Jag har problem med värmen i mitt hus. Det tycks som att cirkulationen i systemet inte är tillräcklig för att mata alla radiatorer. Nu när vi har kallt ute (-18) är det är märkbart problem.

Huset har två våningar och källare. På övervåningen är cirkulationen tillräckligt bra i fyra av fem radiatorer. Dock aldrig så hög att jag kan få underdelen på radiatorerna varma.

På bottenvåningen är cirkulationen sämre och i uppenbar konkurrens med källaren. Stänger jag av flödet i källarens radiatorer får jag högre cirkulation på bottenvåningen än om källaren också har cirkulation. När jag maxar radiatorerna på bottenvåningen blir källaren i princip utan värme.

Första året vi bodde i huset hade vi ingen problem att värma alls. Nu är vi inne på fjärde vintern och har haft problem åtminstone nu och förra året.

Jag misstänker cirkulationspumpen, men den låter som den ska och axeln roterar i den. Vad kan vara felet?
 
På en del cirkulationspumpar kan man ställa in hastigheten i 2-3 lägen. Har du kollat det?Annars låterdet som om du har luft i systemet. I sista hand en dålig cirkpump...
 
Pumpen har tre hastigheter. Jag kör den på den högsta (70 W).

Jag ska göra en till luftning av alla radiatorer, men det är inte särskilt länge sedan sist och då fanns knappt någon luft alls. Förstår inte riktigt hur luft i systemet kan ge dessa symptom.
 
kulle
Har du rätt tryck i systemet?
 
Trycket är så högt det kan vara, 1.4.
 
kulle
Och du har motionerat "piggen" bakom termostaterna?
 
"Piggarma" är motionerade.
 
D
Vad har du för värmekälla? Vilken temperatur går ut till radiatorerna nu?
 
Jag har fjärrvärme. I morse med -18 grader ute så är det 70 grader varmt vatten som går ut till radiatorerna.
 

Bästa svaret

D
Kurva runt 1.2 antar jag? Verkar ju bra, då fungerar i alla fall styrningen. Har du kontrollerat smutsfiltret i växlaren?
 
Jag visste inte ens att det finns ett smutsfilter. Var hittar jag det? (Om det nu går att svara på utan en bild på min växlare.)
 
D
Nej, det går inte att svara på utan att veta vad du har för växlare. Men det ser ut ungefär som en Y-koppling där ena Y-benet är pluggat (och det ser inte riktigt ut som ett Y utan den är rak, med ett avstick som sticker snett ut). Se till att stänga av alla ventiler till centralen (i synnerhet fjärrvärme fram och retur) när du jobbar med den. Det är inte roligt att fylla pannrummet med kokande vatten medan man är där och jobbar...
 
Tack. Ska kika när jag kommer hem i kväll.
 
Nu har jag hittat filtret. Det ser ut att vara en modern variant (hela växlaren är från ca 1997) kombinerad med en ventil.
2016-01-07 19.00.42.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tolkar jag det rätt om det bara är att vrida om ventilen och sedan skruva bort locket? Först stänger jag av cirkulationspumpen.
 
D
Ja, det var en modern sak. Precis som du skriver så stänger du av cirkulationspumpen, vrider på ventilvredet och skruvar sedan av locket och plockar ut filterinsatsen och rengör den vid behov. För säkerhets skull så kan du även stänga alla inkommande/utgående anslutningar på växlaren.

Sitter detta smutsfilter i själva växlaren eller i anslutning till den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.