Hej! Jag har ett nybyggt hus med installerad värmepump IVT Greenline HT C9. Huset är på 146m2 + ett garage på 60m2. Bara det blir ett par minusgrader ute så går pumpen nästan hela tiden. För att inte tala om idag när det är -15 ute. Är det normalt att pumpen ska gå hela tiden. Det går aldrig att få det varmare inne än 20,5 grad. Ett tätt nybyggt hus med en ny värmepump borde väl ändå gå att få tillräcklig värme i? Har bergvärme borrdjup 180m.
 
Höj värmekurvan, rtfm
 
Ett nytt hus med betongplatta kan normalt dra mer värmeenergi under det första året innan plattan torkat ur ordentligt.
 
Spelar det någon roll om pumpen aldrig slår ifrån ändå? Funderade om det kunde va nåt fel nånstans. I manualen står det inget vettigt om vilka värden som är normala för vp. Ingående köldbärare med pumpen igång är +0,5 och utgående -1,6 grader. Hetgastemp mellan 67-71 grader. Normalt?
 
Helt normala värden och pumpen klarar att gå utan avbrott, det är kanske tom bättre att den går hela tiden än om den startar och stannar ofta då det är starterna som sliter mest på pumpen.
 
  • Gilla
Silver 60
  • Laddar…
Låter som rimliga värden när den producerar värme till huset och garaget. Kanske borde skillnaden mellan KBin och KBut vara aningen större. När den gör varmvatten brukar hetgastempen stiga ytterligare ca 15-20 grader.

För att se vad pumpen ger kan man också skaffa loggningsutrustning. För mer detaljer finns www.varmepumpsforum.com avdelning loggning samt mark/berg och sjövärmepumpar med underavdelning IVT.
 
  • Gilla
lob
  • Laddar…
Hej Silver 60, jag har precis samma bergvärmepump som du i vårt nuvarande hus, sedan snart 5 år, och det fungerar inte alls som för dig. Vårt hus är från 60-talet, med orginalfönster och varken speciellt bra eller dåligt ur energisynpunkt tror jag. 140+40 kvadrat som alla är inom samma hus-skal, två plan och utan källare. Vårt borrhål blev också 180m djupt vill jag minnas.

Pumpen/kompressorn som man hör, går av två olika orsaker, dels:
1. för att värma varmvatten och dels
2. för att värma vattnet till element/golvslingor.
När vi duschar eller använder mycket varmvatten på annat sätt så går den igång och värmer nytt tappvarmvatten.

Vår pump går långt ifrån hela tiden, ens om det är -20 eller kallare ute, och det blir utan problem så varmt som vi vill ha det inne. Om ni inte kan få upp tillräckligt hög temperatur så kan det väl i princip bero på tre olika orsaker, varav en är att huset är grymt otätt och läcker värme som ett gistet skjul med oisolerade brädväggar...
annars kan ni ha för liten värmande yta totalt, dvs för lite golvslingor och/eller element, men det är ju också väldigt osannolikt, speciellt i ett nybyggt hus.

Då kvarstår det som nisse nämnde ovan, dvs att varmvattnet som går ut till element/golvslingor inte är tillräckligt varmt. För vår del tog det typ 1 år innan jag hade labbat fram och tillbaks tillräckligt mycket med värmen på olika håll för att få det bra vid alla utetemperaturer. Det finns flera olika saker att justera på och tänka på.

1. Värmekurvan kan justeras som helhet, dvs man låter den ha samma "form" som innan, och bara höjer eller sänker den vid alla temperaturer. Du bör nog börja med att göra det först.

2. Värmekurvan behöver oftast justeras in för att passa bra vid olika temperaturer och förhållanden. Jag behövde höja upp vår kurva lite vid låga plusgrader, kring nollan och vid få minusgrader, då pumpen inte ger så hög ut-temperatur på vattnet, men när utegivaren visar kallare så behöver vårt elementvatten inte bli så värst mycket varmare.
= prova att höja din kurva lite (max ca 1 grad till att börja med!) vid just de utetemperaturer då du upplever att det är för kallt inne. Om det är kallt vid alla utetemperaturer så höj hela kurvan med en grad i taget (typ 1 gång per dag) tills det blir lagom varmt inne.
3. det kan ju i värsta fall vara så att elementen är strypta, har massa luft i sig så vattnet inte kommer dit, eller är igensatta - har du kollat så att de faktiskt fungerar? Luftat elementen eller golvslingorna?

Alla värden blir ju extremt individuella för varje hus och dag, men de senaste dagarna har vi haft kring -9 till -11 utomhus här utanför Stockholm, vi håller väl mellan 21-22 grader inne i de flesta rum. På vår ganska flacka värmekurva har -10 grader målvärdet 53,4 grader. Dvs. -10 grader på utegivaren ska ge ett medelvärde på ca 53,4 grader till elementen, sen har jag fattat som att det också påverkas av hur mycket temperaturen på elementvattnet sjunkit när det kommer tillbaka in till bergvärmepumpen från slingan, men det vet jag inte hur jag ser så det struntar jag i.

När jag tittar på displayen på vår IVT-pumps frontpanel nu så säger den att ut-temperaturen på vattnet till element och golvslingor varierar mellan ca 48 och 56 grader just idag med dessa förhållanden, och varmvattnet håller ca 50 - 54 grader enligt displayen. Det varierar över tid under dagen, från stund till stund, och den kör inte igång och värmer igen förrän temperaturen på båda värderna sjunkit en bra bit. Det sjunker och stiger rytmiskt hela tiden medan man tittar på displayen.

Hoppas det hjälper lite och att ni får ordning på det, men låt det som sagt ta sin tid när ni gjort en justering, för det tar rätt lång tid innan värdena slår igenom ordentligt. I början höjde jag (på önskemål av min fru) alldeles för mycket i taget, och det blev åt andra hållet istället... testa som sagt med en grad i taget och låt det verka minst en halv dag.
 
Redigerat:
Tillägg: jag har aldrig brytt mig om vad köldbärare osv håller på med "på andra sidan" värmeväxlaren, utan jag har bara tittat på vad som händer på vattensidan, dvs. det som går in till huset från värmepumpen.
 
Tack för alla tips. Jag ska laborera lite med inställningarna på värmekurvan och hoppas att det blir bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.