Vi har en oinredd vind som i dag endast består av en massa elrör. Vinden är i en skånelänga där bjälkarna är på ca cc 1200 och på detta ligger 28 mm spontade brädor. Utrymmet är på ca 26x8 m och de spontade brädorna ligger längs med huset. Problemet är att alla bjälkar sviktar lite på mitten och därför är golvet med spontade brädor ett par cm högre i sidorna. Det uppreglade golvet ska sedan rymma lite isolering för att dämpa ljud.

Jag vill regla upp ett jämnt golv som jag sedan kan lägga golvspån på. Jag har två olika teorier för att lösa ojämnheterna. Båda är tänkta att läggas i samma riktning som de spontade brädorna, alltså tvärs över bjälkarna:
1, Ställa reglarna på klossar där klossens längd avgörs av var i huset regeln kommer. Mitt i huset kräver lite längre kloss. Klossen skruvas sedan i sidan på regeln.
2. Skruva fast en regel i golvet. I sidan på denna skruvas sedan regel nr två så att ovansidan kommer i våg. En dyrare lösning men stabilare.

Vilken rekommenderar ni eller har ni annat förslag på hur det kan lösas?
 
bifogar en bild på hur jag gjorde, skruvade på brädor på sidorna på golvbjälkarna, sedan kortla jag med reglar på andra hållet i cc60. så där kunde jag sedan montera golvspån med rätt regelavstånd. se bild: Pic 145.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
mina bjälkar hade sjunkit rejält, använde en rotationslaser med pinne för o väga av
 
  • Gilla
pojje
  • Laddar…
S
finns ju dom löser det med nivell system
 
Det skulle i så fall kräva att det spontade golvet måste bort vilket det inte ska (mina spontade brädor ligger ovanpå bjälkarna). Det är det ojämna spontade golvet (som sviktar i mitten längsgående utmed huset) som jag vill rätta till. Nivell har jag läst om men jag tycker man borde kunna lösa det billigare med hjälp av vanliga reglar.
 
ok, då e jag med, hur mycket på höjden är ok att det nya golvet bygger? ingen trappa som får ett jättesteg om man höjer golvet?
 
I dag finns ingen trappa upp så det kommer inte ställa till några problem. Takhöjden är väldigt bra för att vara sådan typ av byggnad, säkert 2,5m nu innan jag har reglat upp så det kommer vara utrymme för att kunna göra detta.

De gamla bjälkarna diffar kanske 20-30 mm i mitten jämfört mot ytterkanterna.
 
meckis skrev:
mina bjälkar hade sjunkit rejält, använde en rotationslaser med pinne för o väga av
Det har jag också gjort för att ha en uppfattning för hur mycket det skiljer och kommer även köra laser sedan när nya golvet ska reglas upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.