Hej alla fixare och byggare,

Tänkte att det skulle vara skoj med en tråd där vi får lära oss av (var)andras erfarenheter. Veta vad ni, såhär i efterhand, önskar gjort annorlunda då det begav sig. Något som visat sig vara opraktiskt, vrålsnyggt men obekvämt, något som inte håller mer än ett par år, något som var slöseri med tid jämfört med nyttan det ger, o.s.v. Ja, ni fattar.

Det vi ångrar är att vi satte trägolv i hallen. :( Det var så fint, kändes rustikt och helt passande här ute på landet. Men med hundar och katter, all spring, grejer som ska fram och tillbaka, in och ut ur huset konstant (eget stall och egna hästar), aktivt utomhusliv, önskar jag verkligen att vi satt in något tåligt, typ stengolv, med golvvärme.

Vårt trägolv, nu efter 4 år, ser ut som något inte ens katten velat släpa in :p Det rustika har övergått i fornlämningsstuk av det icke-charmigt-och-behagligt-åldrande-slaget, trots det evinnerliga behovet för städning / specialrengöring / etc. Så det blir väl till att göra om. Suck.

Men men... Ser fram emot era tips och lärdomar. Det är aldrig fy skam att lära av andras misstag istället för sina egna. :D
 
Jag skulle inte byggt mitt kök på det sättet vi gjorde. Blev en gigantisk "udde" med diskbänk på ena sidan och spishäll på den andra. Dessutom med spisdelen vänd ut i vardagsrummet, så man stod i vardagsrummet och stekte. Fick springa runt den där udden som en dåre.
Kändes helrätt när vi gjorde den.

Nu ett år senare är vi i full gång med att bygga om köket...
 
simpa81 skrev:
Jag skulle inte byggt mitt kök på det sättet vi gjorde. Blev en gigantisk "udde" med diskbänk på ena sidan och spishäll på den andra. Dessutom med spisdelen vänd ut i vardagsrummet, så man stod i vardagsrummet och stekte. Fick springa runt den där udden som en dåre.
Kändes helrätt när vi gjorde den.

Nu ett år senare är vi i full gång med att bygga om köket...
Här är en bild från julen 2014 då det var precis klart.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
andyv och 1 till
  • Laddar…
Så här i efterhand skulle jag ha mätt bättre när jag byggde golvet på dass. Det är på gränsen till för högt. Jag har personligen inte så stora problem med det, men när barnen kommer på besök så riskerar de att slå huvudet i balkarna i taket. Jag får väl hänga lite varningsflagg ...
 
I gamla lägenheten, skulle jag satt in en extra mellanskiva/marginal mellan hörnskåpen och inbyggnadsugnen. När man stänger hörnskåpen i fel vinkel tar handtaget på ugnslucka mot. Störigt.

Men nu har jag flyttat och renoverar villan istället!
 
Vi är inte helt nöjda på platsen där vi placerade köket, så nu snart 5 år senare ska vi (läs jag) flytta det med allt vad det innebär till andra ändan av rummet och samtidigt passa på att öka på antalet stommar :)
 
Brorsan har fått ett jättefint golv med klinker med golvvärme, lagt av hantverkare efter alla konstens regler. Förutom att dörren inte längre får plats på höjden :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.