Hej,

Jag håller på att gå igenom byggdokument för en villa byggd 1974 och hittar följande i byggnadsbeskrivningen:

"Ytterväggar uppföres av 15cm Siporex, 5cm mineralullsisolering och 1/2-stens fasadtegel"

Ingenstans kan jag läsa mig till att det finns någon luftspalt eller att mineralullen på något sätt är fixerad mot lättbetongen.

I ritningarna verkar mellanrummet mellan tegelfasaden och lättbetongen vara ca 6-8cm men inte heller där finns någon luftspalt eller fixering illustrerad.

Jag är tacksam för input på följande frågor:

  • Finns det något finurligt sätt att kontrollera hur isoleringen ligger mellan lättbetong och tegel?
  • Var det vanligt att bygga utan luftspalt i mitten av 70-talet? Huset är inget typhus utan ett ritat stenhus hus med ganska hög standard.
  • Om luftspalt saknas, hur allvarligt är det med en sådan konstruktion? Det finns ingen mögellukt eller synliga tecken på fukt i huset idag.

Tack på förhand!
 
Redigerat:
Det behöver inte vara ett problem om luftspalt saknas. Stenhus är inte lika känsliga som trähus och sedan har du lite isolering. De nya trähusen med mycket isolering och enstegstätad putsfasad får problem däremot.

Mitt hus har inte heller någon luftspalt. Det är ett trähus från 1939 med 10 cm plank i väggarna och sedan 3 cm tjockputs direkt på det, ingen isolering alls. Vi har tagit ner puts i samband med renovering och det har inte varit det minsta tecken på mögel och putsfasaden är runt 50 år gammal.
 
I mitt hus, byggår 59, finns följande lätt nostalgiska beskrivning "20 cm betonghålblock, som stänkputsas med serponit eller liknande, utvändigt och beklädes invändigt med 5 cm stramitplattor för tapetsering".
Jag har tagit ner en av dessa och konstaterat att det stämmer. Ingen luft, och inget tecken på någon innestängd fukt som kan skapa mögel. Den fukt som ev går igenom betongblocken går ju ut genom innerväggarna, antar jag.
 
inget stenhus men nog svar på frågan om luftspalt, bor i en byggsats i trä från ett småhusföretag. Ingen luftspalt och tryckimpregnerad fasad direkt på tjärpapp (byggt enligt ritning). Så iallafall rätt så vanligt skulle jag tro.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.