Alla är överens om att det är viktigt att ha bra ventilation och fräsch luft i bostaden. Men hur fastställer man att luftkvaliteten är bra? Och på vilket sätt påverkar föroreningarna i luften vår hälsa? Svaren blir i många fall ?hängande i luften?.

Du kan läsa artikeln här: Inomhusluft och hälsa
 
KristinaRT
Intressant artikel, speciellt om man beaktar reportaget om ayy bygga med hälsan i fokus!
(y)
 
G
installerade ett ftx system i min kåk från 71 , kåken är plastad invändigt,.. o bristfälligt isolerad, har ja gjort det inödan
 
K
Gäst: Jag tycker inte att du har gjort det i onödan. Även om det är otätt så kommer nu huvuddelen av luften att gå genom FTX-systemet. Framförallt kommer du att få bättre luftkvalitet, men även viss energibesparing borde det bli.
 
Alltid intressant att få vetenskapliga fakta/synpunkter baserade på fakta till skillnad från tro och tyckande.

Då detta är ett komplext och mångfasetterat problem med i allmänhet svaga och diffusa symptom så har man föga förvånande ännu inte hittat något klockrent orsak-verkan-samband.

Då subjektiva bedömningar, (hur en person upplever något), är en nyckelkomponent så blir det per automatik väldigt suddiga gränser på problemet. I slutändan är det beroende på en kombination av varje specifikt hus och dess specifika invånare och deras specifika beteenden. Det betyder i sin tur att ett hus kan upplevas som ett problemhus av en familj, men inte av en annan. Liksom det kan upplevas som ett problem av en person i familjen men inte av den/de andra, eftersom det är individuellt.

Själv har jag installerat ett FTX-system i min gamla kåk (+100 år). Detta för att säkerställa god inomhusmiljö, och undvika drag i form av kall tilluft. Kåken är bara plastad i de nya tillbyggda delarna, generellt dåligt isolerad, och allt annat än tät trots att jag i många år sprungit runt och tätat överallt där jag känner att det drar. Icke desto mindre är det stor skillnad på luftkvaliteten när ventilationen är igång resp avstängd. Så den upplevda luftkvaliteten map detekterbara lukter är klart bättre, men huruvida övriga kvalitetsegenskaper också är bättre är okänt/subjektivt odetekterat. Dock är ljudkomforten sämre med ventilationsbuller/sus. För hög luftfuktighet inne är nu inget problem, utan istället för låg så fort temperaturen kryper under nollan.

Så, det är många fler saker än själva luftkvaliteten som påverkar hur vi upplever inomhusmiljön. Liksom hur vi upplever inomhusmiljön i sin tur påverkas av många andra saker, såsom allmän hälsa, förhållande till partner, familj, släkt och vänner, arbetssituation, ekonomi etc.
 
Har självdrag i min kåk, förutom att jag har en köksfläkt som går konstant på lågvarv och fuktstyrda fläktar i badrum.

Det som är lite intressant är att de flesta säger att man måste öka på ventilationen när självdrag inte fungerar bra, d.v.s på sommaren. Men där tycker jag de har fel, för på sommaren så har jag nästan alltid öppet någonstans, även på natten.
 
"Det som är lite intressant är att de flesta säger att man måste öka på ventilationen när självdrag inte fungerar bra, d.v.s på sommaren. Men där tycker jag de har fel, för på sommaren så har jag nästan alltid öppet någonstans, även på natten."
Exakt! Sommaren är ju inget problem då hederlig gammaldags vädring alltid sker genom öppna fönster och dörrar. Det är ju bara under den kalla årstiden som man inte vill ha fönster och dörrar öppna, men då fungerar ju självdrag pga tempdiffen mellan ute och inne.
 
  • Gilla
OXYD
  • Laddar…
G
Finns mer fördelar med ett ftx system. Det filtrerar bort partiklar som pollen, diesel partiklar mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.