Man kan aldrig veta vad alla smådelar innehåller för material. På den tiden fanns inte samma dokumention som idag.

Man måste inse att asbest var ett bra material i flera sammanhang eftersom det tålde höga temperaturer, icke brännbart, el och värmeisolerande, billigt och levererades i pullverform
Man kan blanda det med pappersmassa, cement m.m.

Hälsoriskerna upptäcktes långt senare.

Fram till 1970 talet användes stora mängder asbesthaltigt material i byggnader som byggmaterial t.ex eternittak, vindskiva i väggar ( ersatt idag av minirit med glimmer), ventilationskanaler m.m. för att nämna några användningsområden.

Jag gissar att vi hittar betydligt mer asbest i industri installationer , ställverk, ellok m.m.än i bostadsinstallationer. I dessa kraftiga anläggningar blir ljusbågar och värmeutveckling kraftig vid fel.
 
Stina71 skrev:
Tack alla!

Academia, det gråa höljet för genomföringen i mitten, är det asbest alltså?!
Vet ej. Undrade bara om det egentligen var detta som asbestsaneraren syftade på
 
elmont skrev:
acadmia, varför ska man tro mer på en asbest sanerare än en elektriker?
Det menar jag inte att man ska. Bägge kan ju ha erfarenhet som är värdefull.
Det blev ju dock komplext för TS, eftersom hon nu fått motstridiga uppgifter från bägge grupper av yrkesmän.

Menar mest att jag själv inte direkt ifrågasätter yrkesmäns expertis eller uttalanden om saker de har erfarenhet av.
Vore intressant att höra från TS asbestsanerare, om hur han kommit till slutsats att eldosorna innehöll asbest
 
academia skrev:
Vet ej. Undrade bara om det egentligen var detta som asbestsaneraren syftade på
Just den " nippeln " verkar förbinda två dosor rygg mot rygg.
Matarelat kan vara bakelit eller någon pressad pappersprodukt. Just den grejen kan ev innehålla asbest?


Utan att vara stygg.

Jag tror att det är bättre att TS köper ett nyproducerat hus. Ett nyproducerat har en betydligt bättre dokumentation på ingående material. Även materialleverantörerna har en omfattande dokumention över ingående råvaror.

Därmed inte sagt att nyproducerade hus är bättre, men dom är mer väldokumenterade.
 
Redigerat:
Så trist att en yrkesverksam sanerare säger något sådanthär utan att i det läget självklart testa om det är asbets inte bara sanera för i fall att. Massor av onödig oro istället för vetande.
Tror själv mycket mera på de elektriker här då de garanterat skulle ha hört detta från skyddsombud mm om detta någon gång har konstaterats asbets i dessa dosor. För frågan har ju kommit up flera gånger och säkert har någon skickat in ett prov.
 
Stina71 skrev:
Tack alla!

Nej, missuppfattade inte saneraren. Han tog bort pappen i ett par av dosorna, då han sa att pappen var asbest.
Liknande den ni ser på bild.
Handlade alltså inte om att han dammsög i öppna dosor, som du skrev Steamboy, för att få bort eventuellt asbestdamm från annan sanering.

PatrikJo, vad menar du med att stålröret är en ännu större risk än plåtdosan? Ur asbestsynpunkt eller?! Jag hänger inte riktigt med på vad du menar.. Risk för vad?

Academia, det gråa höljet för genomföringen i mitten, är det asbest alltså?!
Eller någon annan som vet?

Om jag förstått er rätt, jag låter allt vara som det är, oavsett om det finns asbest inne i dosorna (eller på andra ställen) eller inte?! Bättre att låta vara än att börja sanera lite varstans? Fibrer som ev kommer ut är inget att bry sig om i sammanhanget?

Önskar er en fortsatt fin dag! :)
Elektriskt är stålröret en större risk än dosan. Risken att skada kablar är den enda orsaken jag kan tänka mig som kan göra att man skulle byta ut de gamla stålrören.

Den enda som skulle kunna komma i kontakt med eventuell asbest i dosor och rör (det är inte asbest i dosorna eller i rören) är elektrikern. Som flera redan sagt i tråden, om det vore asbest i de delarna skulle elektrikernas skyddsombud och fackföreningar uppmärksammat det för länge sedan. Det rivs i sådant här varje dag.

Om det trots allt skulle vara asbest i dosorna, och alla elektriker är för korkade för att förstå det, så sitter det kvar i dosorna. Det kommer inte komma ut, även om du så sparkar på eluttagen. Det finns inget luftflöde genom dosorna, det kommer stanna där inne.

Det jag tror du har råkat ut för här är en asbestsanerare som försöker dryga ut kassan. Han har självklart märkt att du är livrädd för asbest, och så länge han hittar mer asbest så kommer du ge honom pengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.