Jag har haft mockfjärdsfönster hos mig idag, för att få en offert på "gamla" fönster. De ger ju garanti på att fönstren är 1,2 vilket ger bidrag från staten om man handlar över 44'. Detta var ju inte några problem när offerten slutade på 91' för sex fönster...... Detta var visserligen förhandlingsbart men det gäller att vara en duktig förhandlare om man skall bli nöjd med priset.

Jag skickade en förfrågan till RM snickeri efter Mockfjärds besök men har inte fått svar ännu. De står inte något om deras tal på fönstren är det någon som vet?

Guran1
 
guran1 skrev:
JJag skickade en förfrågan till RM snickeri efter Mockfjärds besök men har inte fått svar ännu. De står inte något om deras tal på fönstren är det någon som vet?

Guran1
Det står klart och tydligt på deras site:
http://www.rm.se/produkter/main.asp?visa=varme_ljud
 
Tyckte väl att jag hade sett det tidigare. Tur att det finns folk på detta forum som har tid att hjälpa en "fönstertittare"

Tack!

Guran!
 
Har tittat lite på att byta fönster i en gammal kåk. Priserna från t ex rm ligger på 8-10 tkr per fönster. Jag har väl cirka 30 fönster på kåken.....

Sen vill man gärna ha typ kulturfönster med fasta spröjs. OCH med aluminium på utsidan för att slippa hålla på med ommålningar, etc.

Finns det någon leverantör som kan fix aluminium/underhållsfria fönster i kulturstil?
 
OLHA skrev:
Har tittat lite på att byta fönster i en gammal kåk. Priserna från t ex rm ligger på 8-10 tkr per fönster. Jag har väl cirka 30 fönster på kåken.....

Sen vill man gärna ha typ kulturfönster med fasta spröjs. OCH med aluminium på utsidan för att slippa hålla på med ommålningar, etc.

Finns det någon leverantör som kan fix aluminium/underhållsfria fönster i kulturstil?
Kolla in ett hus med insatta aluminium fönster innan du bestämmer dej. Personligen tycker jag att aluminium är ett väldigt dött material. Slätt och trist. Detta är svårt att se när man bara tittar på ett oinsatt fönster, då ser de ju snygga och bra ut, men i ett gamalt hus blr de lätt som sterila ögon. (Min personliga åsikt.) Akta så man inte gör ett byte som man senare ångrar.

En annan sak att tänka på är att det där med att aluminium är underhållsfritt är en sanning med modification. Enligt en god vän till mej på LTH i Lund (jobbar med byggnads material lära eller något.) så menar han att en bättre beskrivning vore underhålls-omöjliga. Detta då det är svårt att att underhålla dom när det är dags att måla om. Färgen på dessa fönster är ju ingen mirakel färg utan håller kanske 20-30 år sedan går den hädan precis som all annan färg. Skulle denna färg hålla förevigt skulle man ju använda den till allt, eller hur? Aluminium korrugerar precis som järn men långsammare. Men när det väl blivit angripet är det svårare att stoppa. Aluminiumfasade från sextio och sjutti talet som man satte upp för att dessa var underhållningsfria har idag ofta angrepp med hål i utsatta lägen. Speciellt på västkusten med sitt salta klimat. Själv hade jag en båt som hade aluminium skrov den hade överlevt 20 nere i skåne men frättes upp på två somrar i gullmarsfjorden. Slagmärken och andra skador är också svåra att åtgärda och kräver att fönstren byts ut.

Hur länge håller fönstren utan underhåll? 20-50? år ingen vet…

Att måla fönster är tråkig men vad har man svärfar till, locka med att säga att det inte kan bli fler barnbarn föränn fönstren är målade… :)
 
Håller med!

Det är nästan så man spyr när man hör aluminium ihop med gamla klassiker.

Ursäkta språket men jag blir så trött.

lagavulin :'(
 
Här kommer 2 smålandtips!

Solberga Snickeri
Tel. 0380-55 21 78
Västerg. 15, 57176 SOLBERGA

Wilzens Snickerier
Tel 0140-53900
Tranås
 
W
Kompletterade med "riktiga" gamla fönster med spröjs till min kåk vid lite tillbyggnad. Såklart 1+1 fönster med fasta spröja byggda i kärnvirke från lååångsamt vuxna träd. Sedan badade de i linolja ett bra tag och sög sig sig mätta, sedan linolje kitt med munblåsta glas och linoljefärg. Det är riktiga gamla fönster, ingen aluminium, kasseter med 2 glas och annat modernt. Ska det vara gamla fönster ska det vara gamla fönster annars e det något annat.
Har för övrigt alla orginal fönster kvar på huset sedan det byggdes för över 100 år sedan och de byggdes på exakt samma sätt och inget är ruttet någonstans och lär inte bli det under min livstid heller.
Polacker sköter underhåll var 5-10:e år beroende på läge. Kostar inte många kronor.
Det som kan bli dyrt är om man har sönder många rutor och inte har reservlager av munlåst glas.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.