Jag hade tänkt byta ut en vanlig på/av knapp till takbelysningen mot en dimmer men går bet på hur jag ska koppla.

Befintliga knappen är inkopplad som nedan bild
IMG_20160106_133248-2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skulle gärna vilja kopla den till en Schneider dimmer som jag redan har, bild nedan men hur?
IMG_20160106_151556.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Går det inte till den dimmern så är jag självklart beredd att köpa en annan/ny

//Dzz
 
Verkar vara som så att du borde sätta de två svarta i vars ett L i dimmern och vit i den längst åt vänster. Sedan koppla samman båda gul/gröna med varandra, samt båda blå med varandra (var för sig givetvis) med hjälp av en u-båt eller wago eller liknande.
 
De två svarta i varsitt hål blir nog inge bra.

Det vi sannolikt ser på första bilden är en vidarekoppling till ett uttag under strömbrytaren, eller vidarekoppling någon annanstans. Detta eftersom blå, svart och grön/gul är skarvade och går ut i två olika rör åt varsitt håll? De två plintarna märka "B" på strömbrytaren är blindplintar som inte har något med strömbrytaren att göra utan används för att skarva andra ledare. Svart skulle därmed vara obruten fas och vit är då tändtråden till lampan. Om du kan bekräfta detta antagande så har vi tillräckligt på fötterna för att kunna koppla in dimmern.

Dimmern stöder trappkoppling, dvs den har en växlande brytare precis som strömbrytaren på bild. Terminalen märkt "~" motsvarar "P" på strömbrytaren och "L" motsvarar de två pilarna.

Dimmern har också en blindplint märkt "X". Den ska vi dock inte använda. Istället följer du TuXy's råd och skaffar du tre toppklämmor typ Wago 773 eller 222 som du skarvar svart, blå respektive grö/gul i. Dra en kort stump svart till dimmerns "~". Den vita kopplar du en av "L" på dimmern.
 
Nja - "L" brukar väl vara ingång och "~" den varierande utgången ? Nu har det väl i praktiken ingen betydelse i.o.m. att bara 2 trådar används, men logiken borde väl följas - eller har jag missuppfattat det? Ur bruxet för SBD315RC:
Skärmklipp.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Helt rätt.. Jag tänkte bakvänt där ett tag.

~ är den som ska till lampan (verkar vara vit i ditt fall).
L är där spänning in ska kopplas (svart i ditt fall).


Detta är därför den korrekta kopplingen: (precis som enligt bilden ovan).

Anslut vit i "~" i dimmern.
Sammankoppla de båda gul/grön i en wago och göm bakom dimmer.
Sammankoppla de båda blå i en wago och göm bakom dimmer.
Sammankoppla de båda svarta i en wago tillsammans med en kort kabel som ansluts i valfri "L" i dimmern.

Nu blev det bättre!
 
Redigerat:
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Men nu är det ingen trappkoppling här. Det spelar visserligen inte roll i detta fall, men hur brukar man koppla en trappbrytare? Jo, fas in på P och lampan på pil ut, precis som strömbrytaren på bild är kopplad. Dimmern kan ju lika gärna sitta i den ände där man har fast fas, det finns ingenting som hindrar att dimmern placeras i den änden!
 
Absolut är det så.

Nu spelar det som sagt ingen roll i detta fallet.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.