image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Jag är helt ny här på forumet och har sett att det finns många med mycket bra idéer och kunskap. Jag har ett bekymmer som jag hoppas nån kan hjälpa mig med.:)
Har en gammal trapp i huset som jag håller på att göra i ordning och behöver förlänga trappstolpen då den bara är ca 50cm hög, vill gärna ha den runt 1m så det blir både säkert och bekvämt att ta sig ner för trappen. Min fråga är då om nån har nån ide om hur man gör det lättast och så att det blir ordentligt stabilt och så det går att montera ett stabilt staket också?

Tack på förhand:)
 
Redigerat:
Du har inte möjlighet att såga av den precis under golvet och byta ut några golvplankor så det täcker hela nuvarande stolpen och sedan bygga ett staket från grunden?

Hur hög är stolpen nu?
 
Det skall väl inte vara så svårt att göra en snedlask och limma dit en förlängningsbit med någon millimeters övermått på alla led och sedan hyvla det sista när limmet har torkat.
Så gör man då man reparerar master och bommar till segelbåtar.
 
  • Gilla
TuXy
  • Laddar…
Tack för svaren. Hade helst sluppit byta golvbrädor då jag inte har några kvar och golvet är några år gammalt och går troligtvis inte att hitta likadant igen, tänker också att det kanske inte blir så stabilt att skruva fast en stolpe i golvet utan att det är bättre att använda sig av den gamla? Men jag kanske överdriver hur stabilt den måste sitta fast?

Heimlaga, vad är en snedlask? Bara att såga av stolpen i en lång vinkel? Borde inte bli så svårt att göra så och gör man så på segelbåtar borde det bli stabilt nog.
 
Min andra tanke var att du kunde använda dig av stolpen som finns där och skruva dit reglar och bygga upp ett staket som du även fäster i väggen. Liksom klär in befintliga stolpe med så det blir en stor fyrkantig stolpe istället, och sedan fortsätta mot fönstret där det slutligen sitter förankrat i väggen.

Nu missade du nog frågan, men hur hög är stolpen i dagsläget och hur hög är metallbiten i?
 
Det kan också vara en bra ide, klurade själv på att såga den längs med ner till golvet så den blir fyrkantig för att sedan klä in med reglar runt om. Varför jag tänkte såga den var för att den redan har en diameter på 18cm och skulle bli väldigt grov om man klädde in den som den är. Frågan är hur lätt det är att såga ner den utan att det blir för snett? Nått tips på hur man skulle göra det med precision? Hur skulle man göra där övergången från 8 kantig till fyrkantig blir? Bara någon kvartsstav runt eller skulle det se sjaskigt ut tro?
Just nu är stolpen ca 50 cm hög från golvet på övervåningen, metallpinnen sticker upp ca 15cm men jag vet inte hur långt ner den går.
 
En snedlask går ut på att man sågar av stolpen snett och hyvlar och limmar ihop med motsvarande sneddning. Om man gör lasten ungefär 40 cm lång blir den tillräckligt stark.
Jag har gjort några sådana laskar bland annat skarvat i en sy ända på kölen på en 24 fots snipa. Det gick bra.

Om du sågar till sneddningen grovt och så skruvar du fast en plan skivbit på laskytan så att den sticker ut åt alla håll då kan du lägga en vass blyertspenna platt mot skivan och rita ett streck runt hela stolpen. Sedan är det bara att ta bort skivan och hyvla till strecket överallt så har du en perfekt plan laskyta.
 
Nästa idé:
Du kan låta stolpen stå kvar, men kapa den på längden så den blir 90x90 cm sett uppifrån. Jacka sedan ur och skruva dit hålplatta som bild nedan och förläng den med en regel som är 90x90. Klä sedan in den med något och bygg ett staket.

H_lplatta.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
heimlaga skrev:
En snedlask går ut på att man sågar av stolpen snett och hyvlar och limmar ihop med motsvarande sneddning. Om man gör lasten ungefär 40 cm lång blir den tillräckligt stark.
Jag har gjort några sådana laskar bland annat skarvat i en sy ända på kölen på en 24 fots snipa. Det gick bra.

Om du sågar till sneddningen grovt och så skruvar du fast en plan skivbit på laskytan så att den sticker ut åt alla håll då kan du lägga en vass blyertspenna platt mot skivan och rita ett streck runt hela stolpen. Sedan är det bara att ta bort skivan och hyvla till strecket överallt så har du en perfekt plan laskyta.
Väldigt intressant. Låter som ett fint hantverk :)

Går troligen då även att kombinera med att såga till stolpen först för att få en mindre diameter på den.
 
Tror jag kommer försöka mig på att göra en snedlask och behålla dimensionen som den har nu, vad tror ni om att limma ihop fyra 195 reglar och sen såga den åtta kantig på klyvsågen med nån mm överdimension som jag sedan hyvlar ner på plats enligt heimlagas förslag?
En annan fråga som dök upp, känns klurigt att klamma den men kanske bara kan borra i några plugg för att den inte ska glida isär när man drar åt tvingarna.
 
Ola-Fredrik skrev:
Tror jag kommer försöka mig på att göra en snedlask och behålla dimensionen som den har nu, vad tror ni om att limma ihop fyra 195 reglar och sen såga den åtta kantig på klyvsågen med nån mm överdimension som jag sedan hyvlar ner på plats enligt heimlagas förslag?
En annan fråga som dök upp, känns klurigt att klamma den men kanske bara kan borra i några plugg för att den inte ska glida isär när man drar åt tvingarna.
Det där blir bra!

Ja det lönar sig att borra in ett par pluggar så du får styrning på det hela. Någon gång har jag helt enkelt slagit in ett par klena tvåtumsspikar och sedan lagt på lim och slagit in dem i samma hål igen. Då limmet hade torkat drog jag ut dem så att de inte skulle ovässa verktygen för mig.
 
Så får det bli! Tack för att ni tog er tid till att svara:)
Tänkte att börja med projektet till helgen, återkommer med lite bilder om nån är intresserad av hur det blev!
 
Det kan bli riktigt fint om du gör så :)

Bilder måste du återkomma med så vi får se!

Lycka till.
 
Hur har det gått med stolpen? :)
 
Hej, jag har inte kommit så långt ännu. Det ända jag hunnit är att inhandla lite material som jag ska ta och limma ihop, tror dessvärre inte jag kommer att hinna börja förens nästa helg. Jag lägger upp lite bilder så snart jag kommer igång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.