Hej!
Jag har gått och oroat mig för en renovering vi gjorde förra våren. Det var egentligen först efter renoveringen var klar som oron tog fart. Jag har jättemycket ångest över renoveringen och önskar den ogjord. Renoveringen gjordes genomgående i vår lägenhet och vi bodde hemma under tiden; jag, min gravida sambo och 4-åriga dotter. Jag överlämnade ansvaret till byggaren och litade på att de skulle ta ansvar. Under renoveringen så upplevde vi inga problem med luften, dock var det rörigt på plats och vår lägenhet är utformad som så att vi var tvungna att gå igenom arbetsområde för att komma till toalett och kök. Vi rörde oss relativt fritt men såklart mest där vi sov vilket var i vardagsrum samt sovrummen (vi flyttade runt under renoveringen). Då vi har delvis öppen planlösning var det inte tätt mellan där vi var och arbetsområde. Huset vi bor i är byggt 1968-70. Då köket renoverades var aldrig köksfläkten igång. Vi har självdrag med utsug i badrummen (2 st). Förutom att det var rörigt flöt det på men det tog ca två månader. Inga prover togs förutom då de skulle ta bort mattan som var liimad mot köksgolvet. Då togs asbestprov som var negativt. Jag sparade även en bit för senare analys. Under renoveringstiden uppfattade jag det som att det inte städades, vädrades dåligt men vi upplevde inga andningsbesvär. Min sambo var delvis hemma på dagarna och jag och dottern på jobb resp. Förskola. Denna renovering har verkligen satt griller i huvudet på mig och mina analyser efter renoveringen har visat några saker.

1. Vi hade vitmålade fönsterbänkar som slipades (tot ca 0,2x10 m) i sovrummen, köket och vardagsrummet. Fönsterbänkarna satt kvar vid slipning och ovansidan och kanterna var det som åtgärdades för att få fram den svarta ytan. Ett dammprov har visat att det finns krysotil i materialet. Frågan är hur mycket vi har fått i oss? Ingen sanering har gjorts. Endast vanlig städ efter färdig renovering och fönsterbänkarna slipades i början av renoveringen. Visar dammprov hela sanningen eller kan det finnas risk att det finns annan asbesttyp i fönsterbänkarna också som man bara ser genom ett materialprov (tex krokidolit, tremosit, amosit?) Om man slipar bort färg, hur mycket asbestfibrer är troligt att frigöras då? vi stod ju inte i något damm (tänkte inte på något damm där på golvet, bara där de rev väggen i hallen såg jag mycket grus och damm). Vem riskerar mest, vi eller byggaren?

2. Vi rev kaklet i köket. Där har jag inte fått svar på om det innehöll asbest. Det var ca 5x0,7 m som revs och slipades rent. Är det troligt att det spridits asbest där med?

3. Golv byttes ut. Gamla plastmattor togs bort i ett av sovrummen samt köket. I köket togs golvprov på undermattan och tjäran mot betongen. Visade inte asbest men dock pah16 i materialprov (7,6 mg/kg). Hantverkaren klantade sig då han slipade bort tjäran så det spreds svart damm i hela lägenheten. Det var efter den händelsen som jag började kolla upp allt. Har då fått höra att golvet i en annan lägenhet i föreningen har visat sig ha asbest. Har då blivit orolig om det kan vara så att det missades i min lägenhet och att det kan ha spridits asbest från golvet. Ett par golvprover skickades till analys och jag försökte även skrapa bort en del mot betongen så att limmet kom med. Är orolig för hur denna händelse påverkat oss. Pah16 är ju inte heller bra och i kombo med asbest mycket dålig antar jag?

4. Väggen i hallen som revs är lättbetong. Har blivit orolig för om det var blåbetong eller kan ha innehållit kvarts eller någon annan skit? Jag har tagit ett par radonprov i lgh och vi ligger under gränsvärdet på 200 bq.

5. Sammantaget med en sådan här renovering under två månader där vi rört oss i lägenheten och det påvisats åtminstone asbest i fönsterbänkarna samt pah16 i golvet samt all annan skit som rivits upp, hur oroliga ska vi vara? Jag har haft mycket ångest över detta, framförallt att jag känner att jag utsatt min 4-åriga dotter för onödig risk samt min son som föddes fullt frisk ca två månader efter avslutad renovering. Vi har inte vidtagit några speciella åtgärder efter renoveringen mer än vanlig städ så känner ångest över att jag även negligerat tänkbara risker. Att notera är även att byggarbetarna la sina kläder i vår lägenhet och bytte om där varje dag. Vi upplevde inte hosta då (inbillat mig efter att min oro tagit fart att jag känt i hals och bröst). Noterade att en byggarbetare hostade lite under renoveringen, vet inte om det kan ha varit vanlig förkylning isf.

