Vi bygger om hemma och nu när vi börjar komma i ordning så har jag börjat fundera mer på det här med larmet.

Vi har ett Verisurelarm med rätt många komponenter och det funkar väl som det ska, men jag är ändå inte helt nöjd. Först och främst så går det ju inte att få en utomhussiren till larmet, deras ursäkt är att man vill ju inte störa grannarna, men min åsikt är att det är väl precis det man vill göra om man har inbrott... Det sitter en klen inomhussiren som antagligen är det första eventuella tjuvar sliter ner.

Sen är det ju det att de konstant höjer priset för befintliga kunder och det kommer att bli bra dyrt om vi har kvar detta en längre tid.

Våra behov har förändrats lite och det ser ut som om det har kommit bra många nya fiffigheter på marknaden. Är det någon som kan tipsa om några alternativ?

Vi behöver:
- 2 ställen att sätta på/stänga av larmet. Keypad + bricka eller liknande.
- 3 kameror/rörelsedetektorer
- 3 magnetsensorer
- 1 inomhussiren
- 1 utomhussiren

Jag behöver inte ha det kopplat till central, men vill gärna ha notifieringar i telefon via SMS eller mail.
Skulle man kunna bygga på Zipabox eller ska man gå på något av de mer traditionella typ Visonic?

Tacksam för alla tips.
 
D
Ska det vara ett trådlöst larm eller trådbundet?
Hemautomatiseringssystem är inte larm och klarar inte heller de krav som ställs normalt på larmtillverkare för att nå klassning.
Kör du på ett vanligt larm som du sedan utökar med hemautomatisering.
Kameradetektorerna är det som kan ställa till det gällande valmöjligheter beorende på typ av larm.
 
  • Gilla
Tanse
  • Laddar…
Idag är det trådlöst och så får det nog fortsätta att vara.
 
K
Ska du ha just trådlöst borde väl ett RISCO Agility uppfylla dina behov. Inte hundra på om det stöder prox-taggar dock.

Jag skulle personligen inte valt en Z-wave lösning för larm p.g.a. driftssäkerheten. Fast nu har du ju inte specificerat brandlarm så det spelar kanske inte så stor roll.
 
RilleRock
kva skrev:
Ska du ha just trådlöst borde väl ett RISCO Agility uppfylla dina behov. Inte hundra på om det stöder prox-taggar dock.

Jag skulle personligen inte valt en Z-wave lösning för larm p.g.a. driftssäkerheten. Fast nu har du ju inte specificerat brandlarm så det spelar kanske inte så stor roll.
Agility 3 stödjer inte tagg enligt Teletec's sida.
Dock fjärrkontroller.

I övrigt en produkt i samma segment som verisure med liknande tillval fast med gratis molntjänst.
Både larm och bilder pushas till telefon.
Har testat den och den varit stabil för det lilla jag provat den.

Pirkameror har som vanligt bristfällig kvalité oavsett fabrikat.
Mycket viktigt med placeringen/ljusförhållanden.

Map har inte direkt vunnit något designpris men kan kompletteras med knappsats "slim" för detta ändamål så man gömmer undan 80-talspanelen.
 
RilleRock
Kan inte editera tidigare inlägg med centralen stödjer visst proxbrickor.
 
Jag har satt ett gäng Agility 3 och den fungerar utmärkt med taggar (prox)
Det sitter inbyggt i displayen. Det går också bra att sätta fler displayer om man vill. Finns en enklare knappsats utan display med bara knappar som du kan sätta på extrastället, kostar ung. 2/3 av Textdisplayen. Äve nden har prox.
Finns trådlös utesirén och Trådlös innesiren också, Brandvarnare osv funkar utmärkt.
Appen fungerar mycket bra idag tycker jag, även om det varit några avbrott emellanåt.
Tänk på att helst komplettera men GSM-modul även om du kopplar till ditt fasta nätverk. Då kan du få sms om nätverket inte fungerar tex pga strömavbrott. Man kan bara välja om appen/bilder skall komma via antingen fasta nätverket eller GSM:en, inte både och tyvärr.
Man kan ju sätta en UPS på sin router och ev fibermodem men jag hade ändå hellre valt GSM.
Bästa alternativet tycker jag är Telia Telematik M2M-abbonemang som kostar ca 39:-/mån.

Den är en av dom bättre centralerna idag, för den som vill ha ett larm som inte är kopplat till vaktbolag och ha bilder samt app till sig själv.
Ska man koppla till vaktbolag är det mig veterligen bara Svensk Bevakningstjänst som kan ta emot den via IP som är det snabbaste sättet att överföra larm (sekunder) Annars är man tvungen att koppla upp på gammalt hederligt sätt med SIA eller ContactID med uppringning, vilket tar 20-30sek och ställer högre krav på att centralen sitter bättre skyddad.
Jobbar även med andra fabrikat som DSC och Vanderbilt SPC men givet utifrån dina krav skulle jag nog valt Agilityn pga kameran.
Alla fabrikat har sina akilleshälar och ingen är riktigt komplett idag upplever jag, beroende på objekt.

