Det finns fönster vid sidan av dörren, så man kan se vem som kommer för att hälsa på :)
 
Jag tänkte inflika en kommentar om exteriören då alla andra har kommenterat interiören.

Jag tycker att designen på huset får mig att minnas DDR, jag är ledsen men tyvärr är det så. Kallt, stelt är ord jag osökt börjar tänka på.
Kommer ni plantera träd runt huset? Har ni en skog som fond?
 
Robert_Maria skrev:
Jag tänkte inflika en kommentar om exteriören då alla andra har kommenterat interiören.
Bra idé.
Mitt råd är att INTE ta lärkträ till trädelarna på fasaden.
Lärk har en förmåga att röra sig, skruva sig och bete sig allmänt illa.
Det är svårt att få ett snyggt resultat som ser bra ut i många år.
 
Jag tänkte direkt på den här bilden när jag såg fasadritningen:

2_1_8_1_pop.jpg

Mer CKR än DDR alltså. Jag tycker det ser snyggt ut.
 
baksida
 
  • fasad_bak2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
väster
 
  • fasad_Vster.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
öster
 
  • fasad_ster.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
garage
 
  • garage_principskiss__stvstfasad2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
garage
 
  • garage_planlsn__sydnordfasad2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett stramt och mäktigt hus, baksidan något snällare - nästan för snäll mot de andra fasaderna. Men ni har ju inte mycket tomt på den sidan. Huset kräver också volym och vertikala linjer i sin omgivning: kulle låter bra, hoppas det finns även träd som någon annan här efterlyste! Då kommer huset bäst till sin rätta.

Rektangelform helt rätt. Sovrumsraden skall just vara en rad - varför inte skjutdörrar för att förstärka intrycket? Blir också mindre hackigt längs korridoren, dörrar har en tendens att hänga på glänt...

Varför så många dörrar och fönster i hörn? (Då menar jag inte själva hörnfönstren i huskroppens hörn, de går ju i två väderstreck och sprider in mycket ljus!). Fönster i hörn blockerar en del av ljusspridningen och försämrar möjligheterna att möblera... Säkert någon poäng som jag ännu inte förstått!

Apråpå fönster, skriver du:
Elisabeth78 skrev:
Det finns ett fönster inne i hörnet på det stora rummet, det är det som syns längst bort till höger på fasadritningen
Det fönstret, tror jag, bidrar inte mycket om ni delar "biografen" i två sovrum. Vardagsrumsfasaden blockerar både ljus och utsikt förutom att fönstret redan finns - i ett hörn...

Och för all del: fixa en sittplats i hallen! Garderobsraden går att förkorta.

Jag gillar husets självklara enkelhet även om jag inte är någon anhängare av nyfunkis.
Lycka till!
 
Tack för dina åsikter! En sittplats i hallen får det nog bli, garderobraden med spegelglas får bli lite kortare ::) Eftersom huset byggs i lättbetong är det inte så komplicerat att sätta in ett fönster till om det skulle behövas i framtiden. Förhoppningsvis kan vi behålla biosalongen som den är :)
 
Hur har ni löst designen av loftet? Var går trappan (eller har ni en lian då det inte finns markerat någon trppa i ritningen...), hur ser räcket ut?
 
Lillbjorn skrev:
Hur har ni löst designen av loftet? Var går trappan (eller har ni en lian då det inte finns markerat någon trppa i ritningen...), hur ser räcket ut?
Trappan verkar dela utrymme med klädkammaren.
Men jag undrar också hur övervåningen ser ut, hur stor är den, takhöjd osv.
 
Förståss... :-[

Och fönster till två väderstreck. Intressant!
 
Golvytan är ca 32 kvm däruppe, taket lutar i 18 grader 2,40 i takhöjd på högsta stället och 1m på lägsta, vi har inte riktigt bestämt oss hur vi ska inreda. till en början får det vara förvaringsutrymme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.