Tjena allihopa :)
Jag bor i ett hu och har byggt en tv-möbel på övervåningen.
Möbeln är i trä och gips. Jag hänger upp platt tv:n på den övre delen och under tv:n har jag byggt som ett stort fack som kanske är 50 cm djupt, 50 cm högt och 80-90 cm brett. Därinne har jag lite mediakonsoller men slog mig nu då jag har svårt att få upp värmen på övervåningen, så kollar jag på att göra om "facket" till någon form av öppenspis. Går det? kan man inreda facket med någon form av plåt eller något liknande som klarar värmen? Finns det något lösning i detta fall förutom "fake" brasa som går att utföra?

God fortsättning!

//R
 
är det april redan?
 
Fanns faktiskt en länk i någon tråd här (som jag inte hittar) till en mediamöbel som hade detta. Gissar dock att det är för att elda med gel, så är väl inget att värma upp huset med direkt...😉
 
Det går säkert att mura upp nått liknande som din möbel som fungerar men jag tror inte tvn tycker om att stå på en varm mur.
En spis av trä och gips fungerar nog också till att värma övervåningen riktigt ordentligt, men bara en endaste gång sen har du ingen övervåning mera.
 
Stefan 1972 moget svar. Jag frågade här för att höra om någon hade en lösning bara.
det är mura som gäller? riva träet och gipsen och mura en?
 
Vad har du tänkt att elda med? All form av eld skapar koldioxid som inte är ju helt nyttig att få för mycket av inomhus. Om du eldar med något annat än gel som bara ger en låga att titta på och inte värme kommer du ju behöva en rökkanal. Står mediamöbeln mot en murstock?

Många brasinsatser/kaminer blir förvånansvärt kalla bakåt men jag tvivlar på att de är kalla nog att stoppa in i en trämöbel.
 
Rome skrev:
Stefan 1972 moget svar.
Frågan är ju om du är rolig eller dum. Han valde att fokusera på det första.
Snällt av honom tycker jag.
 
Du kan ju sätta in en "elbrasa" som värmer föressten. Den värmer varken åt fel håll eller avger koldioxid. Mer som ett element egentligen.
 
Jag kommer sjävklart ha en rökkanal. Jag trodde på något sätt att man kanske kunde mura bara inne i själva hålet eller något liknande... tänkte ju absolut inte slänga in nått skit och elda mitt inne i gipsen. Skulle bara vilja slippa att riva möbeln och mura upp en ny vilket också inte golvet kommer palla för.. under möbeln på våningen under så är det mitt ute i köket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.