Har en massa eldosor där jag hittat detta material.
Se bild nedan!
Finns säkert på många ställen i mitt gamla hus.

Misstänker starkt att det är asbest.
Vad göra?

Bör jag låta sanera varenda eldosa eller kan jag helt enkelt låta det sitta där det sitter?
Vissa kontakter/uttag är helt klart inte helt täta, särskilt inte när man är där och sätter i/drar ur laddare etc. Har även flera plastlock som glappar rejält.

Hur ser ni på saken?

Tack på förhand!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
O
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Däremot kan man behöva sanera innehållet i dom, om det inte är plastisolerad ( PVC) FK.
Är det original tyg / gummi isolerad kabel ,då bör den bytas till moderna kablar. En sådan åtgärd minskar brandrisken kraftigt.
 
O
Tobbe_3 skrev:
Däremot kan man behöva sanera innehållet i dom, om det inte är plastisolerad ( PVC) FK.
Jag skulle undvika att använda ordet "sanera" i det sammanhanget eftersom det implicerar att materialet i sig är giftigt, smutsigt eller på något annat sätt hälsovådligt. Nu är det ju inte det som är problemet utan det handlar mer om att ledningarna kan vara trasiga, ha vittrat sönder av hög ålder, snarare än att de i sig är farliga. Trasiga ledningar är visserligen en fara men det är elektriciteten och inte själva ledningen i sig som är det som skadar.
 
Redigerat:
  • Gilla
jnse och 1 till
  • Laddar…
Tack för era svar! Uppskattas! :)
Ville fråga er eftersom jag utgår ifrån att många av er arbetar med el och borde ha stött på detta material någon gång.

Det som komplicerar det hela är att en person som arbetar som asbestsanerare såg ett par av dessa öppnade eldosor, då han var i huset i ett annat ärende. Det pågick renovering i huset och andra hantverkare hade öppnar eldosorna.
Han informerar mig då dagen efter att han sanerat denna asbest i ett par av dosorna i det aktuella rummet, men tyvärr inte kommit åt att sanera i några andra, pga att det var så många elkablar i vägen och han var rädd att det låg ström på.

Det var faktiskt pga att denne man uppmärksammade mig på detta,och att han gjorde som han gjorde, som jag fick upp ögonen för detta. Och började fundera på om det kanske finns liknande papp i alla mina eldosor, kontakter osv... Såg det som en never-ending-story att få lov att påbörja en sanering av alla dessa. De är många...
Han testade dock aldrig materialet utan sanerade bara helt enkelt, med specialdammsugare och allt.
Jag blev därför fundersam på hur han verkligen kunde veta att det är asbest..

Om det nu är asbest tänkte jag även att det kanske inte behövs sanering. Att jag kan låta det sitta där det sitter, men undvika att "pilla" på det, vilket man ju aldrig gör, förutom själva slå av/på kontakten eller sticka i/dra ur stickpropp.
Hur hade ni gjort OM det var asbest?

Kan alltså asbestkilllen ha haft fel?
Om jag uppfattat er rätt så är asbestpappen mer ljusgrå än på bilden, där min papp ju ser mer mörkgrå/svart ut?
Är det verkligen bara färgen som avgör?


En helt annan fundering:

Jag lät byta ut större delen av min el i min äldre fastighet 2008. Självklart av professionell elektriker.
Undrar nu... Vad är vanligt? Om man drar ny el, nya kablar osv, ett stort jobb, byter kontakter/tryckknappar, ja det mesta. Brukar man som elektriker då även se till att byta ut gamla kopplingsdosor (ex som den på bilden ovan). Byta ut ex sådana som är i järn till nya plastdosor osv. Eller låter man dosor med gammal papp etc, bara sitta kvar? Hur brukar man göra om man får ett jobb "byta ut elen"?

Får en elektriker byta ut denna typ av eldosor eller måste han isåfall först analysera så att det inte är asbest?
Eller får han enligt reglerna som gäller ta bort eldosan, bara han inte för åverkan på pappen?

Tack igen!
 
Kan tillägga att den gråsvarta "pappen" ni ser på bilden är ganska tjock. Inte tunn som ett papper.
Förändrar det era synpunkter kring vad det är för material?
Skulle tjärpapp ha varit tunnare?
Har fått för mig att asbestpappen är tjockare än tjärpappen nämligen, genom att läsa den tidigare tråden ni rekommenderade.
 
O
Jag tror du helt missförstått vad han sa. Om han arbetade med asbetssanering, och det fanns öppna dosor när han gjorde det, så har har det kunna flyga in asbetsdamm i dosan vilket innebär att den måste dammsugas (saneras) precis som allt annat. Nu sa han att han inte vågade veva runt med dammsugaren i alla dosorna för han var rädd för få en stött av sladdarna där. Tror inte det hade det minsta med tjärpappen att göra.
 