Agility=Perfekt för hemmalarm utan vaktbolag med kamera

Neo (DSC)=Mycket bra larm överhuvudtaget och fruktansvärt snabb larmöverföring till vaktbolag, otroligt bra trådlösa prylar och räckvidd, men just nu v 1.0 i appen ganska dålig samt ingar kamerabilder till mobil (ännu och vet inte om det kommer, men borde göra det senare) Numera även uppgraderingsbar vilket varit ett jävla aber på tidigare DSC-centaler där det inte gått.

SPC=Funkar bra till hemmalarm men är tänkt mer för företag egentligen, Det trådlösa inte i närheten av NEO men funkar. Brandvarnaren ser för djääävlig ut ;). Inte jättebra räckvidd, men det går att sätta extrakort.
Fördelen är att dom kontinuerligt uppgraderar mjukvaran ganska aktivt med nya funktioner. Den senaste 3.6.6 är väldigt stabil och appen är en dödare mot dom andra i snabbhet och funktion, även om vissa önskemål finns. Hanterar även riktiga kortläsare tex. Den kan ta emot snapshots från 4 externa IP-kameror av olika fabrikat osv. Har även inbyggt webgränssnitt som är väldigt användbart så är man tekniknörd är det detta man skall ha, och då den nya snygga displayen isåfall(y)
Annars är egentligen egna IP-kameror med egen app att föredra då bilder osv är bättre. Agilityn å andra sidan har även externa kameror både för inom och utomhusbruk som kan hanteras i deras app, men då ar Samsung Smartcam bättre med egen app. Fördelen med Agilityns är att man då kan koppla händelse med bild, dvs tex om sek x larmar tar kamera x en bild etc

Lycka till eller är förvirringen ett totalt faktum nu :)

Huvudsaken är att du slänger ut Verisure och inte tar nån annan typ Sektor. Du betalar av ditt eget larm på typ 3 år med deras kostnad, men det är en annan disskution som jag inte orkar gå in på, den grejjen har du ju redan fattat.

Håller rmed föregående talare om att Z-wave eller hemautomation inte är tillräckligt tillförlitligt ännu. Jag ser på en del produkter att dom ser ut som våra grejjer gjorde för 20-år sen och dom var inte bra i tex solljus/vitljus. Har dock ingen större erfarenhet av dom prylarna men det är min uppfattning att folk inte direkt litar på dom efter ett tag. Agilityn och SPC har moduler för x-10 styrning men det är ju lite passé idag tyvärr, där är tex z-wave bättre. DSC har i USA Canada centraler som kan snacka z-wave men inte här tyvärr.

Personligen väntar jag på att Apple ska in i den marknaden med sitt Homekit. Det lär bli fräckt.
Mvh
Spirirt78
 
Redigerat:
Snygg sammanställning av Spirit78, tack! Vad har du att säga om Powermaster 10 i sammanhanget? För-/nackdelar jämfört med Agility?
 
  • Gilla
Antouan
  • Laddar…
RilleRock
Är inget fan av trådlösa paket Men Agility 3 är helt klart en av de bättre på den marknaden om man vill äga sitt larm själv.

Och om man gömmer undan den fula panelen och monterar en mindre kodpanel.

En instruktionsfilm på svenska lesjostrand:
https://youtu.be/UkpaO7pFx_I

Det viktiga i sammanhanget är att A3:s kamerapir har dubbla kommunikationsvägar.
En för bild och en för larm.
Sen kan man tycka vad man vill om kamerapir :cool:
 
lesjostrand skrev:
Snygg sammanställning av Spirit78, tack! Vad har du att säga om Powermaster 10 i sammanhanget? För-/nackdelar jämfört med Agility?
Tack :)

Har ingen erfarenhet överhuvudtaget av Powermaster. Det jag vet är att DSC använder deras PowerG teknik för det trådlösa, tror tillochmed att dom köpte det eller hela företaget? Den tekniken sitter i DSC:s nya NEO centraler iaf och det funkar djävligt bra.
Men som sagt ingen erfarenhet av Powermaster men är säkert annars ganska likvärdig Agilityn. Kan vara så att Powermastern är bättre vid uppkoppling via IP till vaktbolag som jag skrev tidigare om. Sen att den också ser ut som en digital väckarklocka från 90-talet är ju en annan fråga.

