Hejsan!

Sitter just nu med ett hemst dåligt samvete och blir helt nojig :(

Har säkert funnits flera trådar om just detta men inga som matchar mitt scenario.

Ska byta tak på min villa från 1942 med eterniktak

Har en firma som ska byta taket och ville ha eterniten bortplockad och visst sa jag i min dumhet :(

Och för någon dag sedan blev det lite panik då dom skulle komma redan om någon dag.. Så fick hastigt riva ner taket på 100m2 utan andningsskydd och dräkt och allt vad som nu rekommenderas, Var även inne och fikade i arbetskläder.

De flesta plattorna lossade bara man tittade på dom lite argt och ramlade ner på ställningen där en tog i mot dom så dom var hela, men vissa sprak och delade på sig (kanske 100st på hela taket som borde varit en 2000st minst)

Hur stor risk är det att jag åker på någon form av hälsorisk? Arbetet utfördes i -10 grader med tjock frost över hela taket och även lite snö, Vindstilla.

De flesta trådarna handlar om inomhusarbetet och nu var ju detta utomhus :(

Läser att vissa säger att man ska dö som flugor om 30år och vissa säger det är ingen fara då det var så liten dos

Hoppas någon har några ider eller kan lugna ner mig :(

Mvh Henrik
 
Ingen fara alls. Faran är större på ett övergängställe, så se dig för!
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Ingen fara. Trimma ut och slappna av.
 
skulle det vara så extremt farligt skulle var och varannan snickare som river dö som flugor.
 
Hur gammal år du?
 
Närmar mig 30 :( därav oroligheten.. Ung och dum heter det väl?
 
Du var utomhus, snötäckt, vindstilla ingen fara alls, men man ska inte underskatta skyddsutrustning.
 
Hej. Lugna dej lite. Eternit är inte farligt så länge du inte andas in dammet. Jag var lite nojig över mina fönsterbrädor som är gjorde i eternit enligt etiketten på undersidan. Efter flera samtal till byggkunniga människor som sa att det är helt ofarligt så länge man inte slipar eller skär i dom så dom dammar.
 
En stor riskfaktor i kombination med asbest är rökning så nu har du ytterligare en anledning att sluta/ inte börja röka.:)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
HenrikBergstrand skrev:
Hur stor risk är det att jag åker på någon form av hälsorisk?



Mvh Henrik
Det du gjorde medför risk. Dock är den ökade risken att du skulle bli sjuk hyfsat försumbar, den är dock inte noll. Släng arbetskläderna, eterniten och oron i förslutna säckar, deponera som farligt avfall, och utsätt inte dig eller andra för detta igen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Och vill du göra något extra så våttorka alla ytor du kan ha kommit i kontakt med när du var inne, och ha dammsugare med HEPA-filter.

Och som någon annan sade. Asbest och rökning medför den stora överrisken, så sluta med det om du gör det. Just "vit" asbest, som finns i eternit är inte heller den värsta sorten, och den är inte så implicerad i mesoteliom, som är den otäcka sjukdomen förknippad med asbest.

Men ett enstaka utomhusarbete det medför en ganska liten risk. Risken med att du jobbade på taket var garanterat många gånger större, och det överlevde du ju, så oddsen är bra här också.
 
O
Börja med att packa in oron riktigt ordentligt, sedan slänger du den på avsedd plats.

Men om du röker så bör du absolut sluta röka. eftersom du är orolig för att förkorta ditt liv :p
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.