Hej.

Jag kikar lite på ett hus där värmesystemet behöver bytas.
Det är ett hus som är byggt 1959 samt har en boarea på 141m2, samt 3-glas fönster.
Det är ett 3-plans hus, källare, entréplan, samt övervåning.

Har ej varit och tittat på det alls, bara läst lite om det och blev därför lite nyfiken.
I dagsläget så värms det upp med en äldre oljepanna / elpanna med vattenburen värme.

Och till min fråga, vad är det billigaste alternativet till att byta ut värmesystemet?
Ett bra värmesystem!

Så står det i beskrivningen också.
"Värme: Nuvarande värmekälla är en äldre olja och - elpanna. För närvarande används bara elvärme som uppvärmning."

Är bara lite allmänt nyfiken.
Någon som har någon idée?
 
Detta finns det nog massor med åsikter om. Menar du att hela värmesystemet inkl rör och radiatorer behöver bytas ut? Jag tillhör nog de som skulle tycka att de är en investering väl värd att bevara och att det förmodligen finns minst 50års livslängd kvar i de prylarna. Byta värmekälla, ja. Till vilket är en smaksak. Blir det ett lågtempsystem, dvs värmepump kanske man får komplettera med golvvärme på nedre plan eller utöka med någon radiator.
 
Redigerat:
Jo jag tror med det finns massor med åsikter om det.
Nej jag menar inte rör och radiatorer, utan själva värmekällan ja.
Vad är ett bra alternativ?
Bergvärme?
Luft/Vatten?
Jordvärme?

Jag har hört gott om luft/vatten, men sen vet jag inte om det är en billigare investering än t.e.x att borra för bergvärme.
 
Du får fundera om du vill ha låg investeringskostnad då är en elpanna såkert billigast i anskaffning men dyrast i drift.
Bergvärme kostar 120-150 kkr men sänker driftkostnaderna rejält. Jordvärme sparar ju borrhålet men du måste gräver upp halva tomten och återställa den.
Luft/vatten är inte så dyr i installation men kanske inte funkar när det är som kallast. Plus att du har en susande utedel som inte alla tycker om.
 
Eller så köper du en begagnad pelletsbrännare för några tusenlappar på blocket.
 
Som sagt luft vatten är avsevärt billigare än bergvärme i investering, men har lägre verkningsgrad, så driftskostnaden blir lite högre.

Du kan säkert få en värmepumpsfirma att göra kalkyl på skillnaden. Det beror väldigt mycket på husets energibehov, och vilket klimat du har på platsen. Bergvärmen ger ungefär samma höga verkningsgrad hela året oavsett hur många kalla dagar du har. Luftvärmepump får sämre verkningsgrad ju kallare det blir utomhus.
 
Hemmakatten
Är det inte så att lågtemperatursystem (som t.ex. värmepump) till skillnad mot hötemperatursystem (t.ex. oljepanna, elpanna) kräver större radiatorer för att kunna hålla värmen i huset?
 
harry73
Hemmakatten skrev:
Är det inte så att lågtemperatursystem (som t.ex. värmepump) till skillnad mot hötemperatursystem (t.ex. oljepanna, elpanna) kräver större radiatorer för att kunna hålla värmen i huset?
Det finns fläkt som man kan sätta på radiatorn, då klarar man sig med mindre yta. Dvs nuvarande radiatorer + fläkt kan vara tillräckligt för lågtemp system

https://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/166808-bluff-och-bag-eller-funkar-det-flakt.html
 
Redigerat:
Det första jag skulle förvissa mig om är vilken framledningstemperatur till radiatorerna som krävs. Överstiger denna med råge +50- +55 grader vid sträng kyla så kommer vattenburen värmepump att kräva eltillskott. Satsa i så fall på en pelletsbrännare, alternativt vedpanna + ack tank.

Om ni planerar värmepump så tänk då till hur ni kan använda rökgaskanalen som frigörs från oljepannan. En kamin/vedspis kan vara bra att komplettera med om rökkanalen är tillräcklig.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Hemmakatten skrev:
Är det inte så att lågtemperatursystem (som t.ex. värmepump) till skillnad mot hötemperatursystem (t.ex. oljepanna, elpanna) kräver större radiatorer för att kunna hålla värmen i huset?
Inte alltid. Första huset (40-tal) jag konverterade från olja till VP hade rätt stora element och det fungerade finfint. Andra huset är från 80-90-tal, där var elementen lite mindre tilltagna men det fungerar ochså hyfsatt, med undantag för övervåning som har ett ett-rörssystem men nu efter en del finlir blev det ganska bra. Vi har dock bytt element i badrummet vid renovering och i allrummet och då tagit något större.
Min VP har framledningstemp mellan 50 och 60 grader (utan elspets) när det är -5C ute.
 
Beror ju på var man bor. Här i söder är det sällen kallare än -10 och då är det bra med en VP med dess låga driftkostnad. Då får man räkna med elspets då och då.
 
Vet du vad det är för panna? Huset vi bor i sa de samma sak inför visningen men det var inget fel på pannan mer än att shuntautomatiken gett upp och skorstenen inte var sotad/besiktigad. Sen satte vi in en pelletsbrännare direkt så snart vi fått skorstenen godkänd
 
  • Gilla
scim
  • Laddar…
H
Har bergvärmepump.
Denna går som hög temp.
Håller 60 grader ut på elementen.
Fick inte koppla denna direkt på golvvärme för den har hög temp.
När de installerade så sa de att mina små element ska funka fint.
Har 15-20 minus ute nu och fungerar fint med 23 grader inne.
Har tillsatsvärmen avslagen så den använder inte el alls
 
Redigerat:
Thomas_Blekinge skrev:
Beror ju på var man bor. Här i söder är det sällen kallare än -10 och då är det bra med en VP med dess låga driftkostnad. Då får man räkna med elspets då och då.
Vi bytte ut den gamla el-pannan i vårt 60-talshus mot en ny bergvärmepump från IVT, 2011. Har trots flera riktigt kalla vintrar och ett normalbra 60-talshus behövt totalt 212 Kwh eltillskott under snart 5 år... och vi klarar med råge hela husets värmebehov utan att ha behövs sätta in nya element eller göra andra förändringar, så det funkar för oss i alla fall. totalt 140 + 40 kvadrat på två våningar, utan källare.

En luft-vatten värmepump kostar väl kring 100 - 120.000 kr medan en bergvärmepump kostar kring 120-160.000 kr. Då låter bergvärme mindre utomhus, klarar lägre temperaturer utan eltillskott, och tar inte upp någon plats alls ute.
 
H
Satte in våran bergvärmepump förra året det kosta 127000, efter rot gick det på 105000.
Då tog de bort den gamla oljepannan med.
Helt klart värt det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.