Hej! Funderar på hur jag ska uppgradera min snickarbod till sommaren så att jag kan bygga/renovera fönster och bygga nytt kök. Frågade lite om en bra hyvlar i en annan tråd och fick bra svar så tänkte fråga om vad ni tycker om Snickerikombi maskiner... Tanken att lägga en "större" summa på en kvalitetsmaskin som klarar "nästan" allt är tilltalande. (Kombi + Bandsåg är tanken)

Har tittat på:

Robland HX 260 / HX 310 Pro
MiniMax C26 / C30 Genius
Hammer C3 31

Min snickarbod är inte så stor bara 6 * 6 meter så en kombi skulle spara plats också!

/ Jonas
 
Det är en hel del pengar det handlar om i den kategorin maskiner.

Robland hx 260 har inte formatbord vilket gör att inställningen av kapanhållet blir väldigt mycket svårare. Mer eller mindre ett lotteri huruvida anhållet kommer i vinkel vid varje montering. Och det gäller alla maskiner som bara har kapanhållet monterat på justerbordet istället för formatbordet.

Hammer kan man väl få spiralkutter på och det är extremt trevligt.

260 eller 310 mm bredd på rikthyvel känns som det kvittar. Men det är alltid bra med bredare planhyvel så kanske en 310 är att föredra lite av en pris fråga kanske.

Nu har jag inte använt någon av maskinerna. Men av bilderna att döma så ser roblands justerbord kraftigast ut. Och det är väldigt bra. Hammer klyvanhålls stång är av aluminium vilket inte är helt optimalt. Dom andra verkar vara av fyrkants profil vilket är stadigt.
 
Hur mycket sanning som ligger bakom det ryktet vet jag inte men Robland har litet dåligt rykte. I alla fall äldre modeller.

För ungefär samma pengar kan du kanske hitta en begagnad l'Invincible i hyggligt skick. De är fina grejor. Två bekanta kör med l'Invincible kombimaskiner och jag var nära att köpa en åt mig själv en gång. Det blev en Stenberg i stället för den kan stå längs väggen.
En begagnad Felder är också ett bra alternativ. Hammer är ju Felders budgetmärke och jag skulle heldre köpa den bättre versionen begagnad för samma pris som budgetversionen.

Annars så kan det faktiskt spara mer utrymme med en separat rikt/planhyvel och en separat bordscirkel/fräs. De kan nämligen stå med ryggen mot väggen medan en helkomi måste vara tillgänglig från alla fyra sidorna. Allt beror på hur du ställer upp verkstaden.

Det finns ingen standardlösning som passar alla.
Lycka till!
 
Ja dom gamla robland hade inte roliga justerbord.

Ejca är trevliga maskiner man får väldigt mycket för pengarna. Har skrivits en hel del om dom här.

Ha haa hemilaga vi har olika syn på vad som ser fint ut ;) . Men efter div puts och fix kanske den blir fin :)
 
Jag har en Hammer B3 såg-fräs och en A3/31 hyvel som jag är rätt nöjd med. Valde denna kombination istället för en helkombi av platsskäl. En helkombi behöver plats runt om men en delad maskin kan ju ställas mot vägg. Det passade bättre in i mitt garage på 6x4 meter.
/B
 
  • Gilla
Anders 1920-tal
  • Laddar…
En delad lösning med två maskiner kan vara en idé som föreslås ovan ska titta på det, speciellt som man då kan ställa mot en vägg. Vill gärna köpa nytt eller "lätt" begagnat då jag inte har tid att fixa med en maskin innan jag kan börja snickra. Att en kombi är "dyr" har jag räknat med, men räknar med att spar pengar totalt om jag kan renovera/bygga fönster och ett nytt kök istället för att köpa nytt för 3 - 400 000...
 
Jag har precis gått igenom samma process. Jag var inne på en kombimaskin men det slutade med en Felder KF500 Pro förra veckan för mig. Alltså en minikombi med vertikalfräs/såg. Varför? En kombi bör stå i mitten av ett rum, annars måste du flytta maskinen så fort du skall använda R/Phyveln. Mitt garage är 4,5 x 9,7 meter. Varför det för min del är mer praktiskt att sätta en KF500 mot väggen och sedan komplettera med en R/Phyvel mot en annan vägg.

Men ditt garage passar kanske för en kombi eftersom det är 6x6 meter som du skrev. Jag tror inte det är särskilt besvärligt att ställa maskinen. Vad jag har sett av just B3an så tar det mindre än 2 minuter.
 
Jag var i samma funderingar för en tid sedan, combo eller inte. Mitt val blev lösa maskiner.
Ofta vill man gå fram o tillbaka mellan maskinerna, man fräser en del sedan sågar man och så vill man fräsa igen.
Men då har man tappat alla inställningar för man var tvungen att såga i mellan. Och få tillbaka fräsen exakt lika, hur lätt är det?
Mitt val föll på Hammer Bandsåg o Fräs, sedan Logosol H410 plan/rikt. Såg har jag kvar att skaffa och inte bestämt en vad det nu kan bli.
 
Felder har en inställningen för det som heter Powerdrive tror jag. Fast då går det på 150K loppor, den finns endast till 700 serien.
Sen finns det höjd samt vinkelmätare för några 100 lappar att köpa. Hur exakta dessa är kan jag inte svara på. Men helt klart har du en poäng. Lösa maskiner är alltid bättre ifall man har utrymmet. Men för ett rum på 6x6 m så kanske det blir för tight.
 
Om man är fattig eller snål så kommer man väldigt långt med att tänka på förhand och ibland göra några delar extra att ha som reserv.
Problemet finns alltid där men det går att minimera.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.