Det normala är att behålla kanalisationen och byta kablarna. Att byta Dosorna är betydligt mer komplicerat eftersom rören anslutna mot dosan.. Rören av płåt innehåller också tjärpapp.

Tjärpappen var en isolering som skyddade om någon kardell skulle lossa i någon kopplingsklämna eller en skada på en kabel isolering. Man ville inte att rör och dosor skulłe bli spänningsförande. När sedan plasten kom blev det enkelt att lösa.

Är väggen öppnad. Då byter man naturligtvis rör och dosor.

Annars blir det ofta ett onödigt komplicerat arbete.

Med tanke på byggnaders låńga livslängd så kommer man att lösningar i drift under lång tid som inte skulle godkännas idag vid nymontering.
 
Personligen hade jag litat på vad en erfaren yrkesman informerar om inom sitt område. Möjligen syftade han kanske inte på tjärpappen, utan på det gråa höljet för genomföring i mitten?
 
Om man ska byta dosorna lär man antingen få bryta sönder dosan och ta ut den i småbitar, eller kapa upp ett hål i väggen och sedan snickra ihop det igen. Om man börjar gå på det spåret, så kommer man snabbt till nästa problem: Stålröret som kablarna är dragna i. Jag skulle säga att röret är en större risk än plåtdosan, då det inte går att inspektera. Om man ska byta rören lär man skära upp spår i varenda innervägg du har i huset. Inklusive bärande väggar.

Om det skulle vara asbest (det är inte asbest), så sitter det längst inne i dosan. Du är aldrig där och petar. Utanpå dosan sitter själva apparaten, som består av en relativt tät plåtbit och ett relativt tätslutande plastlock utanpå. Utflödet av luft, och därmed eventuella fibrer därigenom, är ruskigt nära noll.
 
Tack alla!

Nej, missuppfattade inte saneraren. Han tog bort pappen i ett par av dosorna, då han sa att pappen var asbest.
Liknande den ni ser på bild.
Handlade alltså inte om att han dammsög i öppna dosor, som du skrev Steamboy, för att få bort eventuellt asbestdamm från annan sanering.

PatrikJo, vad menar du med att stålröret är en ännu större risk än plåtdosan? Ur asbestsynpunkt eller?! Jag hänger inte riktigt med på vad du menar.. Risk för vad?

Academia, det gråa höljet för genomföringen i mitten, är det asbest alltså?!
Eller någon annan som vet?

Om jag förstått er rätt, jag låter allt vara som det är, oavsett om det finns asbest inne i dosorna (eller på andra ställen) eller inte?! Bättre att låta vara än att börja sanera lite varstans? Fibrer som ev kommer ut är inget att bry sig om i sammanhanget?

Önskar er en fortsatt fin dag! :)
 
Stina71 skrev:
Tack alla!


PatrikJo, vad menar du med att stålröret är en ännu större risk än plåtdosan? Ur asbestsynpunkt eller?! Jag hänger inte riktigt med på vad du menar.. Risk för vad?



Önskar er en fortsatt fin dag! :)[/QUOTE

Alla rören som går mellan alla eldosor, innehåller även dem till 99% tjärpappisolering.
Tjärpapp är tjockare än vanligt tidningspapper, säkert 5-6 ggr.
Det verkar dumt att ta bort isoleringen i plåtdosorna.
 
Och lite mera arbete att kunna fakturera kanske, med tanke på din oro för asbest.
Eller snabbare åtgärd för honom att ta bort dem med någon kommentar om "asbest", än att ta dialogen.
Jag gissar nu, men hade det varit asbest så hade stora trumman gått inom elektrikerorganisationen det kan du lita på.
De här dosorna finns i de flesta äldre hus från -60 och äldre.
 
Dosan på bilden användes ihop med rör av en typ som kallades Bergmannrör. Dessa rör och dosor är tillverkade av en blyjärnlegering och var invändigt isolerade med tjärad papp och rören bokades med en speciell tång. Det förekom att man också drog stålrör som antingen gängades i skarvmuffar eller sköts in i släta skarvmuffar. Har för mig att rörtypen kallades OP-rör. Senare kom de att kallas pansarrör.
Det finns en risk att skarpa metallkanter i dessa rör kan skada isoleringen på ledarna i röretnär man drar ledarna genom röret vid installation.
De gamla tygkablarna hade tygomspunnen gummiisolering och tålde kanske detta bättre, men från att ha läst äldre litteratur så var det även då viktigt att man gradade av rören efter att de kapats för att få bort vassa kanter.
 
Redigerat:
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
acadmia, varför ska man tro mer på en asbest sanerare än en elektriker? Det här har varit uppe här på forumet ett antal gånger och alla gånger har ett antal "elektriker" med både lång och gedigen materialkännedom hävdat att det handlar om tjärat papper. Och att det aldrig förekommit asbest i eldosorna, och det bla. därför att behovet aldrig förelegat.
 
  • Gilla
Oldfart och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.