Hej ska sätta upp masonit som luftspalt på taket. Spelar det någon roll om den blanka sidan hamnar neråt eller uppåt?
 
De gånger jag har satt upp så har jag satt blanka sidan utåt, alltså sträva sidan mot dig.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Okey och det har inte uppstått några problem?
 
Inte vad jag vet :)
 
K
Jag tänker också att den utsatta sidan ska vara blank. Egentligen ska det väl inte spela någon roll?
 
Jag har tänkt så här; om det blir kondens från taket så blir ev. avrinning bättre med den glatta sidan uppåt. Dvs. då får man även tänka på att lägga skivorna i rätt ordning, uppifrån och ned, och en del omlott.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Okej hur mycket omlott är bra?räcker det med 10 cm?
 
Det låter rimligt tycker jag.
 
Mikael_L
Blanka sidan uppåt blir jättebra.
Det kanske inte egentligen spelar någon roll, men det blir i vilket fall ändå bäst så. ;)

Taklutningen spelar viss roll för mängden omlott, men 10 cm är nog OK ner till väldigt flacka tak.
Frågan är snarast om skarvar borde tejpas eller något sådant ifall taklutningen är mindre än typ 10° ?

Tänk på att någorlunda vindtätt också är bra. Utan att helt överdriva jobbet då bara ... :)
 
  • Gilla
markiiie
  • Laddar…
Masoniten sitter väl där i ts fall för att isoleringen inte ska tryckas mot yttertaket och ge en luftspalt.
Med luftspalten ska det inte bli så fuktigt att risken för att det kapillärsuger mellan överlappad masonit inte ska finnas.
Blir det så fuktigt i luftspalten att det rinner vatten har man andra problem som inte masoniten ska lösa (min åsikt), detta ska ju vara ett torrt utrymme skyddat av yttertaket.
 
Redigerat:
  • Gilla
johannes81750
  • Laddar…
Håller med AndersS här. Jag sätter just nu masonit själv för luftspalt. Överlappar mellan 5 och 10 cm men jag har brant lutning på taket. Ca 51 graders lutning.
 
K
Intressant, där jag har sett masonit som undertak så har överlappen varit väldigt sparsamma, max 5 cm. Och då ser man ju läkt och takpannor ovanför när man med fingrarna särar på skivorna.

När man har det som vindskydd under råspont beklädd med takpapp och takpannor borde man väl nästan överlappa på andra hållet så att luft som kommer nerifrån takfoten in leds in i isoleringen? (men katastrof om det skulle börja rinna vatten där :( )

I vilket fall så bör man kanske ändå tejpa skarvarna? Som här: http://mathiasbacklund.se/wp-content/uploads/2014/01/masonit.jpg
 
Det finns olika lösningar. Men det jag tänkte på här är när man t.ex. har ryggåstak och vill isolera så nära yttertaket som möjligt. Då sätts det hela vägen till nock så man får en luftspalt hela vägen.
Sedan finns det fallet då man kanske bara sätter den längst ned vid takfoten för att isoleringen inte ska tryckas mot yttertaket/råsponten och även kan bilda en luftning. Här finns det nu olika synsätt på om det är bra eller dåligt med själva luftningen med det är en annan fråga.

Om du tejpar eller inte är mera hängslen och livrem. Sitter masoniten fast så den inte kan tryckas mot yttertaket, dvs även en läkt även mellan takstolarna som förhindrar att den kan bukta sig så kommer isoleringen se till att skivorna pressas samman. Så i praktiken tillför inte tejpen något.
 
Redigerat:
  • Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
AndersS skrev:
Masoniten sitter väl där i ts fall för att isoleringen inte ska tryckas mot yttertaket och ge en luftspalt.
Med luftspalten ska det inte bli så fuktigt att risken för att det kapillärsuger mellan överlappad masonit inte ska finnas.
Blir det så fuktigt i luftspalten att det rinner vatten har man andra problem som inte masoniten ska lösa (min åsikt), detta ska ju vara ett torrt utrymme skyddat av yttertaket.
Ponera då att yttertaket börjar läcka. Är det då inte ganska bra att vattnet kan rinna av skivorna på lättast möjliga sätt (glatta sidan uppåt), även om deras ursprungliga funktion är någonting helt annat. Retorisk fråga.
 
Cancerman_777 skrev:
Ponera då att yttertaket börjar läcka. Är det då inte ganska bra att vattnet kan rinna av skivorna på lättast möjliga sätt (glatta sidan uppåt), även om deras ursprungliga funktion är någonting helt annat. Retorisk fråga.
Visst är det så därför väljer man den släta sidan uppåt och med överlapp. Dialogen har nog mera varit utifrån hur man ska hantera överlappet mellan skivorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.