Är sugen på att automatisera hemmets belysning men tycker att det mesta känns gammalmodigt (har förut fipplat en del med Philips första RF-baserade trådlösa system samt X10). Jag vill inte ha ytterligare en fjärrkontroll ala Nexa utan vill kunna styra via app samt programerbara Wifi-baserade Click-produkter och framförallt kunna koppla och automatisera med larm, kameror och ringklocka.
Hämtar liter inspiration från tex https://ifttt.com/channels

Jag är sugen på att få in en del Philips HUE i hemmet samtidigt som jag har ganska mycket infällda spottar bla ett kök fullt med ca 20st 50W-spottar. Har sett att det finns en del dimm-moduler som kan fällas in men skulle behöva hjälp att hitta sådana som orkar med lite större laster än 300W samt kan styras via webbaserade protokoll eller via brygga.

Det långsiktiga målet är att kunna styra allt via appar, webben samt Apple HomeKit.
 
tommib
Den lättaste lösningen för spottar torde vara DALI-kompatibla drivdon samt en DALI gateway. I övrigt vet jag inte. Hur mycket vill du programmera sjäv?
 
Har du kikat på Fibaro prylar? Finns en gigantisk tråd här på forumet som HEK har startat. Läs lite där ang. Z-wave.
 
Tack för svaren!
Insåg att jag blandade frågorna lite. På automationsfrågan förstår jag nu att Z-Wave verkar vara det bästa protokollet just nu. Har sneglat lite på SmartThings som verkar kunna kommunicera med både Z-Wave, IFTTT, HUE mm.
Tycker att Fibaro-kontrollen verkar alldeles för dyr. SmartThings skall tydligen gå på 99 USD.

Vad gäller dimmern tror jag att DALI bara gör LED-dimmrar. Jag har alltså 230-volts-spottar i köket modell större. Varje spott är på 50W och jag har 2 dimmrar för 2 sektioner med 12 resp 6 spottar i vardera sektion, med en på sammanlagt 600W och en på 300W. De Fibaro-dimmrar jag sett klarar max 250W så en ensam dimmer klarar inte ens den minsta sektionen i köket.
Frågan är om man kan seriekoppla dimmrarna och fortfarande behålla funktionen från den fysiska ratt-dimmern?
...men det bästa skulle vara att hitta en Z-Wave-baserad infällningsdimmer som klarar 600W.
 
tommib
DALI är inte en tillverkare. DALI är ett styrprotokoll (och en styrbuss). Det finns massor av olika tillbehör men man får leta mer i proffssegmentet för att hitta grejer, typ Helvar eller Tridonic.
KNX, som är en annan styrbuss finns ju också. Även där är det grejer som du inte hittar på byggvaruhusen, men väl på t.ex. Thomann som säljer ljud och ljusgrejer.
 
tommib skrev:
DALI är inte en tillverkare. DALI är ett styrprotokoll (och en styrbuss). Det finns massor av olika tillbehör men man får leta mer i proffssegmentet för att hitta grejer, typ Helvar eller Tridonic.
KNX, som är en annan styrbuss finns ju också. Även där är det grejer som du inte hittar på byggvaruhusen, men väl på t.ex. Thomann som säljer ljud och ljusgrejer.
Aha, då förstår jag, tack! Jag gjorde några sökningar men fick bara upp LED-relaterade grejor och drog slutsatsen att det var en tillverkare som bara gjorde en sak.

Hittade däremot denna infällbara dimmer-modulen från Aeon: http://smart-telematik.se/product.html/micro-smart-dimmer?category_id=33
Vad jag förstod av specen så ska den klara 600 watts last vilket i så fall är precis det jag letar efter. Frågan är bara hur väl den samarbetar med befintliga fysiska rattbaserade dimmers.
 
tommib
Sannolikt dåligt, men vad vet jag. En av fördelarna med DALI eller DMX (som var det jag tänkte på i förra inlägget, även om KNX också är ytterligare en styrbuss) är att du kan hitta reglerdon som lirar med vanliga dimmers (eller ja, du får byta ut dimmern mot ett DALI-reglerdon). Ska du styra från både app och fysiskt vred är det nog någon form av avancerad styrning du behöver ändå.
En annan fördel är att DALI och DMX (och KNX) finns i effektklasser som de där små zwavepuckarna inte kommer i närheten av. Nackdelen är förstås att du måste montera dem någonstans.
 