Alla centraler har sina för/nackdelar. Och ingen är helt komplett.
Hade jag fått välja hade jag valt en hopkokad central av SPC, 2010 och PowerG med 4G gsm-modul, med möjlighet att sy ihop med Concilium och/eller Schrack brandlarm, då djävlar.

Sen är det ju mycket riktigt så som föregående talare säger att trådlöst är trådlöst hur man än vänder på det. Det går att störa och få problem med (lättare än trådat) av naturliga själ. Men idag funkar det väldigt bra. Men trådat erbjuder andra typer av deckare samt att man kan använda alla möjliga och omöjliga fabrikat då alla funkar till alla i princip. Inget problem i en villa då man i princip kör ett par olika typer oftast.
Sen är det ju så att som larminstallatör, vem fan vill dra kabel idag, när man kan köra trådlöst ;) Inte i villa iaf även om jag har det hemma och i sommarstugan. Men en kombo av trådat larm och trådlösa Rök och trådlöst till ev friggebod och garage är ju bra.

Också som föregående och jag sa att PIR-kamera är inte det bästa utan separata IPkameror är mycket bättre, men det beror ju på vad man har för krav på funktion. Sakerna blir ju tekniskt gamla väldigt fort. Men ett larm larmar du av och på i 15år om det bara är den funktionen man vill ha. Men nu blir det vanligare med hemautomation och där är inte nånting riktigt moget ännu och det lär hända saker inom dom närmsta åren där. Så när det mognat kommer nog många larm som sätts upp nu bytas till modernare är min gissning, alternativt att det kommer uppgraderingar och tilläggsmoduler. Finns redan till vissa fabrikat. Men det orkar jag inte ge mig in på nu, kan lite för lite om det ,även om jag varit i kontakt med Z-wave, KNX, Nexa och ABB. Själv väntar jag på att Apple ska ge sig hän hemautomation på riktigt, kanske iår :)
 
Tack för ännu ett informativt inlägg! Jag har läst runt och nu lutar det åt följande upplägg för nytt hus (gammalt hus men nytt för oss):

- Återanvända befintliga installerade trådade sensorer.
- Byta SecutitasDirects central till en Neo
- Komplettera skalskyddet med trådlösa MK
- Komplettera med trådlös rök
- Separat IP-kamera. Samsung SmartCam verkar smidigt men kanske finns alternativ?
- Koppla PGM för påkopplat mot "bortaläge" för belysning samt slå på kameror.
- Ev UPS på kameras och Internet/AP:s men det kanske är väl nojigt.. Vore smidigt med en POE kamera i så fall och då går inte Samsung. Tar gärna tips här. Gillar enkelheten i Samsungs upplägg där rörelse triggar inspelning på SDkort som sedan går att läsa från app. Vore fint med en POE som har motsvarande!

Sedan är väl iofs prio ett att ordna bra ljusvaktsstyrd belysning utomhus (hälften klart) samt brytskydd etc
 
Hoppas jag inte kom ifrån ämnet men verkar motsvara även jhall:s behov
 
Yes låter som ett bra upplägg. Neon funkar väldigt bra. Funderar du på 3G/IP modulen så får du iallafall larm via Sms om det fasta nätverket är nere. Dock ganska dyr men är bästa enklaste alternativet för app osv.
Du ska absolut använda bef kabel. Och tänk på om du tänker skaffa husdjur, Bravo 6 tar upp till 37kg

Det du ska tänka på är att utekameran bara har plats för 32Gb SD-kort och boxen med elektroniken ska sitta innomhus. Innekameran 64Gb.
Dom ger bra bilder men är lite dyra i mitt tycke. Är lite kass på kamerabiten själv, det finns miljarder olika kameror och system 😅
PGM för belysning, no problem, men att starta kameror så tror jag inte det finns nån fysik ingång på dom kamerorna. Däremot så har kamerorna schema eller motiondetect för start av inspelning och push. Men som sagt det finns säkert andra liknande billigare med ingång om du vill ha det. D-link kanske?
 
Redigerat:
Jag har en D-Link DWR-921 på hyllan och den har WAN-failover så nu åker den fram och får bli back-up på fasta Internet :) Blir ju som sagt lite dyrt när man ska gå från önskelista till beställning så jag hoppar 3G/IP. Får också ett SIM-kortsunderhåll på den, vilket jag slipper nu (förvisso på D-Linken men den kan fler ha nytta av än bara larmet tex kamerorna). Ang start av kameror så tänkte jag helt enkelt sätta Fibaroplugins för respektive kamera och styra mot larm på/av. Egentligen skulle de kunna vara på hela tiden men kanske inte känns så kul för alla att bli inspelade dygnet runt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.