Vi funderar också på att försöka få en rörspis. Vem kan sätta en sån? Kakelugnsmakaren?
 
Eftersom du citerar mig svarar jag  ;)
Om det är  Pius du svarat, bortse från det här svaret :-[

Johan.N skrev:
Eehh, ja just det... och vad får dig att tro att den nya kakelugnen inte behöver sättas om om 20 år, den kommer vara lika uteldad som en gammal ugn... Problemet är ju då att man inte kan plocka ner och sätta upp en modern ugn utan att ha sönder kaklen. Då måste man köpa en ny ugn och då börjar det bli riktigt dyrt...
Och visst, när du köper en gammal ugn köper du bara kaklen, men resten är ju bara tegelsten. Kostar inte så mycket.
Enligt uppgift från Bodums kakelugnar  http://www.bodumskakelugnar.com/  håller en ugn med olivin längre än en med tegel.

Vill du verkligen spara pengar, låt göra en rörspis, dvs en "kakelugn utan kakel". Rökgångar och effektivitet som en kakelugn, putsad på utsidan. Då kan man ju också få en ugn som passar perfekt, med de måtten man önskar. Jag har själv funderat på en rörspis med lite större eldstad och luckor som skulle kunna användas både för riktig uppvärmning men också för "myseldning" med öppna luckor. :)
Inte aktuellt då vi redan har två kakelugnar :cool:

Tyvärr går det inte att bygga en olivinstensugn och sätta på gammalt kakel :'(
 
morsan skrev:
Enligt uppgift från Bodums kakelugnar  [länk]  håller en ugn med olivin längre än en med tegel.
Jo, det skulle jag också hävda om jag sålde kakelugnar... ;)
Men poängen tycker jag ändå är att man kan sätta om en "riktig" kakelugn. För mig känns det viktigt att man använder material och metoder som är möjliga att underhålla och reparera. Sedan får väl tiden utvisa om kakelugnar i olivinsten håller bättre.
 
TorpSara skrev:
Vi funderar också på att försöka få en rörspis. Vem kan sätta en sån? Kakelugnsmakaren?
Jodå - kakelugnsmakaren kan.

Vi pratade mycket om det med den som höll i den enveckaskurs jag gick - men hans åsikt om rörspisen var väl mest att den egentligen är svårare än kakelugnen, dvs tar mer tid, för du måste bygga den helt i bruk och tegel, identiskt invändigt mot kakelugnen och dessutom få den snygg utvändigt - och det är tydligen inte helt lätt ;-)

Kaklet i kakelugnen gömmer allt det fula.

Men.... jag har funderat en hel del över det också - och en rak kloss som rörspis borde vara hyffsat enkel att mura ::)

Mvh
/Angelven
 
Kakelugnsmakare i all ära, men riktiga murare kan en hel del de också! Åtminstone en fullärd murare vet både hur man bygger nya eldstäder och lagar gamla.
 
billy_baver skrev:
Som svar på mångas frågor - nyproducerade kakelugnar utan kakel!

[länk]
[länk]
[länk]
[länk]

(Och det finns säkert konkurrenter...)

Fast jag tror säkert att många håller med mig i att Cronspisen har ett hyfsatt klumpig formspråk - det är lite som en karikatyr av en kakelugn, den ger ett tungt och kluffsigt intryck.

Om man sedan tittar på priserna ( http://www.nibe.se/Brasvarme/produkter/priser.htm ) så inser man snabbt att det blir lika billigt eller billigare med en begagnad (fast då tillkommer montering - men det gör den på en cron också).

Putsad kakelugn - det är väl en "puts"ugn - dvs rörspis/murspis ?

Mvh
/Angelven - som gillar gamla sirliga ugnar
 
Cronspismodellerna ovan har alla samma invändiga konstruktion som övriga moderna kakelugnar. Om man ska kalla det "putsugn", "murspis" eller "rörspis" eller vilket som låter jag vara osagt. Namnet förefaller mig lika irrelevant som utvändigt lull.

I många stycken handlar detta om tycke och smak. Men visst kan jag hålla med att olika lull passar olika bra i varierande miljö. Du placerar tillexempel ogärna en fulländad jugendpjäs i ett torp från mitten av 1800-talet.

Att installera helt nya byggvaror är - givetvis- en mer förutsägbar process än att återvinna gamla grejor. Det syns också vanligen på slutnotan. Dessutom tål de hårdare eldning än man rekomenderar i äldre ugnar. Jag har visserligen hört att också verkningsgraden är bäst i nya ugnar. Men på den punkten är jag tveksam av skäl som leder lite långt att diskutera på den här tråden.
 
Är det någon som har sett en FIN ny "kakelugn" någonstans ... ?   :-/
Får ugnar från Gabriel också underkänt ? (gabriel-keramik.se)

(Tycker t.ex. Kungsholm är ganska fin.  ;)   )
 
Well - ja, dom var fina (Gabriel) - Det är intressant att titta på dom jämfört Cron, jag vet inte om det bara är jag men jag tycker Cron är klumpig - och Gabriel är det inte.

... men kan du plocka ner den om den spricker ? Det är ju Olivin och Cementblock - antar att det är fogat ihop med cementbruk. Å andra sidan håller det bättre för värmen, det borde inte spricka, och i ett nytt hus blir det inte samma sättningar så sättningssprickor kommer säkert inte heller.

Mvh
/Angelven
 
Jag har varit i kontakt med en murare som har gett mig följande valmöjligheter:

En gammal kakelugn, uppmurad för ca 45 tkr (inkl en "Blocketkakelugn")

En ny (han gav ex Gabriel) uppmurad för ca 60-65 tkr Gabrielugnen skulle vara gjord enl äldre principer för vi har en idag i det andra huset som monterades i början av 90-talet och en sådan vill jag inte ha igen... typ Cronspisen

Han menade på att merarbetet är så stort för att sätta om en gammal så prisskillnaden är inte så stor, totalt sett. Jag har alltid varit övertygad om att jag skulle köpa en gammal återuppförd men har börjat tvivla på det nu, då de ny ugnarna har betydligt bättre värmevärde... Är dock inte övertygad ännu!

/Elin
 
Plockar upp denna gamla tråd eftersom den är högaktuell för oss. Vi har fortfarande inte bestämt oss... och borde beställa nu om vi skall ha en Gabriel kakelugn eller liknande.

Frågeställningen är: Hur länge håller en modern kakelugn egentligen ?
Är det bara att slänga ut den om låt säga 20-30 år, eftersom den inte går att reparera ? Då blir det en dyr ugn (ca 60 000 sek inklusive montering)
En traditionell gammal kakelugn kan du få omsatt för ca 20 000 sek inklusive material.
Vem kan svara på den frågan ?
 
Gammaldags kakelugnar har ca 80% verkningsgrad, ungefär som nya "kakelugnar", dvs man kan knappast komma högre än 80%. Skillnaden är monteringen och stilen, känslan, och hur man måste elda.
Valter (www.isander.se)
 
Rent estetiskt så är ju de gamla mycket snyggare. De gjordes ju på den tiden man hade koll på proportioner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.