Martin E skrev:
Vi bytte ut den gamla el-pannan i vårt 60-talshus mot en ny bergvärmepump från IVT, 2011. Har trots flera riktigt kalla vintrar och ett normalbra 60-talshus behövt totalt 212 Kwh eltillskott under snart 5 år... och vi klarar med råge hela husets värmebehov utan att ha behövs sätta in nya element eller göra andra förändringar, så det funkar för oss i alla fall. totalt 140 + 40 kvadrat på två våningar, utan källare.

En luft-vatten värmepump kostar väl kring 100 - 120.000 kr medan en bergvärmepump kostar kring 120-160.000 kr. Då låter bergvärme mindre utomhus, klarar lägre temperaturer utan eltillskott, och tar inte upp någon plats alls ute.
Många VP vill gärna sluka i sig extra elspets. Lathet? Därför har jag kopplat bort min elspets komplett och inte fått problem förutom mycket kalla dagar. Olika VP är kanske olika inställda.
 
Hallerudsbo skrev:
Satte in våran bergvärmepump förra året det kosta 127000, efter rot gick det på 105000.
Då tog de bort den gamla oljepannan med.
Helt klart värt det
Instämmer helt. Jag har räknat otåliga gånger om återbetalningstiden och verkningsgrad och elpris och räntekostnader tills jag förblödde. Sen köpte jag. Det enda jag ångrar är att jag inte har gjort det tidigare. Nu när att låna pengar kostar nästan ingenting är ju saken helt klar.
 
Thomas_Blekinge skrev:
Många VP vill gärna sluka i sig extra elspets. Lathet? Därför har jag kopplat bort min elspets komplett och inte fått problem förutom mycket kalla dagar. Olika VP är kanske olika inställda.
Ja, men vår BVP har ju i stort sett inte dragit någon extra el alls, någonsin, 212Kwh totalt av 143.000Kwh "tillverkad" värme (inkl. varmvatten) på 5 år, är ju så gott som 0.
 
O
När vi köpte vårat hus, också byggt 1959 så var det första vi gjorde var att slänga ut den gamla elvärmepumpen.
Vi investerade i luft/vatten. (för vår del var inte bergvärme något alternativ. Det finns inte plats för att borra...)
Vi investerade även i nya element. Vilket kändes även det som en självklarhet då dessa element inte var så mycket att behålla. Det såg ut som en-rörs system, men visade sig att det faktiskt var två-rörs... för röret var delat.... pumpen gick på 100000
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.