M
Hej!

Har en kakelugn där vi egentligen inte vill ha något golvskydd. Räcker det därför att ha ett mobilt skydd som man plockar bort när man har eldat klart?

Någon som vet vad sotare/försäkring säger om det?
 
Tanken är att skyddet ska ligga där hela tiden. Sotaren säger nog inget. Bara att ha ett skydd framme, om det går att flytta eller inte struntar han i. Vad försäkringsbolaget säger om huset brinner ner vet jag inte. Svårt att bevisa att det inte låg något framför.

Med vänlig hälsning, fremax
 
Det finns säkert snygga skydd om du tänker utanför boxen.
 
M
Tack för svaren!

Det är inte pga att dem är fula utan pga en matta. Hade då tänkt vika bort den och lägga golvskyddet.

Men det är kanske som du säger, hittar man bara ett som är lite snyggt så kan det ju ligga under mattan.
 
Om det ligger under mattan så behöver det ju inte vara snyggt.
Det finns ju golvskydd i glas fast de är ju tjocka och svåra att ta bort. Men tänk en fin mässingsplåt som plåtslagaren kan skära till precist efter dina ideer.
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Hemmakatten
Tycker det är vansinne att inte ha ett golvskydd. Vi har en öppen spis med en "gardin" som en stålbrynja som vi drar för när vi eldar. Trots stålgardinens små hål (några mm) så hoppar små glödloppor ut och lägger sig på plattan vi har utanför. En matta kan givetvis lätt ta eld om det hoppar ut några glödloppar. Hos oss låg en kudde för nära och fick ett brännhål, det upptäcktes med en gång så det blev ingen brand. I det här fallet går funktion definitivt före form! Skaffa ett golvskydd!
 
  • Gilla
Marcus_L och 1 till
  • Laddar…
M
Hemmakatten skrev:
Tycker det är vansinne att inte ha ett golvskydd. Vi har en öppen spis med en "gardin" som en stålbrynja som vi drar för när vi eldar. Trots stålgardinens små hål (några mm) så hoppar små glödloppor ut och lägger sig på plattan vi har utanför. En matta kan givetvis lätt ta eld om det hoppar ut några glödloppar. Hos oss låg en kudde för nära och fick ett brännhål, det upptäcktes med en gång så det blev ingen brand. I det här fallet går funktion definitivt före form! Skaffa ett golvskydd!
Ja alltså jag eldar inte utan golvskydd om ni fick för er det - skulle aldrig falla mig in.
Mattan skulle ju även den åka från "skottzonen" om det skulle bli till att elda.

Eldar i tre andra eldstäder så jag vet hur lätt det är att få ut en loppa.
Har till och med fått ut loppor ur dragluckan på en annan kakelugn några gånger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.