Hej!

Flyttade in i vårt hus för ca ett år sedan. Är nöjd med köket till många delar men inte valet av luckor! Är renoverat för snart 10 år sen men alla vitvaror förutom kyl o frys är bytta 2014.
Skulle därför vilja förändra kökets utseende med ljusa luckor.
Det är Ikea Ulriksdal idag. Hade det inte varit så mycket täcksidor och två öppna sidohyllor hade jag kunnat tänka mig att byta luckorna..
Men frågan är om det går att få det snyggt att måla om allt?
Går det att göra själv med bra resultat?
Har sett bla Johanna Bradford (Tant Johanna) måla ett ikeakök med linoljefärg, såg superfint ut!

Jag har ett högskåp som agerar städskåp som står fristående, ungefär där jag står och fotar, som jag skulle kunna provmåla först.
Tradigt nog så är Ikeas Lansa-handtag på våra luckor av udda cc-mått :(, 203 mm!
Så kan inte ens byta dessa för att förändra utseendet på köket. Då måste jag ju spackla hålen och måla luckorna...

Vad tror ni om köket m vita eller ljusljusgrå luckor?
Det är dock massor av luckor och lådfronter att måla :S

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om jag skulle välja att måla dessa fina luckor skulle jag utan tvekan lämna dem till en sprutlackeringsfirma. Prisvärt och med garanterat bra resultat, särskilt i jämförelse med handmålade luckor.
 
Jag har lämnat in köksluckor och dörrar på sprutmålning till bra resultat. Priserna varierar ganska mycket så det är värt att kolla upp. Även vissa billackerare sprutmålar också luckor. Andra gången fick de spackla igen hålen för handtagen eftersom jag ville byta dem. För dig blir det vinn vinn eftersom du även ville byta handtagen.

Numera har jag ekluckor så jag tycker ditt kök ser fint ut. Men även tycke och smak verkar gå i cykler. Däremot ser det lite mörkt ut som går att lösa med mysbelysning under skåpen.
 
Redigerat:
Handtagen spelar ingen större roll om du ändå ska måla om.. bara spackla igen /måla och göra sedan göra nya hål.. så köp du de handtag du vill ha.. (även om dessa är snygga också)..

Tror inte det är några problem med att måla dem, men ni måste nog välja lite vilket stuk ni vill ha.. målar ni själva blir det nog lite mer synliga penseldrag.. vilket inte behöver vara negativt (jag själv är ute efter den looken..).. men om ni vill ha det lite modernare, lite stilrenare.. så skulle jag nog lämna in dem på lackning hos en bra firma.

Lycka till, mvh Sandra
 
Jag brukar inte göra så här men i just det här fallet väljer jag att gå "of-topic" (tycker ibland att det är störande när medlemmar kommer med personliga åsikter som man inte bett om i sin fråga) Så sorry på förhand.

Jag skulle vilja tipsa om att tänka om när det käller köket. Kolla på köksleverantörernas hemsidor så är ljusa träkök med kontraster det allra högsta modet just nu. Man går ifrån det vita sterila och går mot mer värme och hemtrevlighet i köket. Ni skulle enkelt och oceaner mycket billigare kunna olja eller betsa luckorna med lite vitt pigment i för att få en ljusare känsla. Detta gör ni dessutom själva då det är väldigt enkelt.

På dina bilder förstår jag varför du vill ha ett ljusare kök då själva köket är det mörkaste i rummet och inte är upplysta över huvud taget. Men med en spott skena och aningen ljusare luckor skulle man få en helt annan känsla. Pengarna ni sparar skulle ni kunna lägga på ett byta den där tråkiga och fula laminatbänkskivan till kanske helt i rostfritt, svart, eller kanske det modernaste just nu, ljus carrara marmor.

Kanske skulle ni även ta bort ett skåp från de som hänger mellan fönstren och centrars det som blir kvar. Det ser lite ut som att de skall överfalla den som står där och begränsar ljusinsläppet. Då kan ni fortsätta med kaklet upp mot taket vilket ger en mer industrikänsla som är på modet.. Jag skulle även ta bort vitrinskåpet (eller flytta det) och de avfasade hörnskåpen vilket är det som helt klart andas mest daterat i ert kök. Kakla upp till tak även där så skulle det bli skitsnyggt..

Här är lite förslag på hypermoderna och as-snygga kök med ljusa träluckor..

Marbodal_Strimma_ek.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


line-ek-vitpigmenterad-alt1-beskuren.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Global-Kök-Citykök-Stad ek-Nya bilder-Sentens Stad EK.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Du får ta mitt inlägg för vad det är, även om det inte är vad du kanske ville ha tips om =)

Lycka till med vad ni än väljer..
 
  • 11191459_1626401784263980_1700841265_n.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Sandra.lindgren och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker dörrarna är kanonfina, jag är 40 bast o har alltid gillat inredning - men smaken är så klart som baken. Om du nu måste måla dem så vet jag att det är ganska billigt att lämna in dem för omlackering. Min bror lämnade flera innerdörrar för omlackering o det var klart mkt prisvärt, vi pratar några tusenlappar (o de hämtade/lämnade dörrarna) Ska du måla dem så är det kanske lättaste att köpa en eldriven färgspruta o göra det själv, om du har plats hemma för att måla. Ett kök jag såg på nätet får några år sedan hade ek-luckor, en kraftigare ekbänk, och mustig röd mini-mosaik (samma mosaik-storket som du har nu) denna färgkombo var kanonfin!! Mitt tips är att kakla om bara :D ...du kan tom ta vit mosaik - det kommer nog göra det ljusare också.
 
