Jag har en luft-luftvärmepump, Zibro S1833.
Efter att innemodulen var nerplockad i somras, så har inte pumpen funkat som den ska.:wow:
Man hör fläkten ute att den är i gång flera timmar utan avbrott och på skalan i displayen lyser en eller två pluttar.
Avfrostning sker väldigt ofta.
Ifall fläkten ökar och innemodulens fläkt också ökar, så går pluttarna upp till fyra eller möjligtvis fem st, men fläkten inne, går bara på "halvfart", ifall den överhuvudtaget startar.
Jag har den ställd på "heat", och nu har jag ökat till 24 gr och högsta hastighet på fläkten, men det hjälper inte.
Förut har pumpen värmt upp halva huset, med fläkten ställd på mellanläge och 21 gr.
Idag värmer den knappt upp rummet den sitter i.
Jag blir förtvivlad snart, vad mer kan jag göra än att byta batteri och dammsuga filtren? :eek:
 
Blev den ordentligt vacuumsugd och läcktestad när den monterades upp igen?
 
Det var samma auktoriserade firma som jag använde när jag installerade den första gången. Så jag antar att de utförde jobbet som de skulle....kan inte svara riktigt på din fråga mer än så här.
 
A
Ett av symptomen för köldmedelsläcka
Det är bara ta dit den auktoriserade och göra om.
PS. Teknikern måste ha certifikat som hen även ska visa för dig.
 
  • Gilla
Benfin och 1 till
  • Laddar…
Har också S1833. Såldes då av Onninen. Det är en lite gammal modell och kör avfrostningen på klocka under ca nollan ute. Går 40 min, avfrostar några få minuter, går 40 min osv. En annan sak att hålla koll på är att fläkten i utedelen verkligen går med normal fart när kompressorn går. Råkade ut för att fläktkondensatorn gick av och lossnade från kretskortet i utedelen. Fläkten gick väldigt sakta och det blev bara låg värmeeffekt.
 
  • Gilla
Wagneta
  • Laddar…
Hej Josth....jo jag har lyssnat på fläkten ute och den verkar gå i normal fart. Det är nog fläkten inne som inte funkar som den ska...den går aldrig upp i maxfart....Jag köpte min värmepump privat och den hade då aldrig varit installerad....men jag har ju ingen garanti på den...så om det är nåt annat fel än gasläckage så får jag ju betala den notan själv....jag har ju aldrig bett om att få se nåt cert från den killen som installerat den ...jag litar helt enkelt på att firman har certifierade folk....
I morgon kommer en tekniker och ska kolla den...jag får hålla tummarna att det är en miss vid installationen, annars kan det bli dyrt....usch.....tack för era tips...nu har jag lite mer kött på bena, när han kommer.....(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.