Hej. Hoppas någon orkar svara.

Delar brunn med min granne. Vi är den som tar upp vattnet. Vi har två hydropresser då vi oxå har vattenfilter och radonett.

Men den första hydropressen,påverkar den pumpen i hålet? Alltså, har min hydropress något med grannen att göra? Pumpen,eller motirskyddet slår till och från ofta och inte då vi tar vatten utan antar att det är grannen. Eller måste han göra något?

Jag ser ju när det slår till o från hur manometer höjs och sänks. Pilen går inte jämnt utan faller snabbt.

Har läst hur man fyller hydropressen och fattar det. Men hur min andra hydropress spelar in vet jag inte .

Det motorskydd vi har låter som fan när pumpen slår till och från. Är de flesta så eller finns det mer "inne-i-hus-vänliga? Vi har alltså allt inne i ett numera ombyggt gammalt garage.

Om jag kan göra som beskrivet eller om jag måste göra på annat sätt?

Hur gör jag för att lufta respektive hydropress och lämpligt tryck i respektive?

Bifogar mitt "system".

Tack den som orkar.
20160106_210003.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Som jag tolkar din ritning så är det bara hydropressen till vänster som har med pumpen i brunnen att göra.
Den till höger är enbart till för det vatten som tas ut efter radonfiltret.

För att fylla på luft i en hydropress gör man i stort sett följande:
1. Stäng av strömmen till pumpen.
2. Töm hydropressen helt på vatten. Görs enklast genom att öppna säkerhetsventilen.
3. När den är tom på vatten fyller du på luft med en.kompressor. Oftast görs detta i toppen av hydropressen genom en ventil av samma typ som på ett bildäck.
4. Fyll på med luft tills trycket är 0,3 bar lägre än pumpens tillslagstryck.

Du borde kunna hitta ett tystare motorskydd eller kontaktor. Frågan är om den behövs över huvud taget. Oftast låter man tryckströmbrytaren bryta strömmen direkt till pumpen. Motorskyddet sitter innan och löser bara ut vid ett fel på pumpen. Här kan elektriker hjälpa dig hitta bästa lösningen.

Jag ser inte riktigt var grannens anslutning är, men dennes vattenuttag kommer göra att pumpen startar och stoppar och att trycket i hydropressen ändras eftersom pump och hydropress är gemensam.
 
Tack för det snabba svaret. Vattnet kommer upp i som en t-koppling och därefter ut till grannen.
Ok. Men då är det min hydropress som är kopplade till pumpen som avgör till och frånsäger? Hans ev tryck i hans kåk påverkar inte? Tänker om hans tryck påverkar till och frånslag som gör att det sliter och låter och kostar el hos mig?
14521127250361869315657.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Grannen får det tryck som tryckströmbrytaren på bilden är inställt på eftersom det bara är en matning till pumpen.
Om grannen förbrukar mycket vatten kommer de ändå att orsaka mer slitage på pumpen och ge upphov till en högre elförbrukning.
Vill ni ha koll på detta och fördela kostnader så är nog vattenmätare det mest rättvisa och sedan komma överens om en lämplig avgift per kubikmeter som ska täcka kostnaden för el samt underhåll av pump mm.
 
Tack för de snabba svaren!
 
  • Gilla
Patrick E
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.