Jag har gett upp tanken på att låta den fysiska rattdimmern vara kvar. Jag förstår nu att jag får byta ut mot en fjädrad tryckknapp, vilket är helt ok.
Däremot verkar det, som du skriver, inte finnas någon z-wave-dimmer som klarar mer än 600W. Har hittat ovanstående från Aeon men det känns inte helt ok att ligga prick på maxeffekten.
Skrev också fel i mitt första inlägg. Jag har inte 230v-spottar utan 12V-spottar men det kvittar väl då dimmern sätts på 230V-sidan innan trafosarna.
 
Enklast, om du bestämmer dig för zwave, är att dela upp spottarna på flera dimmrar, då minskar du ju effekten per puck. Sedan fixar du en direktassociation från en puck till resten, om du vill styra alla från en knapp. Har även fördelen att du kan tända valda segment istället för alla.

Eller så byter du till LED, då får du ju ner effekten.

Kör du 12V bör du snarare titta på Qubino eller möjligen Fibaro, eftersom Aeons dimmerpuckar inte grejjar 12V utan att poffa.
 
  • Gilla
DarrenB
  • Laddar…
vespaman skrev:
Enklast, om du bestämmer dig för zwave, är att dela upp spottarna på flera dimmrar, då minskar du ju effekten per puck. Sedan fixar du en direktassociation från en puck till resten, om du vill styra alla från en knapp. Har även fördelen att du kan tända valda segment istället för alla.
Kökets belysning är redan uppdelad i 4 sektioner varav 2 sektioner består av spottarna. 1 sektion på 300W single-spottar och en på 600w dubbelspottar, så helst vill jag inte ha 2 fysiska dimmrar för samma logiska sektion.
...eller menar du att jag kan ha 1st fysisk dimmerknapp som styr 1st z-wave-dimmer som i sin tur skickar en signal till en andra dimmer? I så fall skulle det funka... om inte fördröjningen blir för stor. Måste inte den första dimmern skicka en signal till en kontrollenhet som sedan skickar tillbaka en signal till den andra dimmern?
 
Ja, en knapp för alla dimmrar. Det går direkt till de andra dimrarna, inte via kontrollern - men visst lite fördröjning kan man kanske ana. I alla fall om man har en snabb upp/ner-dimmning.
 
  • Gilla
DarrenB
  • Laddar…
vespaman skrev:
Ja, en knapp för alla dimmrar. Det går direkt till de andra dimrarna, inte via kontrollern - men visst lite fördröjning kan man kanske ana. I alla fall om man har en snabb upp/ner-dimmning.
Betyder det att man kan köpa en vanlig knapp-baserad dimmer och sedan 3st Qubino Z-wave-dimmrar och associera dessa dimmrar? Antar då att den fysiska dimmern måste klara lasten från spottarna, som vanligt då eller?
 
DarrenB skrev:
Betyder det att man kan köpa en vanlig knapp-baserad dimmer och sedan 3st Qubino Z-wave-dimmrar och associera dessa dimmrar? Antar då att den fysiska dimmern måste klara lasten från spottarna, som vanligt då eller?
Vad menar du med "vanlig knapp-baserad dimmer"? Den måste ju såklart &så vara zwave för att kunna associera!

En variant kan ju vara att köra fibaro på knappen, och qubino på "slavarna". Då får du dubbeltryck-för-max funktionen från Fibaron. Har du inget emot Fibaro, kan du ju iofs köra dem på alla, så blir inköpslistan enklare.

OBS att jag inte provat de nya Fibarodimmrarna, har något vagt minne av att det var någon som hade problem med assocering på dem, men det kanske löste sig.
 
Jaha, jag trodde att man kunde ha en vanlig fjädrande dimmerknapp och styra dimmrarna med.
Utbudet av snygga Z-Wave-knappar är tyvärr ganska dåligt och jag har inte lyckats googla mig till några snygga. Hittar ett par st men det är oklart hur kompatibla de är.
Har börjat titta på rena fjärrkontroller som man kan ha på väggen typ Nodon men de känns inte så eleganta.
Hur är prestandan om man väljer att trigga allt via en sådan fjärr? Är det en märkbar fördröjning? Om man associerar knappen direkt till dimmern måste en signal ändå färdas till kontrollenheten?
 
Du kan ta vilken strömbrytare du vill, men den ska vara återfjärdrande. Många av standardbrytare kan utrustas med en liten fjäder för att bli det.
Brytaren kopplar du in i en av zwave-dimmerpuckarna, eller så kan du dedikera en puck för att bara kopplas till brytaren (för att bli "styrpuck") om dimmerpuckarna skall monteras på ett annat ställe.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.