ang elen får vi såklart höra med elektrikern vad han kan tänka sig att låta oss göra. Vi har ju räknat med att han ska göra allt jobb så vill han det så får han =) Men på elen vill man inte heller snåla känns det som. Många uttag ska det vara =)

Hur lång tid hade du beräknat att det skulle ta att bygga? Höll du tidsplanen? Vi ska bygga stort hus och sambon har lite svårt att räkna på hur lång tid det kommer ta. Han ska dock ej arbeta samtidigt utan kommer ta ledigt och bygga på vardagar när jag jobbar
 
Du tänker i min mening helt rätt angående kök och el :)

har din sambo byggerfarenhet sedan tidigare? det kan göra en hel del på timmarna.
men detta hus tog drygt, från påbörjande av stomme till inflyttningsklart, 2500 arbetstimmar att bygga.
jag köpte 12 arbetsveckor av firman jag jobbar på, drygt 1000timmar.
första 2veckorna var vi 3st snickare som höll på. då reste vi stommen i lösvirke samt takstolar, råspont, papp och ströläckt.
resterande 10 veckor gick jag och en arbetskamrat alla vardagar mellan 07-17.00.
dessa 10 veckor gjorde vi det klart utsidan samt för målare inomhus, dvs färdiggipsat i alla tak+väggar. vi han även sätta alla karmar och påbörja golven i vissa rum.
under dessa 10 veckor jobbade jag med tjejen eller vänner även helger och kvällar. tippar på att jag gjorde 12-15 timmar per dygn i huset med et undantag, fredagskvällar var jag ledig samt sovmorgon på lördagar.
allt som allt tog det från den 8januari 2015 - 5juni 2015 att göra huset färdigt.
grundläggningen tog cirka 1månad från grusad mark till gjuten platta. allt det arbetet gjordes på kvällstid samt helger.
tidsplanen var inflyttning vid midsommar, så jag var 3 veckor tidig, men det var mycket slit för att lyckas! :)
 
Redigerat:
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.