Jag håller på att göra om mitt badrum och tänkte passa på att fixa lite nytt i bastun bla ny led belysning klä in en lav och nya ryggstöd. Tänkte även fixa ventilationen och tänkte att det finns det säkert glasklara regler om. Men alla verkar tycka olika? Det gäller en el bastu i källare med självdrag.
Det finns en inluft som kommer ifrån duschrum under aggregatet. Sen finns det två utluft? Den ena sitter högt upp på väggen ovanför aggregatet (märkt grön på bild) och som mynnar ut i duschrum. Den andra utluften sitter på en högt upp på vägg diagonalt från aggregat, men detta mynnar ut i en "korridor" i ett annat rum än duschrummet. I Korridoren finns det en självdrags ventil ut genom skorstenen och i duschrummet en pax fläkt ut. Vad är mest rätt att använda och göra? Bastu.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J
Hej,
Jag sitter också och klurar på ventilationslösningar för små hemmabasturum. Verkar finnas lite olika rekommendationer. Tylö rekommenderar så här: Maximalt avstånd mellan in och utluftsventil. Utluftsventil placeras högt på vägg eller tak. Och utluft från bastun i utrymmet direkt utanför bastun.
luft in under agregatet alternativt springa under dörren och vent ut diagonalt så långt bort från agget som möjligt.

HELO (Finsk levernatör) har en annan ide:
The basic rule is the inlet is located above the sauna heater and the exhaust as low as possible in the sauna, below the sauna benches, on the opposite side. Thus the inside temperature is as even as possible.

Vilken ska vi välja?
 
Mina erfarenheter.
Allt funkar så länge det finns nån form av till och frånluft.
Man märker ganska snabbt i en bastu om ventilationen är otillräcklig.
Har själv hemma en tallriksventil som leder utomhus nere brevid aggregatet sen bara en springa under dörren till duschrum som har mekanisk frånluft.
Funkar hur bra som helst.
Hos en vänn har dom 2 ventiler på ytter väggen. En nere och en diagonalt uppe. Dom har ett nytt agregat som står ca 1,5m från ventilen nertill inga problem där heller.

Har även fristående vedeldad där en ventil sitter vrevid aggregat sen en till under lavarna, fungerar också.
 
Jeg brukar säga att man ska följa producentens anvisningar.
TYLÖ har ett aggregat som har hög konvektion, dvs. genomströmning av luft genom aggregat. därför tilluft under aggregat/nära.
Denna är också den enda lösningen Tylö har. De tar inte för sig t.ex mekanisk frånluft, balanserad ventilation etc. De antar att bastu är alltid ett rum i rummet och att självdrag är det enda sättet att ventilera.
HELO har flera instruktioner, denna som Jönas beskriver tror jag är för balanserad ventilation eller mekanisk frånluft. Skillnaden är också att HELO har många aggregat med nästan noll luftgenomströmning (golvstående modeller och modeller som är helt stängda nedtill) och i och med att elektrisk aggregat inte aktivt drar ersättningsluft som till exempel vedeldade ugnar gör så är tilluftsventil under aggregat poänglös. Den bidrar bara til att det är kall, frisk luft vid golvet.

Men principet är att vid mekanisk avdrag/undertrykk så gäller andra regler än vid ren självdrag, Och som sagt nästan vad som helst fungerar bara man ser til att luften cirkulerar.

MVH
Sakke
 
orsaken man vill ha inloppsventilen ovanför bastuaggregatet är att kall luft 'faller' ner på bastuaggregaten och blandas med varmluften. Det ska ge bättre luft/värmespridning i bastun. Verkar svårare att få till, har ingen erfarenheten av det själv.

Hittade denna info på nätet: från http://ftxgruppen.se/ventilation-i-bastu

- Den bästa blandningen av varm luft stiger upp från kaminen och den svala inkommande luften kan erhållas när den friska luften blåses in i bastun genom taket ovanför bastuaggregatet. När den fallande tunga kalla luften blir blandad med den stigande varma lätta luften, ger det frisk luft till de badande och kyler också den varma luften som stiger från kaminen.

Den inkommande friskluften är den tyngsta luften i bastun. Om den kommer in från andra ställen än framför kaminen, blir den endast en olägenhet. Den faller bara direkt på golvet och breder ut sig. Det finns ju ett naturligt upp-flöde av luft genom kaminen och endast den lilla mängd frisk luft som stiger genom kaminen räcker inte till för att få fräsch ventilation i bastun. Man måste därmed ha friskluftsintaget ovanför eller under bastuaggregatet. Den svala luften som sprids på golvet, ökar temperaturskillnaden mellan de övre och nedre delarna av bastun. Det orsakar ett drag och sprider sig ut under dörren in till badrummet och kyler golvet där. Den kalla luften ökar fukthalten och, i värsta fall, kan det skapa mögel.

Om den friska luften blåses in i bastun och intaget råkar vara bakom kaminen, är det värt ansträngningen att kanalisera luften med ett rör till minst 0,5 meter ovanför spisen för att fåbra ventilation i bastun. I allmänhet är det lättare att ta den inkommande luften genom taket än genom väggen. Om detta inte är möjligt, är det fördelaktigt att kanalisera den inkommande luften till kaminen, och begränsa dess mängd som stiger upp genom kaminen för att undvika överskott av kall luft från att sprida ut sig på golvet.
 
Det är INTE svårt att få till. Ved FTX drar man aktivt tilluft över aggregatet och så är saken löst. Den inte bara "faller", den blåses ju in. Så har elbastun blivit bygda i Finland i minst 20-30år.....
Den ska funka vid självdrag också, bara man gör det riktigt.
MVH
Sakke
 
Hej,

Har en bastu som jag aldrig använt under det år jag bott. Har mekanisk till och frånluft och bastu i tvättstugan med ett elaggregat av märket UPO. Det finns dock ingen tilluft men en frånluftsventil i golvhöjd. Är det någon som sett en sån lösning? Vet inte riktigt varför man inte har någon tilluftsventil men nu har jag läst så mycket olika grejer att jag vet varken ut eller in. Isover tror jag det var som skrev att man absolut inte ska ha mekanisk frånluft, medans andra verkar tycka det är okej. Vissa säger att det ska finnas fuktspärr i väggen, andra att det inte behövs.

Någon som kan ge mig mod alternativt avskräcka mig från att testa en sån konstruktion?
 
Isover hänvisar stort sett til Tylös instruktioner. Mekanisk frånluft är absolut ok, men någonstans måste man ju ta in ersättningsluft, annars blir det ju helt poänglöst.
Det är väl ingen fara att prova hur den fungerar. Om det känns väldigt innstägt under bad och som att luften är dålig så bör man väl ordna ett tilluftsventil på ett eller annat vis.
Mvh
Sakke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.