Hej
Har en ytterdörr från -60talet som nu på vintern läcker värme som ett såll. Just nu sitter där en platlist som inte tätar och inte ser ut att vara rätt för fem öre.
Det är ett spår som är ca 10*10mm, med ytterligare ett spår i botten på några mm. Vad ska jag ha för list för att få det tätt?
20160105_200719.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Försök att få tag i en bättre bild är du bussig. Ta bort bef lister så man kan se spåren du skriver om
 
Spåret är det som syns ovanför den svarta listen i bilden. Tyvärr går det inte att få bättre bild för kameran envisas med att vilja fokusera på allt annat, få fick ställa manuellt fokus. Spåret är fyrkantigt, med ytterligare ett fyrkantigt spår i botten.
 
Åsa Lund
Kan du lysa med en ficklampa när du tar bild?
 
Åsa Lund skrev:
Kan du lysa med en ficklampa när du tar bild?
Är det jag gör, kan testa att ta en bild i dagsljus imorgon och se om det blir bättre. Problemet är att alla lister är så små, de försvinner in i spåret bara.. Senast testade jag med ulllist.
 
Oj, oj. Annan bild behövs!
 
Demmpa skrev:
Kanske sådanhär list [länk]
[länk]
Har funderat på den men eftersom det stora spåret är 10mm djupt tror jag hela listen skulle försvinna in i spåret. Fått kanske ska beställa och testa..
 
Du kan försöka ta loss den vita listen som sitter i överstycket på dörrkarmen.
 
Demmpa skrev:
Du kan försöka ta loss den vita listen som sitter i överstycket på dörrkarmen.
Den vita listen är en vanlig p-list jag satt på den redan dåligt inpassade listen för att täcka delar av den springa som uppstått pga den dåliga passformen
 
Åsa Lund
Fyll spåret med en bit delad smyglist eller nåt så blir det lättare att sätta vanlig list sen?
 
Åsa Lund skrev:
Fyll spåret med en bit delad smyglist eller nåt så blir det lättare att sätta vanlig list sen?
Smart! Ska göra ett försök till helgen :)
 
Du skulle eventuellt kunna prova att trycka i en bottningslist av lämplig storlek. En 16mm skulle kanske kunna funka. Blir den för tjock kan du ju prova med 10mm om du lägger en distans under av lagom tjocklek. Alternativt skära ner den på 16mm lite försiktigt.
 
Redigerat:
Tänk i så fall på att få tätt mellan smyglisten och karmen också annars tar luften den vägen istället. 😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.