Har du koll på om det ska vara jordat eller ojordat uttag? Finns det fler uttag i samma rum och är de i så fall jordade?
 
4
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
tommib
4
Tackar tackar!

Vad är det för skillnad mellan EKK 3G1,5 och EKRK?

När jag ändå har massa kunnigt folk här ska jag passa på att fråga en annan sak, kan jag använda samma kabel i mitt tvättstuga?

Hälsningar
4fun
 
tommib
Som elmont skrev ovan är EKRK styvare och blir snyggare när man lägger den rätt. EKK är mer sladdrig och måste klamras tätare för att hålla sig rak.

EKK får man använda i tvättstuga. EKRK ska endast användas i torra utrymmen. Jag skulle inte använda den i en tvättstuga.

Eftersom ingen verkar ha påpekat det så är all fast installation av el behörighetskrävande, bara så du vet....
 
Köp EKLK, så kan du använda den både i tvättstugan och till fiberdosan. EKK är i princip omöjlig att få snygg för en nybörjare.
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
El skall man inte chansa med, har man inte 100% koll så ringer man en elektriker...kan bli farligt samt skulle något hända och det är felkopplat så gäller inte försäkringen! Det är ju inte bara att montera, skall vara rätt kabel, det skall delas upp på säkringsgrupper.mm
 
Bra att du ber om råd innan du chansar och det blir lite galet... Som många skrivit tidigare är el inget man ska chansa på då det kan få förödande konsekvenser, dock när man väl kan det är det busenkelt.
Jag är utbildad elektiker och din koppling är helt ok dock som du redan vet är kabelvalet lite tokigt, välj en 1,5 kvadrats 3 ledare typ EKRK klamra ca var 20cm.

Ett uttag har ingen dragavlastare utan det är klamern som aggerar dragavlastare i detta fall, ett tipps är dock att klippa av fas (brun) och nollan (blå) ett par centimeter kortare än jorden (gulgrön) utifall att du skulle dra ut kabeln så sitter alltid jorden kvar och kan lösa ut om det skulle hända något.

Kom också ihåg att när du ska koppla in detta i nästa uttag/dosa att du stänger av strömen och beroende på vad du har för kopplingsdon se alltid till att alla kablar är väl isolerade så att ingen koppar är blottad för kontakt då det enkelt kan bli kortslutning.

Har du någon vänn som kan det bättre så fråga om du är osäker, lycka till!!
 
4
Hej,

Vet att man inte ska chansa, och jag kommer kolla alla faser etc med fluke innan jag ber tjejen vara försökskanin :)
Det hela är lite temporärt, ska jorda resten av elen. Då kommer en elektriker hit och kollar.

Tack för alla tips, tycker jag har lärt mig mycket. Sakta men säkert blir jag lite bättre.

Ha en bra helg

Mvh
4fun
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.