Hej! Är intresserad av en tomt där det under 15-20 år förvarats en mängd skrot, bland annat en hel del bilar. Kan marken ha tagit skada av detta? En bil är ju aldrig helt tät, så vad bör jag eventuellt se upp med?
 
C
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
Tack, mycket intressant länk. Gissar att tomten inte klassas som 1 eller 2 i risk, som jag tolkar det så vidtas inte några åtgärder för klass 3 eller 4. Fast det vore inte speciellt kul med en miljöinventering, jag har ju ett ett förvärvsansvar, men frågan är hur det ska tolkas? Ska kolla med länsstyrelsen.

Någon som har en uppfattning om hur mycket oreda 10-15 skrotbilar kan ha ställt till med i marken? De har stått där c.a 15 år. De är nu bortforslade.
 
Har bilarna skrotats eller demonterats på plats?
Jag skulle nog befara att en hel del vätskor läckt ut och runnit ner i marken, framförallt glykol och motorolja...
 
Bilarna har inte demonterats på plats utan forslats till skrot.
 
Äh nu får ni väl fan ge er, är väl som vilken bondgård som helst. I värsta fall har det läckt lite (med betoning på lite) olja, glykol och bränsle. Det som verkar döda mest (har jag märkt, host) är hydraulolja och det finns det bara små volymer av i vanliga bilar.

En lantbruksmaskin som står och rostar bort innehåller nog lika mycket vätskor som 5-10 bilar. Hade du funderat lika mycket om det stått 2 traktorer där?
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
O
Tja... Det är väl inte orimligt att det har läckt lite skit. Har det varit skrotupplag så kan det säkert finnas rätt mycket skoj i marken. Dock tror jag inte på några större katastrofer. Men med tanke på allsköns bråte som kan ligga i gräs och på marken behöver man nog fixa till marken....
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.