...och skaffa mer belysning.
 
Dracula skrev:
Mitt tips är att kakla om bara :D ...du kan tom ta vit mosaik - det kommer nog göra det ljusare också.
De har ju vit mosaik på väggarna redan?? kolla på bilderna igen. Går att klicka på dem för att se större version..
 
KristinaRT
Jag personligen gillar vitt och ljust, så jag förstår vad du är ute efter, men jag måste säga att just den luckan ni har är en av mina favoriter (valde dock bort den för att vi tänkte att det blir jobbit att städa alla smådetaljer)...

Har ni funderat på att kombinera ljusa/vita luckor med trä? Jag tycker kombinationen är trevlig, eftersom träet mjukar upp det vita som ibland kan kännas lite sterilt?

Om du bestämmer dig för att måla luckorna skulle jag absolut lämna in dem. Med alla de småmspåren på framsidan trir jag det blir riktigt svårt att få det snyggt själv, och jag tror det är svårt att få det att fungera med pensel... att måla släta köksluckor och få det snyggt är svårt, ju mer detaljer det är desto svårare.

Ett annat förslag för att ljusa upp köket är att byta bänkskivan mot något ljusare - tänk vit med metallkant. Skulle passa jättebra tillsammans med de rostfria vitvarorna. Kanske plocka ner vitrinskåpet och hörnhyllorna så ser det luftigare ut? Ni har ju massor med underskåp - kanske kan ni plocka ner nögra av de andta lverskåpen också? Det skulle göra klket mycket mer luftigt och förmodligen skulle det kännas ljusare eftersom ni kan måla den frilagda väggen ljus.
Och som några redan sagt, mer och bättre belysning :)
 
trettiotrekvadrat skrev:
Vad tror ni om köket m vita eller ljusljusgrå luckor?
Det är dock massor av luckor och lådfronter att måla :S
Även om jag personligen också hör till dem som tycker att de här luckorna faktiskt har något visst så förstår jag ändå om du vill ljusa upp ditt kök. Däremot tror jag tyvärr inte att de vinner så mycket på att målas, jag tror att den där speciella strukturen (och kontrasten mellan den och de släta lådorna) som fungerar så bra i det nuvarande utförandet inte blir så bra i målad form – jag tror att det lätt blir plottrigt och oroligt, även om du lämnar in dem på proffs-målning.

Jag föreslår istället samma sak som KristinaRT är inne på: byt ut en del av luckorna (förslagsvis överskåpen) mot vita luckor, så släta och enkla som möjligt. Då får du ett ljusare kök, och dessutom kan det bli riktigt snyggt om man hittar en bra kombination. I mitt eget kök har jag släta vita luckor på bänkskåp och överskåp, medan högskåpen är i vitbonad ask och det tycker åtminstone jag blev riktigt bra. :)
 
M
Om du väljer att måla själv med pensel så är linoljefärg bra till ytor som dessa där det är många spår i.
Den ska gärna arbetas in ordentligt med penseln och lämnas väldigt tunn.
Det kan därför ta lite längre tid och man ska ha en riktgt bra pensel, men slutresultatet brukar bli jättebra.
 
Tack för alla svar! Belysning finns, de är dock släckta på bilderna för min mobil är inte så bra att fota i mörker med många olika ljuskällor tända :-/ men finns belysning både under skåpen och i vitrinskåpen samt att fläkten har riktigt snygga spotar som lyser nedåt på mosaiken.

Tar till mig tipsen på att ev ta bort de öppna hörnhyllorna med vitrinskåpet i mitten :) för att göra det lite öppnare. Skåpen mellan fönstren kan vi inte ta bort då allt vårt porslin ryms där i. Vi har inget högskåp så de stora lådorna används som skafferi och grytskåp, så där ryms tyvärr inte porslinet.

Dessa luckor kanske blir svåra att måla själva, som ni säger. I och med mönstet... Tyvärr är det ju Ikea Faktum och vet inte om jag tycker att det finns så fina luckor med rätt mått att byta till (på deras kompletteringssida). Då kvarstår Superfront som tyvärr blir för dyrt..

Kanske ska ta och provmåla högskåpet ändå, med den linoljefärg jag tittat ut. blir det dåligt kan jag byta lucka och täcksida på det till att börja med, då det skåpet står i ett annat rum (matsalsdelen).

Har även hittat en blogg som målat sina Ulriksdalluckor vita och tycker det blev fint! Helst skulle jag ju vilja ha nya släta luckor men det blir ju dyrare.

Kanske ska fundera på att byta bänkskivan. Mosaiken gillar jag!

Tack för alla råd :)
 
Jo, problemet med att ta bort de öppna hörnhyllorna och samtidigt tex byta luckor från Ikeas kompletteringssida för Faktum-köken är ju att det står att man ska använda täcksidor från Metod. Men då får man ju inte täcksidor som hör ihop med Faktum-luckornas färgsättning?
Skulle jag bara ta bort de här hörnhyllorna tex så har jag ingen täcksida till avslutande skåp och Ulriksdalserien finns inte att komplettera på deras hemsida.

Någon som vet hur man gör med täcksidorna om man beställer nya Faktum-luckor?
 
KristinaRT
Släng iväg ett mail till IKEA, jag är säker på att de fårr frågan många, många gånger :)

Jag är säker på att det finns en hel del möjligheter att skaffa luckornsom passar i IKEAS stommar, lägg upp det som en separat tråd hör så får du säkert bra tips!
 
Finns många företag, samt lackeringsfirmor ifall man "bara" vill måla om :) googla på typ "ny luckor ikea faktum" de flesta säljer både till deras nya och gamla stommar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.