Hej!

Huset, byggt -38, ska byggas till och vi vill gärna ha massiva plankgolv, helst förbehandlade. Det snyggaste hade varit furugolv (ex. hårdvaxoljat) men frågan är om det är ett förnuftigt val med tanke på att vi har små barn. Någon som har förslag på alternativa träslag/ytbehandlingar som kan tänkas funka?

Golven kommer att ligga i sovrum men även i inre del av entréhall (det kommer att ligga klinkers från ytterdörren och ca 1,5 m in i hallen).

Tacksam för tips!

/Marius
 
Furu är mjukt, och snyggt. I ett par år. Golvet kommer få märken ganska fort oavsett vilken ytbehandling ni väljer, så om slitaget är ok med er skulle jag köra med ett massivt furugolv direkt om det passar med stilen i huset. Det finns fina furugolv från Siljan i olika bredder, som är förbehandlade med hårdvaxolja.

Om ni vill ha ett mer hållbart golv som inte kostar både skjorta och bralla, skulle jag välja en mattlackad ekparkett (minst 13 mm). Det tål betydligt mer än furu. Ekparketten kräver också mindre underhåll än furugolven.
 
Redigerat:
Tack för svar! Det lutar åt att vi trots allt väljer massivt furugolv. Man får väl leva med märkena, det går ju trots allt att slipa om allt någon gång i framtiden.
 
Hej Marius,
om ni inte ska ha golvvärme under trägolvet kan ni även välja plankor av massiv ek, som ju är oerhört mycket mer tåligt än furu.

Faktum är att massiva ekplankor inte kostar speciellt mycket mer än ett bra lamell-golv, dvs det man brukar kalla massiv parkett, typ 13-15mm. Norska Boen har grymt snugga massive ekplank-golv med rejäl bredd, som då är 20mm tjocka. Hade det gått att lägga ovanpå golvvärme så hade vi valt det till vårt kommande hus, men vi ska ju ha golvvärme i alla rum på båda planen, så det funkar tyvärr inte för oss.

Här i Tokholm säljs de t ex på Fredells, där de ligger kring 800-900 kr/kvm för riktigt breda plankor på 200 - 300 mm bredd! Dvs ungefär samma pris som många av de bättre "vanliga" trägolven, som då alltså är flera lager plywood i olika riktning och sedan ett tunnare lager massivt trä(ek) överst. Då fungerar det bra med golvvärme och stora ytor. Vi har valt ett ekgolv från Berg & Berg, men även Kährs, Boens parkettgolv m.fl. har varit alternativ under processen, och alla kostar typ mellan 600 - 1300 kr/kvm i små kvantiteter, beroende på färg/urval, ytbehandling osv.

tillägg: vi har alt ett oljat ekgolv, istället för ett matt-lackat som jag också hade tänkt ha först. Dels tycker vi oljade golv är både snyggare att se på och skönare att gå på, och dels kan man laga/fixa till en skada på ett oljat golv, men ett lackat golv är svårare och riskerar att man måste reparera, lacka om eller t o m byta en större yta för att fixa en skada.
 
Redigerat:
Kan förresten tillägga att ute i vår lilla stuga bytte vi ca 55kvm golv när vi gjorde i ordning den för snart 10 år sedan, då valde vi ett 30mm tjockt massivt furugolv från Baseco, som vi lät ytbehandla på plats med Osmo vitpigmenterad hårdvaxolja. Det har hållit mycket bra (vi har inte gjort en enda kompletterande golvbehandling ännu) och gett precis rätt finish för en stuga på landet, lite lätt patinerad - men golvet har verkligen fått massor av märken och slitage från barn, hundar m.m. Det känns mycket bra och rätt där ute, men vi skulle aldrig överväga ett sånt golv i huset i stan... då har vi som sagt hela 30mm tjocka tiljor som är typ 200 mm breda, så det är ett mycket skönt golv att gå på. :)
 
Massiva granplankor har jag valt till övervåningens golv och innetrapp. Endast såpskurning. "Reparerar sig självt" vid eventuella skador (har tex tung hund vars klor repar trappen) när golvet blötts. Dessutom behåller gran sin ljusa färg och gulnar inte.
 
Ett mjukt furugolv är ju toppen till små barn, ty vem vill inte ha ett mjukt och skönt golv under fötterna?

Jag har själv lagt det i barnens rum, och slitaget som blir tycker jag är en stor del av golvets charm! Hade hellre lagt in ett 100 år gammalt furugolv än ett nytt om jag kunnat välja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.