Hur gör man? Håller på med mitt lille hus i skogen nu och bygger och till våren är det dags med verandan. Vill ha en amerikansk veranda, dock ej med för mkt "lull lull" eller så men lite lagom. Blir en lång och smal, ca 1,5 m X 4,5 m. På mitten blir ingång direkt ifrån en bro som skall gå över dammen. Men tänkte, vart kan jag hitta en sån där äkta typisk amerikansk soffa som hänger i kedjor utomhus?
 
Sök i forumet!

Jag har för mig att det finns en tråd om detta.

Gagga
 
Tackar...

Soffan skall tillverkas i vinter och gungstolen svartmålas. MEN verandan vill jag ha lite typisk för USA. typ, sydstats stil... vet inte i vilken ände jag skall börja...
 
Ett tips är att du börjar kolla på amerikanska husförsäljnings sidor. Dvs hos mäklare. Där kan du se mängder av amerikanska hus till salu och få tips.

Fina verador har de på Östkusten och som du sa i sydstaterna...Men naturligtvis även på andra ställen i USA!!
Finast av dem alla tycker jag att "wrap-arounds" (stavning??) är..de går runt precis hela huset!!! Med mycket korgstolar, solstolar och hänggungor!!!

Sen finns det ju bra amerikanska magazin att köpa för insperation. Contryliving tror jag en heter. Kolla i någon välsorterad affär för magazin och tidskrifter.

Tror också att Äntligen Hemma gjorde en variant på amerikansk veranda i vinkel för något år sedan. Kanske går att hitta på nätet i nått arkiv??

Bodde 1 år i USA när jag var Au-pair. Då såg jag många fina verandor. De flesta har ganska strikt "snickar glädje" inte så mycket krusiduller utan mer spjälor och rundstav i kombinationer. Dörrar för att ta sig ut på altanen brukar ofta vara dubbla med spröjs och stora fina lätt bågformade handtag i mässing!!

En fin "farstukvist" (inte veranda) i amerikansk stil kan man se i introt till "sjunde himlen" på kanal 5. Andra fina verandor syntes titt som tätt i serien "Dawsons Creek"!!

Lycka till
Ljunghed
 
Hej!

De byggde en sådan på Äntligen hemma för ett tag sedan. Det kanske går att få fram lite mer inspiration och information därifrån. http://www.tv4.se/336589.html

/Ulrica
 
Precis, lull lull men ändå stramt liksom. Utmärkt kombination. Förhoopningvis en resa till Texas i jan så då skall jag kolla och ta en massa kort.
 
Hej

Här är lite bilder på hus med verandor som togs på vår USA-resa för ett par år sedan. Kanske kan du få lite idéer.

Bild%20006.jpg

Bild%20028.jpg

Bild%20033.jpg

Bild%20034.jpg

Bild%20110.jpg
 
Kan inte se bilderna....???  :-?
 
Hej

Vi blev klar med vår veranda i höstas och den blev av det amerikanska slaget. Vi valde att sätta taket så högt vi bara kunde för att få in ljuset både på verandan och in i huset. Bjälkarna fasade vi in i varandra och på så sätt fick vi lite snickaglädje, allt är numera målat vitt.

Det vi hade störst problem med att bestämma oss för var ju altanräcket, det blev en glesare variant efter mycket tittandes på andra hus och eget prövande.

En liten detalj som kan vara bra att tänka på är att om man väljer plåttak så skruvas dessa i taket, har man synlig kanske målad råspont underifrån så vill man inte se små skruvspetsar sticka fram. Vi klippte av skruvarna ett par millimeter.

//Anders
 
Hej Snickarpalle, denna tråd vill jag följa! Jag är också blivande ägare av en amerikansk veranda som till vår/sommar ska smyckas. Jag kollade för ett tag sen om någon sålde sådana i Sverige, men det ser mörkt ut. Jag kommer beställa från USA. Det svartvita fotot som Saturnus bidrog med gillar jag! Hur länkar man hit en tråd? Har för mig att Byggimpert hade fina foton på verandamöbler på tråden jag startade för ett bra tag sen... "Amerikanska verandamöbler" eller liknande hette den.. Vem hjälper?  :cool:









 
MatildaSofia skrev:
Hej Snickarpalle, denna tråd vill jag följa! Jag är också blivande ägare av en amerikansk veranda som till vår/sommar ska smyckas med porch. Jag kollade för ett tag sen om någon sålde sådana i Sverige, men det ser mörkt ut. Jag kommer beställa från USA. Det svartvita fotot som Saturnus bidrog med gillar jag! Hur länkar man hit en tråd? Har för mig att Byggimpert hade fina foton på verandamöbler på tråden jag startade för ett bra tag sen... "Amerikanska verandamöbler" eller liknande hette den.. Vem hjälper?  :cool:

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted1/21#21
Gå in på sök, skriv t ex amerikanska verandamöbler, sök senaste året och TADA där dök den upp :D Öppna tråden, kopiera adressen och klistra in ;)








 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.