Har en kallvind med ventilation i gavlar och takfot. Har nu upptäckt att det är svartmögel där takfotsventilationsluften kommer upp på vinden och även på råsponten längs gavlarna. Har läst en del om detta problem och funderar nu på att göra följande:
1. Täta nere vid takfoten.
2. Installera trygghetsvakten vind.

Min fundering är om det är någon som har erfarenhet av detta. Har det fungerat bra och hur har energiförbrukningen påverkats?
Kanske någon som har en alternativ lösning att föreslå?
 
Finns en del skrivet om det på forumet, sök!

Här har det funkat bra. Jag har stängt av värmekabeln, tyckte den förbrukade mycket el och ville se om jag klarade mig utan (och det gick bra). Bara fläkten drar försumbart med el.

Den förändring jag gjort från att ha haft stora mängder vitt mögel på vinden är att täta alla hål jag kunde + montera TV.
 
Ok, bra! Då är det bara att köra igång med att täta takfoten. Fast jag kanske avvaktar lite lämpligare utetemperatur. -20 just nu, så det blir lite för kallt för fingrarna tror jag :)
 
MathiasS MathiasS skrev:
Finns en del skrivet om det på forumet, sök!

Här har det funkat bra. Jag har stängt av värmekabeln, tyckte den förbrukade mycket el och ville se om jag klarade mig utan (och det gick bra). Bara fläkten drar försumbart med el.

Den förändring jag gjort från att ha haft stora mängder vitt mögel på vinden är att täta alla hål jag kunde + montera TV.
Hur tätade ni? Finns något som heter duka takfoten oxå men det kanske bara minskar flödet något…
 
H Hampa2k skrev:
Hur tätade ni? Finns något som heter duka takfoten oxå men det kanske bara minskar flödet något…
Jag tog bort de ventilationshål jag byggde under takpannorna ("möggelstoppers") när jag la om taket och jag tätade gavelventilerna som fanns. I övrigt har jag inte tätat något. Det är tex fortfarande ventilation mot takfoten (mellan isolering och yttertak) ut mot takfotslådan, men den lådan är relativt tät och utan konstruerade hål.
 
  • Gilla
Hampa2k
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.