Okej ja det bästa alternativet är ju såklart att följa anvisningarna. Tänkte bara spara på tjockleken. Ja exakt. Täta med fogskum och använda silvertejp i alla skarvar. Borde väl fungera? Bastun kommer inte användas jättemycket. Max 1 gång varannan vecka. Blir väl torrt i bastun inte fuktigt?
 
Det är en myt att bastu är husets torraste rum. Jag var och badade bastu hos en kompis med vedeldat aggregat, han hade inte fåt igång frånluftsfläkten på badet ännu. Efter 1,5 timme badande så droppat det vatten från alla ytor; tak, väggar och spegel.
Det är självklart lite beroende på hur man bastar, men detta var inte ekstremt, en del badkastande men ingen annan sölande med vatten.
Men klart , badar man bara torrt och sällan så går det säkert bra. Men man ska komma ihåg att varm luft binder MYCKET mera fukt än kallt, så även vid torrbastu så ökar vatteninnehållet /m2 luft i bastun då den är 80grader och rummen bredvid kanske 20-23grader. Så bastun fungerar som en stor avfuktare för rummena bredvis, och när den varma luften kylls ned så får man kondens.

MVH
Sakke
 
Det är altså inte relativ fuktighet som är problemet i sig själv, men också temperaturgradienter og temperaturändringar.
MVH
Sakari
 
Nu till en annan fråga. Är lite nojig över hur jag gör med reglarna kontra spu skivorna. Visst jag sätter aluminiumtejp i skarvar och så men inte säkert det blir helt tätt. Så därför tänkte jag kanske sätta aluminiumfolie på alla väggar+tak på spu skivorna för säkerhetens skull? Sen sätta panelen mot foliet? Vad tror du om det. Kommer bli som på bilden förut att det är regel sen spu skiva sen regel igen osv.
 
Linus perälä skrev:
Nu till en annan fråga. Är lite nojig över hur jag gör med reglarna kontra spu skivorna. Visst jag sätter aluminiumtejp i skarvar och så men inte säkert det blir helt tätt. Så därför tänkte jag kanske sätta aluminiumfolie på alla väggar+tak på spu skivorna för säkerhetens skull? Sen sätta panelen mot foliet? Vad tror du om det. Kommer bli som på bilden förut att det är regel sen spu skiva sen regel igen osv.
Nei, det behøver du inte göra, det blir HELT tätt med skum mellan skivorna och tape över skarven, den tapen sitter gott. När du skruvar/spikar läkt så kläms ju läkten mot skivan och skivan blir pressad mot regeln bak(du sätter ju spikläkt där du har regel bakom) tror du sliter mer å få fäste för dyckerten för panel om du inte har spikläkt under panel. SPU-skivan är ju 30mm tjock+14mm panel=44mm. Du måste ha väldigt långa dyckert för att få fäste....
Mvh
Sakke
 
Men reglarna som jag skruvar panelen i ligger ju längs med spu skivorna. ( som på bilden ovan) så det blir bara 14mm panel sen sitter regeln precis bakom. Hoppar ju över läkten och skruvar direkt i reglarna. Då ligger panelen mot spu och regel samtidigt. Är bara rädd att fogskummet expanderar så mycket så det trycker emot reglarna. Om jag hoppar över skummet och bara skruvar spu skivorna i de gamla befintliga reglarna bakom spu skivorna? Och därför använda mig av folie som jag lägger bakom panelen ( på spu och reglar) för att försäkra mig om att det är tätt.
 
Du får se instruktionsvideon på SPU : s hemsida/youtube. Man lägger bara en tunn stripa skum i noten och pressar skivorna ihop, blir inte mycket expansion. Att lägga folie över det hela tar bort hela iden med dessa skivorna mtp. arbetsbesparing. Det är inte skummet som är ångtätt, det är tejpen. också skummade fogar ska tejpas över.
vad om du bara täcker regeln med en stripa folie som du då förseglar med tejp längs kanterna mot SPU?
Detta blir ju en konstruktion som är en hybrid mellan olika lösningar, så jag vet jag inte vad man ska rekommendera. Sannolikt så fungerar det aldeles utmärkt med moderat bastande. Men enligt instruktioner är det inte.

MVH
Sakke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.