Finndjävel skrev:
Det där är grejer som alla seriösa hantverkare har i sin egen maskinpark. Du ska inte betala påslag för att de inte befogar den över standardutrustning som kan förväntas av fackmän. Be dem byta bransch om de inte är seriösa.
Jo, jag är benägen att hålla med men jag har trots allt skrivit på avtalet och därmed får jag acceptera att de hyr och fakturerat hyra för vissa maskiner. Där får jag nog trots allt stå mitt kast även om jag kan ha synpunkter på vad de hyr för utrustning.
 
chli skrev:
Jo, jag är benägen att hålla med men jag har trots allt skrivit på avtalet och därmed får jag acceptera att de hyr och fakturerat hyra för vissa maskiner. Där får jag nog trots allt stå mitt kast även om jag kan ha synpunkter på vad de hyr för utrustning.
Det tycker jag inte du ska göra. Hur gör de normalt, kommer de hem till kunden med hammare och fogsvans?

Byggnadsbranschen är ändå skyddad ifrån seriös konkurrens genom all världens statliga certifieringar och annat monopolistiskt trams så om ska föreställa att vara legitima hantverkare så bör nog kunden kunna förvänta sig någon mån av professionalitet också. Stå på dig och betala inget påslag. Om de inte godtar det kan du be dem pröva lyckan i rätten och se hur långt de kommer.
 
chli skrev:
I detta projektet har de hyrt och fakturerat hyra för dyckertpistol, dyckert/gaspatron och kap/geringssåg samt slipning byggsågklinga.
Fullt normalt nu för tiden.
Dock hyr du inte dyckert/gaspatron. Det köper du som kund. Det är dina grejer, om det nu blir över.
 
Kostnader för slipning av byggsågklinga är ju också konstigt. Hur stort är arbetet?
 
huggan skrev:
Kostnader för slipning av byggsågklinga är ju också konstigt. Hur stort är arbetet?
Det var nog för att Cramo fakturerat byggfirman för slipning så därför vidarefakturerade de kund. Kap/geringssågen användes till kapning av ca 20 kvm panel.
 
Nils82 skrev:
Fullt normalt nu för tiden.
Dock hyr du inte dyckert/gaspatron. Det köper du som kund. Det är dina grejer, om det nu blir över.
Japp, dyckert och gaspatron har jag fått behålla dock inte spånskivskruv och gipsskruv trots att jag blivit fakturerad för hela förpackningar (ca halva förpackningarna användes).
 
chli skrev:
I detta projektet har de hyrt och fakturerat hyra för dyckertpistol, dyckert/gaspatron och kap/geringssåg samt slipning byggsågklinga.
Sådant som en seriös byggfirma har "i stallet".
 
chli skrev:
Det var nog för att Cramo fakturerat byggfirman för slipning så därför vidarefakturerade de kund. Kap/geringssågen användes till kapning av ca 20 kvm panel.
Nej, inte behöver de slipa om klingan efter 20 m² panel. Det låter som en bluff.

F.ö. håller jag med att de angivna verktygen kan man räkna med att hantverkaren har i sin maskinpark. Det är standardgrejor. Det ska inte behöva hyras.
 
Det går givetvis att diskutera huruvida byggaren borde ha verktygen själv, samt att slipning av klingan var onödig.
Men hur mycket pengar gäller det?

Det tycks ju ha varit ett väldigt litet arbete. Hyra av verktygen torde ligga kring en 500-ing (vilket TS godkänt i avtal).
Sen gäller "bråket" ett 10% påslag. Vilket alltså borde ligga kring en 50-lapp???
 
Om Pensionärspoolen använt hantverkarformuläret hade påslag på verktygshyror varit ok
"Material, varor, hjälpmedel och övriga kostnader debiteras med självkostnad med tillägg för entreprenörsarvode om xx%. Moms tillkommer."
Verktygshyror faller under begreppet hjälpmedel.

mvh Findus
 
Det är väl ofta det som är problemet att alldeles för få använder de standardkontrakt som finns, exempelvis hantverkarformuläret. Personligen förstår jag inte varför de flesta hantverkare inte regelmässigt använder sig av standardkontrakten utan att kunden ska behöva begära det eller så snickrar man ihop något eget. Mycket mindre risk att det blir diskussioner vad man kommit överens om och större chans att båda blir nöjda i slutänden.
 
Redigerat:
Jo men ett eget avtal kan ju funka. Men som konsument så är man ju skyddad av konsumentköplagen. Så kolla vad gäller där i.
Maskinhyran i detta fall kan ju ändå inte varit så stor och jag antar att pensionärspoolen har en lägre timdebitering än andra byggfirmor så det kanske blev bra endå.
 
S
"Extra avgifter
Olika typer av avgifter måste skrivas in i avtalet
eller diskuteras vid överenskommelsen. Det kan till
exempel gälla faktureringsavgift, expeditionsavgift
eller förseningsavgift. Har ni inte kommit överens har
hantverkaren inte rätt att kräva betalning för dessa
avgifter senare."
 
Om jag gissar så är Pensionärspoolen seriös men bemannas av folk som egentligen lagt ner yrkeskarriären. Gissar vidare att de har låg timpenning och att de saknar förråd som är en förutsättning för att hålla sig med allt skrot som jag själv släpar ut varje gång jag åker och monterar.
Om det stämmer så tycker jag att det är småsnålt att käbbla om 10% på grejer som de behöver hyra. Principer är inte alltid viktiga.

mvh Findus
 
  • Gilla
jonas-81
  • Laddar…
Lite sent svar men.......

Jag är i branchen på bygg och projektledningssidan. Som jag tolkar detta urklipp av avtalet så får Pensionärs Poolen stå sitt kast och bara fakturera verklig verifierad kostnad dom haft för verktygshyran inkl. 25% moms. Hanteringen av fakturor från leverantörer, i detta fall Cramo, skall ingå i avtalat timpris.

*Ironi*Sedan kan man vara petig med språket, dom har inte levererat något material utan bara materiel. Av material gör man materiel*Ironi slut*

Jag hade betalt fakturan förutom det 10%-iga påslaget och bestridit detta.
Dom har förhoppningsvis för deras egen del fakturerat tiden som är nedlagd för att hämta och lämna verktygen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.