6. En annan fråga: hur farligt är byggdamm kontra tex grusdamm som man ofta får i sig på sommaren då bilar svishar förbi en på vägarna? Inomhus kan ju ge mer koncentrationer såklart men är det mycket farligare? Hur snabbt kan man anta att partiklarna i vår lägenhet tagit på sig att försvinna och hur mycket är rimligt att tro att vi fått i oss?

Jag har försökt googla mig fram och klart man kan blir orolig som fan då. Det kan ju tolkas som att vi fått i oss livstidsdoser pga renoveringen. Kan krysotilen brytas ner och kan man få den ut ur kroppen? Finns det något i matväg tex som man bör äta för att eliminera asbest ur kroppen? Det som stör mig är att man inte kan mäta hur mycket skit man fått i sig och sjukvården kan inte svara på mina frågor eller hjälpa mig. Konstigt att man inte vet mer om asbest nu än för typ 40 år sedan.

Snälla, hjälp mig med relevanta och så nära sanningsenliga svar som det bara går. Behöver jag/vi vara oroliga och har ni några goda råd? Finns det något annat i en renovering som man bör vara orolig för som kan ha drabbat oss?
Sorry för mycket text men försöker få med så mycket info som möjligt.
Stort Tack på förhand!
/orolig far
 
Redigerat:
D
Pma academia här på forumet. Han verkar kunnig inom ämnet.

Vet inte hur många som dör i asbestrelaterade sjukdomar varje år, som inte är av den generation då det var tillåtet, men är nog inte jättemånga.

Du kanske kan göra något test på inomhusluften.

Tycker inte att frågorna "hur mycket har jag fått i mig?" och "har detta eller detta lett till asbestspridning?" är lika relevanta som "vad kan jag göra för att förhindra framtida exponering och hur kan jag återställa normala värden?".

Det som hänt har ju hänt.
 
O
Oron är nog mycket farligare än dammet. Tänk då på snickaren som andats in allting vid arbetet. Visst kan asbest vara farligt! Men oavsett, nu är det gjort. Det var många som utsattes för asbest när man använde det dagligen. Men inte alls lika många har drabbats av lungcancer.
Men sätt igång å städa ordentligt! Och sluta rök å se till att dina barn inte börjar....
Tänk på att det finns så mycket där ute som är så mycket farligare! Alla avgaser...bilar som kör mot rött
 
  • Gilla
Asbesträdd och 1 till
  • Laddar…
Asbest är inte tokfarligt, det användes i många, många år innan man upptäckte problemen, så det är inte värre än så.

Det är dessutom farligt i första hand för de som arbetar med det dag ut och dag in, och då drar i sig mängder av dammet. Enstaka exponeringar är mindre risk än att du kvävs när du äter en broccoli.

Ungefär detsamma gäller för PAH.
 
KristinaRT
Jag kan iaf ge dig några svar, om än inte alla...

Det finns inget man kan "äta" för att bli av med asbest, eftersom problemet uppstår då man andas in fibrer och dessa sedan inte kan brytas ner. Efterson din son inte ens var född, kunde han allså inte andas in något.

Din byggare riskerar bra mycket mer än ni.

Orsaken att man inte vet så mucket är att det inte används i samma utsträckning längre.

Vad gäller hosta etc; ni hade hantverkare där i 2 mån under våren, det vore väl snarare konstigt om ingen hade varit förkyld och hostat under den tiden. Och sluta känn efter själv - man kan tänka sig till det mesta, inkl hosta :)

Jag förstår din oro och hur du känner att du utsatt din dotter för något som potentiellt kan vara farligt, men försök att inte tänka så - under sitt liv kommr din dotter utsättas och utsätta sig för så oerhört mycket annat som är farligare, både sådant som vi i dagsläget vet är farligt, och sådant som man kommer på i efterhand. De personer som utvecklat mesoteliom efter asbestexponering jobbade med det under lång tid, inandades dagligen och nästan alltid i kombination med att de rökte. Din dotter var borta på dagarna och eftersom hon var så stor abtar jag att hon inte kröp runt på golvet och slickade på det eller på fönsterkarmarna.

