in tempen visar ca 2-3 grader fel är ute just nu -25 grader (Kalix).
brukar slå på lite värme ca 16 grader från när det är kallare än -15 ute bara för att inte få rotor stopp
har inne 22 grader aggregatet sitter på vinden och har inte isolerat rören har bara sprutat 60-70 cm lös ull över allt IMG_5449[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Intressant att se hur andras aggregat mår och fungerar. Mitt verkar ha fått något slags frispel då det under dagen bestämt sig för att minska tilluften ner till 1/3 av vad frånluften är. Med andra ord så får jag helt knasiga värden och som bonus kallras då luften som ventileras ut ju måste komma någonstans ifrån vilket i mitt fall är dåligt isolerade fönster!

IMG_0343.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
kika så inte rotorn har fastnat
 
Heru har en funktion där aggregatet minskar tilluften när temperaturen på tilluften är lägre än inställd min gräns.
Larmgränsen ställs in under Servicemeny/larm.
 
Gläds med er som har bra värden. Jag har två såna här: http://www.lindab.com/se/pro/products/Pages/SLCU-50.aspx
Det är ingen utvändig isolering på dem. Bör jag göra något? Har gamla frånluftsrör och oisolerat 30cm tjockt lättbetongsbjälklag också. Tappar ca 3-4 grader på frånluften till aggregatet.
 
Det där är väll ljuddämpare?
Dom är isolerade men du kan lägga på mer om du vill
 
Tilluft 1200 rpm/min
frånluft 1400 rpm/min

uteluft -25 enl termometer på väggen.
uteluft -21 enl givare i aggregat
tilluft +19 (på andra sidan växlare)
frånluft +22 (jag har eldat i kaminen) normalt ca 20 grader
avluft -3
89% verkningsgrad
 
Forcerade idag, fick 18 grader frånluft, 19 grader tilluft. Uteluftgaller med snö på bild, avluft har ingen snö. Är allt lugnt eller göra något?
DSC_1052.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ska nog inte vara nån fara med snö på gallret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.