Hej! Då jag ska lägga om taket till sommaren så vill jag även bli av med allt som sticker upp genom tak för att minimera risk för eventuella läckage i framtiden, och för att det ser fult ut.

Avluftningen går intill murstocken och upp genom taket i nuläget.

Enligt mig finns tre alternativ som jag lyckats läsa mig till.

1. Dra in avluftning in i murstock 45° in och sen rakt upp igen med ett rör som slutar precis i ovankant av skorstenen (huv finns).
Anslutning till murstock skulle isåfall vara på kallvind.

2. Sätta en vacumventil på kallvinden.

3. Dra ut avluftningen på gaveln på huset genom befintlig ventilation.



Vad har ni för synpunkter på detta? Är det något speciellt jag bör tänka på?
 
Redigerat:
Vacuumventil på kallvind är ingen bra kombination. Stor risk att ventilen fryser på vintern.
Har du eget avlopp med någon form av infiltrationsbädd så ska du inte använda vacuumventil eftersom den kommer förhindra syresättningen av infiltrationsbädden som annars sker genom det självdrag som uppstår genom systemet och luftningen på taket.
 
En vanlig enkel avluftningspanna syns ju knappt och är helt klart bästa lösningen.
 
Jag har plåttak och kommer byta till samma. Har inte sett någon riktigt bra lösning på avluftning till de då jag kommer ha hela längder plåt.
 
Jag tror inte det är bra att dra i murstocken då risken finns att vid undertryck i huset och dålig skorstenseffekt (liten skillnad inne och utetemp) kan lukt sugas ner i t.ex. en pipa till en kamin eller frånluftskanal.

Eller ska avluftningen gå igenom huven? Borde bli bättre då, oklart om det räcker.
 
Ruuuben skrev:
Jag har plåttak och kommer byta till samma. Har inte sett någon riktigt bra lösning på avluftning till de då jag kommer ha hela längder plåt.
Då var det ju en annan sak. Men tycker nog man skall ha en separat huv för avluftningen. En bra plåtis gör det snyggt.
 
Det blir mycket fukt från avloppsluftningen, dra den inte in i något över huvudtaget, låt plåtslagaren göra en måttanpassad plåt när taket väl är på plats, finns även hole in one pannor men har sett att dessa kan frysa igen nu när det blir kallt på riktigt pågrund av all fukt.
 
Tackar för svar. I och med att jag ska ha hela plåtlängder så vill jag ju inte göra hål. Hur hade ni löst detta?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.