Jag har köpt stenskivor från en stenfirma. Pratade med dem på telefon någon vecka in i december, då bestämde vi att skivorna skulle skickas i slutet av den veckan och levereras till oss några dagar före jul. De sa att fraktbolaget skulle höra av sig till oss och bestämma datum. Vi väntade och väntade men hörde ingenting, vi tänkte att de kanske hör av sig några timmar innan bara men inte den dagen vi bestämde som leveransdag med stenfirman hörde vi inte heller någonting.

En vardag efter jul kontaktade vi stenfirman som sa att fraktbolaget halvvägs bestämt sig för att de inte skulle köra ut skivorna till oss (?) utan att vi kanske var tvungna att hämta dem från deras terminal. Han sa att fraktbolaget lovat att höra av sig till oss och att han har trott att allt är OK då han inte hört något, men de har inte kontaktat oss (och vet inte heller vad det skulle hjälpa, de skulle säga att vi ska hämta skivorna och vi skulle säga nej).

Vi pratade om detta i början av beställningsprocessen men de senaste månaderna har det varit bestämt att vi skulle få dem hemlevererade, så vi har inte tänkt hämta dem. Kan tillägga att fraktbolaget vill att vi hämtar dem 30 mil enkel väg hemifrån. Jag sa att vi förväntar oss att få dem hemskickade till oss precis som vi kom överens om, han svarade att vi löser det och att han skickar ett mejl till mig med info om sändning och dyl.

Sagt och gjort - jag fick ett mejl med telefonnummer till den han pratat med detta om på fraktbolaget, samt sändningsnummer. Ser att skivorna är fast på en terminal sedan mitten på december. Han skriver också att fraktbolagets förslag är att vi hämtar dem själva därifrån alt. att de kör ut dem till oss för en extra kostnad. Vilket han själv säger att han inte tycker är acceptabelt då de "fick OK på leverans till er när vi skickade iväg godset". Sedan dess har jag ingenting hört och har inte fått svar på mina mejl - antagligen på grund av alla helgdagar (har heller inte haft möjlighet att ta emot dem i veckan så jag har inte stressat med att få tag i dem, men imorgon är det ju "vanlig" dag igen).

Jag har inte gett upp hoppet om stenfirman, de har varit väldigt professionella och hjälpsamma hittills och jag hoppas och tror att de kommer lösa detta (och jag hoppas att min känsla av att de försöker lägga över problemet på oss lite och ger oss numret till fraktbolaget, ett samtal jag inte tycker är vårat att göra, bara är inbillning).

Däremot är det ju högst olyckligt för oss att det blivit på detta sätt då vi står och väntar på bänkskivor och inte kommer framåt på grund av det. Vi har inte kunnat laga mat på 2,5 månad och det börjar tära något kan jag meddela. Kan vi få någon ersättning för förseningen? Och är det stenfirman eller fraktbolaget som står ansvariga? Och om de håller fast vid att vi ska hämta dem, vad kan vi göra?
 
Om fraktbolaget fortsätter att vägra utföra den avtalade tjänsten så får väl någon annan transportfirma köra ut dem på deras bekostnad. Antingen får den nya firman hämta varorna från terminalen eller så får varorna gå i retur till stenfirman, och en ny transport ordnas.

Vad gäller kostnader för det här så beror mycket på vilken typ av avtal ni har med stenfirman.

Man bör ha i åtanke att det vanligen finns ett leveransvillkor från nästan alla företag i Sverige som i rätt kryptiska ordalag säger att firman levererar "fritt sin lastbrygga". Det innebär att företagets ansvar slutar där varan lämnar lastbryggan. Transporten med de ev. skador/ risker det innebär är formellt en affär mellan fraktfirman och beställaren. Även om kostnaden för frakt ingår i priset, och leverantören står för beställning och all hantering runt transporten.

Vad gäller ex. tranportskador så hanteras det i princip alltid av ett försäkringsbolag, det blir därför oftast ointressant huruvida leverantören eller beställaren är ansvarig under transporten.

Men det kan bli en svår nöt att knäcka om transportören strular som i det här fallet.
 
Ni har ju inget avtal med transportfirman som jag förstår det. Låt stenfirman sköta detta och sätt lite press på dem. Det är dem som har tabbat sig och anlitat en oseriös speditör.
 
Har ni betalat stenskivor och/eller transport?
Och vad står det i beställningen?
Det är ju inte helt enkelt att "åka och hämta" stenskivor. Finns det något i ert köks belägenhet som gör det problematiskt att leverera skivorna, tex 4:e våningen utan hiss?
 
Påföljderna enligt konsumentköplagen vid säljarens dröjsmål med att avlämna varan är att köparen hålla inne betalningen enligt 11 §. Köparen får välja mellan att kräva att säljaren fullgör köpet enligt 12 § och att häva köpet enligt 13 §. Dessutom får köparen kräva skadestånd av säljaren enligt 14 §. Skadeståndet i detta fall är blir väl en uppskattad merkostnad för hämtmat/restaurangbesök jämfört med kostnaden för hemlagad mat.

Hur ni ska göra i detta fall är en fråga om tycke och smak. Med en så usel transportfirma skulle jag gärna vilja ta kommando över situationen och boka en egen transportör. Jag skulle dock inte göra det innan jag vet att kostnaderna för detta täcks av säljaren (som sedan får göra upp detta i sin tur med sin egen transportör). Enklast i ett sådant fall är ju om ni ännu inte har erlagt full betalning för varan - i så fall kan ni dra av transportkostnaderna från slutbetalningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.