Det viktigaste för dig är att våga släppa oron, att skaffa fakta är en bra början, men ibland krävs det även professionell hjälp. Denna typ av oro och ångest kan bli så svår att den styr ens liv och ens handlingar.
 
  • Gilla
Brantemark och 2 till
  • Laddar…
harry73
Som sagts tidigare, det som har hänt under renoveringen kan ni inte ändra längre, så fokusera på att se till att lägenheten är säkert att använda i framtiden.
Kolla med analysföretag eller saneringsföretag hur man kontrollerar huset. Några förslag är.
luftprover
dammprover
prover av dammsugarens filter.

Har ni asbestfibrer i huset finns dom antagligen överallt, även i madrassen, kläder, mattor, och kanske även i grannlägenheter.

Sen kan det vara värdefull att ni delar era lärdomar med föreningen och att man eventuellt gör en asbestinventering i hela huset och kommer med gemensamma riktlinjer för framtida renoveringar. Skulle vara tråkigt om ni precis har fått bort allt och sen sätter nästa granne igång.
 
  • Gilla
academia
  • Laddar…
O
harry73 skrev:
Som sagts tidigare, det som har hänt under renoveringen kan ni inte ändra längre, så fokusera på att se till att lägenheten är säkert att använda i framtiden.
Kolla med analysföretag eller saneringsföretag hur man kontrollerar huset. Några förslag är.
luftprover
dammprover
prover av dammsugarens filter.

Har ni asbestfibrer i huset finns dom antagligen överallt, även i madrassen, kläder, mattor, och kanske även i grannlägenheter.

Sen kan det vara värdefull att ni delar era lärdomar med föreningen och att man eventuellt gör en asbestinventering i hela huset och kommer med gemensamma riktlinjer för framtida renoveringar. Skulle vara tråkigt om ni precis har fått bort allt och sen sätter nästa granne igång.
Att göra en asbest sanering? det låter väldigt väldigt dyrt... Vad vinner man på det? Är det då inte viktigare att lägga pengar på underhåll av fastigheten? Asbest är ofarligt så länge ingen gör något med det. Det är när man börjar bearbeta asbesten som det blir farligt. Däremot kan det vara smart att föreningen informerar om att det kan finnas asbest, så att man kan tänka på det vid en renovering.
Börja inte skrämma upp TS ännu mer... Det är ytterst osannolikt att det har spridits till grannen. Det räcker med att dammsuga ordentligt, med en dammsugare med HEPA filter, våttorka alla ytor.. sedan slänga trasan... På köpet får man en ren lgh....Men att börja ta prover på luften? Det meste lär vid det här laget redan ha lagt sig tillrätta...
 
harry73
Odjuret skrev:
Att göra en asbest sanering? det låter väldigt väldigt dyrt... Vad vinner man på det? ...
var föreslår jag att ts ska göra en asbestsanering? Jag föreslår att han rådfrågar dom med expertis hur man bäst kontrolerar hur mycket asbest finns kvar i inomhusmiljön och att han delar sin erfarenheter med brf
 
O
harry73 skrev:
var föreslår jag att ts ska göra en asbestsanering? Jag föreslår att han rådfrågar dom med expertis hur man bäst kontrolerar hur mycket asbest finns kvar i inomhusmiljön och att han delar sin erfarenheter med brf
Okej... Jag läste fel... Jag erkänner!
Men... att ta prov på luften kan vara extremt missvisande, eftersom många av de partiklar är ganska tunga och sjunker alltså lär de inte ge något utslag.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73
Därför föreslog jag att de skule råfdfråga experterna. Punktlista med luftprover var bara min lekmannaförslag :)
 
Tack för svar.

Det har ju gått tio månader sedan renoveringen så det känns ju tyvärr som det är kört redan :(. Det var först för några veckor sedan som jag gjorde de extra proverna (mattprovet i köket gjordes under renoveringen). De "experter" som jag rådfrågade tidigare sa att det var granitfönsterbänk vilket tyvärr inte var helt sant. Att sanera nu spelar väl ingen roll? Vid detta laget borde väl alla fibrer ha städats bort eller försvunnit genom vädring eller ventilationssystemet? Vi har dock inte haft någon större städning utom precis efter renoveringen men vi har inte sanerat kläder och madrasser och extraordinära saker mm så frågan är hur omfattande skadorna är på mig och min familj?

