Tänkte Z-wave:a våra vattenburna golvslingor så att varje slinga går att styra individuellt via virtuell termostat. På varje slinga sitter det en 24V DC motor/ställdon som öppnar flödet när den får matning och vise versa.

Var först inne på att använda Fibaros 2x1,5-relä för att styra ställdonen men det blir hela 4 st relä om jag ska styra samtliga åtta slingor. Nu slog det mig att jag kanske skulle kunna använda Fibaro rgbw-moduler istället som har 4 utgångar. Det innebär att det skulle räcka med två rgbw-moduler för att styra samtliga slingor. En betydligt snyggare och billigare installation.

Undrar om någon använt Fibaros rgbw-modul för att styra något annat än LED/halogen?
 
Tack för tipset. Det är liknande NC-ställdon som jag har fast dom drivs med 24V. Men som jag skrev ovan tänkte jag inte ha ett vanligt relä som Fibaro eller Philio.

Min fråga var om man skulle kunna använda Fibaros rgbw-modul istället för att styra ställdonen. Den har 4 utgångar och skulle teoretiskt då kunna styra fyra ställdon.
 
RGBW modulen klarar ju 24V, sen står det 288W max uteffekt totalt.. Hur mycket ström eller Watt drar dina ställdon, står säkerligen på.
Det är ju dock en annan sorts last än Halogen, men har du marginal upp till 288W är det nog ingen fara.
Sen måste man ju ställa in i modulen att styra varje utgång var för sig, och endast på/av funktionen så att du inte dimrar utgången. Står i manualen som följer med.
 
Kan inte tänka mig att dom drar särskilt mycket. Har inte sett någon spec på själva ställdonet men ska ta en titt till. Har även ställt frågan till leverantören. Tror dock att 288W borde räcka med råge.

Frågan är om PWM-signalbiten ställer till det. Dålig på hur PWM funkar och påverkar gentemot att använda ett "vanligt" relä.
 
K
Ställdon drar ju en försumbar effekt, långt ifrån dom 288w du har att tillgå.
Dom är ju fjäderbelastade och när dom får spänning så öppnar dom sig, väääääääääääldigt långsamt..
i en HVAC anläggning hade jag nog inte kört med annat än TRIAC, mycket skonsammare och därmed längre livslängd.
 
Med TRIAC, menar du då ett "vanligt" relä, ex. Fibaro 2x1,5 (FGS-222).

Ser att TRIAC omnämns i samband med dimmers, framförallt vad gäller växelspänning, och det är ex. denna teknik som Fibaros dimmer FGD-212 använder. Kan man förenklat säga att PWM är en annan typ av dimmerteknik för att styra ex. hastigheten på en fläkt/motor eller ljusstyrkan på en lågvoltslampa?

Om man konfigurerar RGBW-modulen att alltid jobba i 100%, skickas det då ändå en PWM-signal?
 
Har nu kört med RGBW-lösningen i en dryg vecka och den fungerar som tänkt. Två st RGBW-moduler styr 8 st 24V DC ställmotorer för att dels öppna/stänga vattenflödet till 7 st golvslingor, dels för att styra tillförseln av nytt varmvatten till hela shuntgruppen.

Temperatur i varje rum ställs in genom virtuella termostater som får sin input från tempgivare inne och ute.

Återstår att montera tempsensorer för att framförallt mäta framledningstempen till shuntgruppen. Detta värde används sedan, tillsammans med utetemp, för att styra tillförseln av nytt varmvatten till shuntgruppen utifrån en egen värmekurva.

Ska fixa lite bilder när allt är klart.
 
Redigerat:
  • Gilla
Henke-el
  • Laddar…
Freddan101 skrev:
Har nu kört med RGBW-lösningen i en dryg vecka och den fungerar som tänkt. Två st RGBW-moduler styr 8 st 24V DC ställmotorer för att dels öppna/stänga vattenflödet till 7 st golvslingor, dels för att styra tillförseln av nytt varmvatten till hela shuntgruppen.

Temperatur i varje rum ställs in genom virtuella termostater som får sin input från tempgivare inne och ute.

Återstår att montera tempsensorer för att framförallt mäta framledningstempen till shuntgruppen. Detta värde används sedan, tillsammans med utetemp, för att styra tillförseln av nytt varmvatten till shuntgruppen utifrån en egen värmekurva.

Ska fixa lite bilder när allt är klart.
Snygg jobbat, bilder vill vi se =). gärna med förklaringar.
 
Du skulle kunna använda PWM likt dimningen även mot ställdonen då får du kontinuerlig reglering på slingorna inte bara on/off. En automatisk flödesinjustering också på köpet när man ändå leker lite.
 
Hur kunde jag missa den här tråden :)
Det är precis vad jag letat efter (och startat egen tråd)
Kan man styra varje slinga individuellt mha RGBWs 4 utgångar?

Vill oxå se bilder :)
 
Redigerat:
noone70 skrev:
Hur kunde jag missa den här tråden :)
Det är precis vad jag letat efter (och startat egen tråd)
Kan man styra varje slinga individuellt mha RGBWs 4 utgångar?

Vill oxå se bilder :)
Varje utgång på RGBW-modulen är individuellt styrbara.
Måste bara ändra en parameter i controllern för att det skall dyka upp som enskilda enheter.
Parameter 14 i manualen som är länkad tidigare i tråden av mig. Gäller för Fibaro Home Center, har du nån annan controller så är det lite mer man behöver göra för att räkna ut den parametern. (länk för andra controllers finns i manualen)
 
Redigerat:
Hur har det gått med PWM styrning av golvvärmeställdonen? Har det fungerat som avsett? Går själv i samma funderingar!
 
Jag tar upp den här tråden jag också!
Tänkte nämligen styra en sån här: http://www.adurofire.se/skorstenar/aduro-draftoptimizer/ med en av utgångarna. Men jag skulle också vilja mäta rökgastemperaturen och det läste jag någonstans att man ska göra ca 50cm ner i skorstenen. Nu har ju den här RGBW analoga ingångar också - men vad ska man ha för temperatursensor som passar i en skorsten? Antar att den bör klara iaf 200 grader...
Det finns massa på Aliexpress av typen PT100 som klarar den temperaturen, men såna verkar inte bara vara att koppla in..?
 
Jag mäter rökgastemperaturen med en pt1000 som ligger mot röret från kaminen, temperaturen kan gå upp mot 350-400 grader så en pt100 är inte tillräckligt.
Har försökt hitta någon z-wave lösning som kan fixa det men utan framgång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.