Just nu bor jag på annan ort så kan inte göra någonting med lägenheten. Mår dock riktigt dåligt av det inträffade och det jag gjort mot mina nära och kära. Känner mig som en jubelidiot särskilt som inte renoveringen egentligen behövde göras då.

Går det att göra en uppskattning vad sannolikheten är att vi tagit skada av detta? Även om man inte dör vad är risken att andning och luftvägar drabbats? Det är svårt för mig att acceptera vänta och se då väntetiden kan vara 20-50 år. Hade varit bättre om man blev sjuk direkt då istället (bara jag inte andra i familjen såklart). Klarar barn detta lika bra som vuxna eller är risken större att de drabbas av sjukdom i framtiden?

Det finns minst sagt olika teorier om detta som bara gör allt ännu mer konfunderande. Det går att läsa att krysotil bryts ner på 11 dagar i människokroppen medan andra hävdar att inget asbest bryts ner. Det går att läsa om mat och maskiner som kan driva ut asbest eller lösa upp den i människokroppen och andra som säger att ett fiber räcker för att döda en. Samtidigt så verkar ganska troliga källor säga att man i snitt andas in 5000 fiber per dag. Jag antar att det mest sker utomhus och att luften i regel inomhus innehåller mindre asbest. När kan vår lägenhet ha kommit ner till "snittnivå" igen och är det sannolikt att vi tagit emot de flesta fibrerna eller är det mer sannolikt att de lämnat lägenheten utan att skada oss?

Det finns så mycket funderingar, men jag måste försöka komma till de mest sannolika svaren som jag sedan får förhålla mig till.

Jag uppskattar ärliga svar och inte bara släpp det och gå vidare för det kan jag bara inte. Är det så att sannolikheten för oss att drabbas av mesoteliom, pleura plack eller något annat har ökat med 10, 50 eller 200 % så vill jag höra det eller om vi sannolikt kommer att få sämre lungor av detta mm. så vill jag höra det. Tack!

Sanningen måste fram...

Mvh
 
Alla dessa ångesttrådar, vad hjälper det att gå runt och va orolig nu? Du har ju angett att du bor i Sthlm och vågar du andas luften utan bostaden så kan du lugnt fortsätta andas den invändigt med.
 
Ni behöver ej vara oroliga,yrkesmässig exponering av väldiga mängder asbest 5 av 7 dgr i veckan och detta i +10-20 år + rökning är det som predisponerar för Mesoteliom.Konsultera lungläkare om Du inte tror mig,är läkare men ej lungläkare men känner mig säker på mitt svar!
 
harry73
Du skriver att du bor på annan ort. Har du kvar lägenheten eller är den såld?
 
O
Tja... Med de fakta som finns, de flesta som dog pga asbest relaterade sjukdomar arbetade med asbest hela dagarna.
Det finns en risk att ni har andats in asbestfibrer. Men det är inget som säger att du kommer utveckla någon sjukdom pga det. Du utsätter dig, din familj för större faror genom att ni bor i en storstad.
Du kan inte göra något åt det hela. Mer än att sluta oroa dig. Ni kommer med all säkerhet inte att dö pga detta. Oroa dig i stället för snickarens hälsa.
Dock tror jag inte att någonting vi säger kommer att få dig ändra din rädsla.

Nu tänker jag vara riktigt riktigt hård, men antingen så lyssnar du på vad som skrivits i den här tråden. Eller så lyssnar du på din oro. Om du väljer att lyssna på din oro och inte på vad som skrivs i tråden, då kan vi inte hjälpa dig mer.
För det är bara du som kan välja. Men de flesta som skriver här har åsikter som är underbyggda av sanningar som myndigheter publicerar. Inte som man hittar på anti asbest sidor...

så välj, lyssna på oss, gå vidare med ditt liv! och fortsätt att läsa och skriva här på forumet. Eller lyssna inte på oss och fortsätt oroa dig tills du går under av oro. Då behöver du inte skriva och läsa mer här i den här tråden, men du får gärna fortsätta och läsa och fråga massa andra saker i andra delar av forumet...
 
  • Gilla
Jumos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.